KRONIKA

Mont Blank, Gran Paradiso

27. 7. - 5. 8. 2007
piatok
Ráno o 8.00 sme odchádzali zo Starej Turej v počte 20 ľudí mikrobusom Mercedes Vario cez Nové Mesto nad Váhom a Bratislavu do Rakúska (Viedeň, Salzburg)a Nemecka. Tam sme prespali na odpočívadle asi 20 km od švajčiarskych hraníc.

sobota
Ráno okolo ôsmej sme v Lustenau prekročili hranice do Švajčiarska. Pri Rýnskych vodopádoch - Rheinfall sme si urobili hodinovú prestávku. Sú pri meste Schaffhausen (30 km od Zűrichu) na rieke Rýn pri zámku Laufen. V strede vodopádov je ostrovček na ktorý sa dá ísť loďou. Sú široké 150 m, vysoké 23 m, hĺbka vody pod vodopádmi 13 m. Priemerný prietok v lete je 600 m³/sek a v zime 250 m³/sek. Počas našej návštevy bol 536 m³/sek.
Po prehliadke vodopádov sme pokračovali okolo Ženevského jazera cez Martigny do Francúzka - Chamonix. Prvé sme zistili informácie o počasí na nasledujúce dni. Do stredy bola predpoveď optimistická. Okrem toho sme sa dozvedeli, že zubačka Tramway du Mont-Blanc (TMB) premáva len po Bellevue, lebo vyššie padajú kamene. Ubytovali sme sa v kempe s názvom Les Molliasses v Chamonix. Bolo zamračené, takže sme nemali výhľady na Aiguille du Midi ani na Mont Blanc.

nedeľa
Ráno bolo pekné, slnečné. Išli sme do Les Houches (1 008 m) a odtiaľ lanovkou (spiatočný lístok 12,70 €) na Bellevue (1 794 m). Tam sa dá prestúpiť na zubačku TMB, ktorá ide zo stanice Le Fayet a vyviezť sa na konečnú zastávku Nid d'Aigle (2 380 m), ale teraz premávala len po lanovku. Odtiaľ sme išli peši vyznačenou obchádzkou ku konečnej zastávke zubačky a ďalej pokračovali až ku chate Tete Rousse (3 167 m). Tu sme si 10-ti vybavili nocľah v jedálni vo vlastných spacákoch (11,60/25 € ). Štyria spali v stanoch a dvaja hneď pokračovali na chatu Ref. du Gouter (3 787 m). Okolo tretej sme si išli pozrieť cestu na nasledujúci deň a vystúpili sme v rámci aklimatizácie ešte asi 250 výškových metrov po snehovom poli. V traverze v žľabe padali kamene ako hlavy. Vodu na chate si bolo treba kupovať (4 € /1,5 l fľaša), zásoby vozia vrtuľníkom. Večer sme v kuchynke vo veľkom vyvárali. Bolo krásne, tak sme mali pekné výhľady. Nad nami bolo vidieť chatu Ref. du Gouter. Z Aiguille du Bionnassay sme videli padať lavínu.

pondelok
V noci prišla búrka, pršalo, ale ráno prestalo a vyjasnilo sa. Na chate sme nechali v uzamykacích skrinkách spacáky, stany, karimatky a veci, ktoré už nebudeme potrebovať a pokračovali sme na chatu Ref. du Gouter. Ráno bolo ešte všetko zamrznuté, takže v traverze v žľabe nič nepadalo. Jeden z nás zlomil spojovací článok na mačkách a zostúpil na chatu pre druhé. Posledných 200 m pod chatou bol ľad a museli sme byť opatrní. Na fixoch bolo 2-3 cm ľadu. Na chate sme si vybavili nocľah v jedálni (12,90/25 €) a štyria spali opäť v stanoch. Chata bola plná, bolo tam veľa ľudí aj skupiny s horskými vodcami. Vonku bolo krásne a popoludní sme si urobili krátky aklimatizačný výstup spojený s fotením. Nepríjemne nás prekvapilo, že na chate sa už nedá variť.
Výstup na vrchol v tento deň začal pre rannú búrku až o 9.00. Okolo tretej sa vrátili naši dvaja, ktorí predchádzajúci deň vystúpili na chatu. Jeden vyšiel na vrchol a druhý sa vrátil asi 200 m nad bivakom Valot (4 362 m). Hore fúkal silný vietor. Po krátkom odpočinku začali zostupovať dole a prespali na Bellevue blízko lanovky.
Nepodceňovali sme pitný režim a dostatočne sme pili. Večer sme boli nad mrakmi a bol pekný západ slnka. Na chate bola dosť zima. Do prázdnych bedničiek sme si uložili veci, ktoré zajtra nebudeme potrebovať na výstup. Večer sme zaspávali na laviciach a stoloch v dobrej nálade. Jesť nám chutilo, čo je dobré znamenie dobrej adaptácie na výšku. Ceny na chate: polievka 4 €, špagety 11 € ale veľká porcia, najedia sa aj dvaja. Pitie: 5 € /1,5 l fľaša; 3,5 € /0,4 l čaj.

utorok
V noci sme sa moc nevyspali, lebo každú chvíľu niekto kašlal alebo chodil von. Už o 1.45 zažali svetlo a všetci sa začali pripravovať na výstup. Opäť sme mali dobrú náladu a niektorí sa na nás pozerali s výrazom „na čom asi títo fičia, keď sa stále smejú“. Najedli sme sa a okolo 2.45 sme si začali obúvať mačky a vyšli sme pred chatu. O 3.00 sme začali 10-ti spolu vystupovať na vrchol. Bola tma ale jasno, mesiac svietil ako svetlo, takže sme nepotrebovali ani čelovky. Z výšky sme videli osvetlené mestá. Jeden z nás to vzdal pre dýchacie ťažkosti pod vrcholom Dome du Gouter (4 304 m) asi vo výške 4 200 m. Pod bivakom Valot, sme si dali krátku prestávku na čaj a keksy a o chvíľu sa už začínalo brieždiť. Postupne sa rozvidnievalo a vyšlo slnko. Kúsok pod vrcholom Mont Blancu (4 807 m) fúkal silný severný studený vietor a už sme stretávali prvých vystupujúcich, ktorí sa vracali. Na vrchol sme vyšli deviaty v rozmedzí 6.45-7.15 hod. Hore dosť fúkalo,  vypočujte si, ale boli krásne výhľady na všetky strany, na Aiguille du Midi, Materhorn, Chamonix… Jeden Nemec odpadol priamo na vrchole pravdepodobne z vyčerpania. Zabalili sme ho do Alu fólie a o chvíľu prišiel preňho vrtuľník. Pri zostupe asi 200 m nad bivakom Valot dostal jeden z našej skupiny silné bolesti hlavy, bol nekoordinovaný a kráčal ako opitý. Pomohli sme mu zostúpiť na chatu Gouter. Jeho stav neumožňoval bezpečný zostup, a tak sme mu zavolali vrtuľník. Na chate sme sa najedli, pobalili veci čo sme si tam nechali a zišli na chatu Tete Rousse. Zo skriniek sme si zobrali veci, ktoré sme tam nechali pred výstupom a zišli sme až ku konečnej stanici zubačky na Nid d'Aigle. Tam sme prespali s výhľadom na chatu Gouter. V noci, s rachotom ktorý pripomínal hrmenie, praskal ľadovec Glacier de Bionnassay.

streda
Ráno sme zišli vedľa trate zubačky k stanici Bellevue. Lanovkou sme sa zviezli dolu do Les Houches. Ubytovali sme sa v kempe Bellevue asi 300 m pod lanovkou. Každý ubytovaný dostal aj permanentku na autobus. Poobede sme sa odviezli autobusom do Chamonix. Bolo veľmi teplo, ale tentoraz sme mali krásne výhľady na okolité kopce.

štvrtok
V noci začalo pršať aj keď zmena počasia bola ohlásená na popoludnie. Ráno sme pobalili stany. Tunelom pod Mont Blancom sme prešli do Talianska. Informácie o tuneli:
Dĺžka: 11,6 km
Šírka: 8,6 m
Nadmorská výška: vstup na francúzskej strane 1274 m, výstup na talianskej strane 1381m, max, výška v polovici tunela 1395,5 m. V tomto bode je hrúbka skaly nad tunelom 2 km!
Na talianskej strane bola nízka frontálna oblačnosť, pršalo, a tak sme plán, výstup na Gran Paradiso zrušili a pokračovali k moru. Zastavili sme sa v Miláne. Pozreli sme si Milánsky dom a vyšli sme aj hore na strechu, odkiaľ boli pekné výhľady a mohli sme si z blízka pozrieť detaily stredovekej architektúry. O chvíľu začalo pršať. Ešte sme prešli pasážou Viktora Emanuela k slávnej opere La Scala. Prekvapilo nás aká je to nenápadná budova. Cestou sme sa ešte zastavili v meste Verona. Boli sme pri balkóne Rómea a Júlie, ale videli sme ho len od ulice spoza mreží, lebo už bolo zatvorené. Prešli sme sa okolo kolosea. Do vnútra sa nedalo ísť, lebo začínalo divadlo. Vonku boli obrovské kulisy k predstaveniam. V oboch mestách by bolo čo pozerať celý deň. Večer sme prespali na odpočívadle, v noci pršalo. Front z hôr išiel stále za nami.

piatok
Ráno sme prišli do Lido di Jesolo a ubytovali sme sa v kempe. Aj tu pršalo, ale o chvíľu prestalo a nasledujúci deň malo byť pekne. Niektorí išli loďou do Benátok. Popoludní už bolo pekne.

sobota
Celý deň sme sa vyvaľovali na pláži a o 16.00 sme vyštartovali domov. Pred nami je ešte 800 km. Prespali sme na odpočívadle v Rakúsku.

nedeľa
Ráno o 7.30 sme pokračovali ďalej. V Bratislave okolo 13.30 sme vyložili blavákov a okolo 15.00 sme boli v Starej Turej.

Záver
Zájazd sa nám vydaril, všetci sa vrátili zdraví. Nafotili sme veľa obrázkov a domov sme sa vrátili plní zážitkov. Pre zlé počasie sme nevystúpili na Gran Paradiso, ale na M. Blancu nám počasie prialo, mali sme pekné výhľady. Zo 16-tich ľudí, ktorí vystúpili na chatu Ref. du Gouter vrchol dosiahli 13-ti. Dievčatá mali 100% úspešnosť. Obe (Filipová Marta z Čeboviec a Eiselová Karin zo Starej Turej) vystúpili na vrchol. O vydarený priebeh zájazdu sa pričinil aj vodič SAD Trenčín Marián Tisovský, začo mu všetci ďakujeme. Autobusom sme najazdili 2 745 km. Slovensko - 330 km, Rakúsko - 800 km, Nemecko - 325 km, Švajčiarsko - 425 km, Francúzko - 80 km, Taliansko - 785 km.

Popis výstupu z pohľadu jedného účastníka nájdete aj na tomto   blogu

Fotky sú na picasaweb.google.com
 galéria 1
 galéria 2

Odporúčania:
Z hľadiska aklimatizácie je oveľa lepšie ak výstup na vrchol je naplánovaný na tri dni miesto dvoch dní. Výrazne stúpnu šance na dosiahnutie vrcholu a výstup je bez zbytočných bolestí hlavy. Výhodné je ubytovať sa v Les Houches v kempe Bellevue. Kemp je len cca 200 m od lanovky. V kempe dostanete aj lístok, s ktorým možno zadarmo cestovať miestnou dopravou do Chamonix a späť. Aj ceny potravín a športových potrieb v Les Houches sú nižšie ako v Chamonix. Návrh výstupu:
1. deň - lanovkou z Les Houches na Bellevue a odtiaľ peši na chatu Tete Rousse - 4h. Popoludní ešte vykonať aklimatizačný výstup po žľab, tým získame prehľad v akom stave je nástup. Na chate možno v kuchynke variť, vodu kúpiť alebo brať z ľadovca.
2. deň - výstup z chaty Tete Rousse na chatu na chatu Ref. du Gouter - 3h. Popoludní ešte vykonať aklimatizačný výstup cca 1 h. Na chate sa nedá variť a treba variť vonku. Nepotrebné veci si môžete nechať v uzamykacích skrinkách na chate Tete Rousse.
3. deň - výstup z chaty Ref. du Gouter na Mont Blank 4-6 h. Zostup na stanicu zubačky - 6h. Odtiaľ TMB a lanovkou do kempu.
Počas výstupu dodržovať pitný režim a dbať na dostatok tekutín.