LYŽOVANIE

Skialp > Voskovanie a údržba zjazdových lyží
Pri údržba zjazdových lyží robíme voskovanie a opravu skĺznice, úpravu hrán a namazanie a nastavenie viazania. Aby nám brzdy pri údržbe nezavadzali treba ich pred úpravou lyží zopnúť silnou gumou. Podobne ako zjazdové lyže udržuje sa aj snowboard. Optimálny sklz lyží závisí od kvality hrán a skĺznice. Keď sa viac dní o lyže nestaráme (brúsenie hrán, voskovanie skĺznice) môžu sa jazdné vlastnosti zhoršiť až o 60 %. Ryhy na hranách a skĺznici podstatne znižujú jazdné vlastnosti.
ÚPRAVA SKĹZNICE

Pomôcky na údržbu zjazdových lyží
Aby sme mohli správne upraviť skĺznicu a nabrúsiť hrany potrebujeme aj vhodné náradie ktoré nám uľahčí a urýchli prácu. Vyrábajú ich obyčajne výrobcovia voskov.
  • zvierky – aby sme lyžu mohli dobre fixovať
  • korok – na roztieranie a vyhladenie voskov
  • medená kefa – na prevzdušnenie skĺznice
  • nylonová kefa – na leštenie voskov
  • škrabka z plexiskla – na sťahovanie voskov
  • odstraňovač (zmývač) voskov
  • vosky
  • žehlička
    Náradie na úpravu hrán:
  • diamantový pilník – na odstránenie stvrdnutých miest na hrane
  • radiálny pilník – na úpravu hrán
  • Aluoxidový brús – na odstránenie stvrdnutých častí na hrane
  • gumený brús – na odstránenie otrepov
  • špeciálne náradie na úpravu spodnej a bočnej hrany s ktorým sa jednoducho a rýchlo pracuje, pričom dodržíme nastavený uhol.
  • hoblík na úpravu bočnej strany pred brúsením bočnej hrany
  • uholník – zaručuje dodržanie požadovaného uhla brúsenia
Pri údržbe lyží je veľmi vhodné lyže upevniť, najlepšie použiť zvierky. Podstatne nám to uľahčí prácu.
! Všetky úpravy na skĺznici (brúsenie, kefovanie, odstraňovanie voskov, voskovanie, žehlenie, korkovanie ...) robiť v smere jazdy t.j. od špičky k päte !
Ak používame brúsny papier tak ho napneme na hranol z gumy, korku alebo na špeciálny držiak a brúsime dlhými ťahmi.
 Oprava skĺznice

Čistenie skĺznice
Pred každým voskovaním, po oprave skĺznice alebo úprave hrán musíme očistiť skĺznicu od starého vosku. Môžeme použiť niektorú z týchto metód.
a) Odstraňovačom voskov
1.odstraňovač voskov nanesieme na skĺznicu a necháme chvíľu pôsobiť.
2.skĺznicu zotrieme handrou.
To opakujeme viac krát až kým nebude skĺznica čistá. Odstraňovač voskov nestriekame na skĺznicu priamo, ale nanášame handrou alebo savým papierom namočeným v odstraňovači, aby nevnikol hlboko do skĺznice a nevyplavoval vosk z pórov. Nepoužívať agresívne prípravky ako trichlór, benzín, riedidlá, ktoré vysušujú polyetylénovú skĺznicu. Najlepšie je používať k tomu určený odstraňovač voskov. Pred voskovaním necháme skĺznicu cca 15 min. odvetrať od zvyškov odstraňovača.
b) Horúcim voskom
Na skĺznicu nanesieme mäkký vosk (najčastejšie žltý) krátko ho zažehlíme a ešte teplý ho ihneď škrabkou z plexiskla odstránime a tým odstránime aj starý vosk. Pri veľkom znečistení to môžeme zopakovať. Táto metóda má výhodu, že póry skĺznice sa teplom otvoria, rozšíria a môžu pojať viac vosku.
Nakoniec po odstránení vosku dôkladne očistíme skĺznicu medenou kefou.

Voskovanie
Skĺznicu je potrebné voskovať vždy ak lyže dobre nekĺžu, na skĺznicu sa lepí sneh, alebo skĺznica začína šednúť. Navoskované lyže sú nielen rýchlejšie, ale sa aj ľahšie ovládajú, čo okrem lepšieho požitku z jazdy zvyšuje aj bezpečnosť.
Pred voskovaním prekefujeme medenou kefou skĺznicu aby sme obnovili jej pôvodnú štruktúru.
Pomocou žehličky pri teplote do 120 °C nakvapkáme vosk a zažehlíme. Ak chceme zmiešať dva vosky tak oba nakvapkáme naraz. Po krátkom ochladnutí očistíme bočné hrany. Približne po hodine (čím vosk dlhšie chladne tým lepšie) primeraným tlakom stiahneme plexi škrabkou prebytočný vosk.
Skĺznicu vykefujeme nylonovou kefou až bude skĺznica úplne čistá. Kefovaním sa lepšie zapracuje vosk do skĺznice a odstráni prebytočný vosk. Musí ostať len mikroskopická vrstva vosku a skĺznica by sa mala lesknúť. Nakoniec vyleštíme do hladka skĺznicu handrou.

V obchodoch je dostatočný sortiment voskov. Okrem tuhých voskov môžeme použiť práškový alebo tekutý vosk alebo voskovaciu pastu. Na lyže ich nanášať podľa odporučenia výrobcu. Všeobecne platí, že čím je sneh chladnejší, tým tvrdší vosk treba použiť. Umelý sneh je oveľa tvrdší a abrazívnejší než prírodný, musíme použiť tvrdé vosky. Na rekreačné lyžovanie vystačíme s univerzálnymi zjazdovými voskami (plusové a mínusové teploty) alebo úplne stačí čistý parafín. Na mokrý sneh treba použiť vosk s vyšším obsahom fluóru. Čím častejšie budeme voskovať tým lepšie budú lyže kĺzať.


ÚPRAVA HRÁN
Pri údržbe hrán postupovať nasledovne:
1. posúdiť rovinnosť skĺznice
2. úprava spodnej hrany
3. úprava bočnej hrany
4. konečné úpravy hrán
5. oprava hrán

Posúdenie rovinnosti skĺznice
Rovinnosť skĺznice občas skontrolovať kovovým pravítkom alebo uholníkom. Môžeme dostať nasledovné výsledky:
       
Konkávna skĺznica: je vyklenutá dovnútra, lyže ležia na hranách, majú zlú točivosť a sklon zarezávať sa do snehu.
Konvexná skĺznica: je vyklenutá von, hrany zle dosadajú, lyže sa zle ovládajú.
Rovná skĺznica: od hrany po hranu tvorí rovinu, lyže ležia na skĺznici a hranách, pri správnom nabrúsení hrán sú dobre ovládateľné a točivé.
Ak skĺznica nie je rovná dať lyže prebrúsiť do servisu.

Brúsenie hrán
Nenabrúsené lyže sa na tvrdej a zľadovatenej zjazdovke zle ovládajú a nepríjemne sklzávajú. V priebehu niekoľkých hodín, zvlášť na zľadovatenej tvrdej zjazdovke sa držanie lyží na snehu citeľne znižuje a lyže treba častejšie brúsiť. Brúsiť hrany musíme ak lyže podklzávajú a strácame nad nimi kontrolu. Správne nabrúsené lyže majú lepšiu točivosť a lepšie držia na zľadovatenom snehu, umožňujú lepšie vedenie lyží a stabilitu v zákrute, skracuje sa brzdná dráha čo vedie k vyššej bezpečnosti lyžiara a ostatných lyžiarov na zjazdovke.
Spravidla sú hrany lyží od výrobcu nabrúsené pod uhlom 90°. Pred úpravou hrán musíme lyže očistiť. Pri brúsení hrán je vhodné použiť tenké pracovné rukavice a špeciálne náradie (napr. Holmenkol, Toko…), ktoré zabezpečí správnu geometriu uhlov. Pilník ťahať pomaly v smere jazdy. Piliny hneď odstrániť aby sme nepoškriabali skĺznicu.

Spodná hrana (horizontálne brúsenie) uhol α1
hranu brúsime 5–15 cm vpredu a vzadu pod uhlom približne 0,5°–1,5° zvyšok pod uhlom 0°–0,5°. Zošikmená hrana zvýši točivosť lyží. Švih nemusí byť taký výrazný, lyže sa menej zarezávajú. Trenie lyží bude nižšie.

Bočná hrana (vertikálne brúsenie) uhol α2
hranu brúsime pod uhlom približne 86°–89°. Nabrúsená bočná hrana výrazne zvyšuje držanie lyží na snehu, ale zároveň sa lyže viac zarezávajú do snehu. Lyže sa dobre vedú a sú bezpečnejšie na tvrdej, zamrznutej zjazdovke. Ak bočná hrana z lyže málo vyčnieva, musíme najprv použiť špeciálny hoblík, ktorým odstránime plast pri hrane.

Bočná a spodná hrana
kombinovaným brúsením oboch hrán získame prednosti oboch metód. Lyže lepšie držia na snehu a sú ľahšie točivé.
Menší uhol bude ostrejší, ale bude mať nižšiu životnosť.
Pre väčšinu lyžiarov je optimum α1 = 0,5°, α2 = 88°.

Konečné úpravy
Zaoblenie hrán
Hrany ktoré nemajú vplyv na jazdné vlastnosti lyží (špička a päta) jemne zaobliť.
Odstránenie otrepov
Pri pilovaní vznikajú na hranách otrepy. Otrepy odstrániť po celej dĺžke, ale hlavne na ostrých hranách 5–15 cm vpredu a vzadu, ktoré majú uhol α1 0,5°–1,5°. Ináč by sa lyže začali zarezávať priskoro. Použiť brúsnu gumu alebo diamantový pilník namočený vo vode. Pracujeme ľahkým tlakom. Zlepší sa tým točivosť lyží.
Leštenie hrán
nakoniec ľahkým tlakom brúsnym kameňom preleštiť hrany aby sme odstránili drobné ryhy po pilníku. Tým zmenšíme trenie medzi lyžou a snehom a zvýši sa točivosť lyží.

Oprava hrán
Pri styku hrany s kameňom môže krátkodobo dôjsť k prudkému zvýšeniu teploty na hrane. Povrch hrany na tomto mieste ostane tvrdší (zakalené miesto) ako okolitý materiál. Normálnym pilníkom sa takéto miesto nedá opraviť. Na zbrúsenie takýchto miest použiť aluoxidový brús alebo diamantový pilník.

Aj keď ručným brúsením môžeme dosiahnuť dobré výsledky, presné nabrúsenie hrán a kvalitnú štruktúru skĺznice zaručujú servisy, ktoré majú k dispozícii zodpovedajúce stroje. Taktiež väčšie opravy zverte radšej profesionálom. Musíme si ale uvedomiť, že častým strojovým brúsením sa stenčuje skĺznica a hrany a lyže musíme skôr vymeniť. Preto si musíme dať pozor pri kúpe lyží v bazároch. Lyže síce majú nepoškriabanú, hladkú skĺznicu, ale už môžu byť viac krát brúsené a v budúcnosti sa už nebudú dať brúsiť.
 Základný servis lyží…



VIAZANIE
Viazanie prenáša silu z nohy na lyžu. Má pevne držať, ale po prekročení nastavených síl má vypnúť. Viazanie treba minimálne raz ročne premazať a skontrolovať jeho stav a funkčnosť.
Skúška brzdy: brzdu stlačíme rukou a po uvoľnení sa musí ihneď vrátiť do pôvodnej polohy.
 Nastavenie viazania

Po skončení lyžovania by sme mali očistiť viazanie, skĺznicu a hrany utrieť do sucha a lyže odložiť do suchej miestnosti. Pri preprave lyží na aute by lyže mali byť v obale.

Odkazy na internete

Atomic
Blizzard
Dynafit
Dynamic
Dynastar
Elan
Fischer
Hagan
Head
Kneissl
K2
Nordica
Rossignol
Salomon
Skitrab
Sporten
Völkl
Tyrolia
Marker
Raichle
Tecnica

Obsah

Lyžiarska turistika

Výber a údržba bežiek
Úprava skĺznice
Voskovanie bežiek
FIS pravidlá bežky

Metodika a technika

Rozdelenie bežkárov
Technika behu
Striedavý beh
Súpažný beh
Korčuľovanie
Metodika behu

Info pre bežkárov

www.nabezky.sk
www.bezkar.sk
BS Kremnica-Skalka

Skialp

Voskovanie a údržba lyží Nastavenie viazania
Skialpinistické pásy
FIS pravidlá na zjazdovke

Info pre skialpinistov

www.james.sk
www.skimountaineering.sk

 
© www.kstst.sk Valid XHTML 1.0 Strict