SPRIEVODCA

Sprievodca > Cyklo > Okolo Bodamského jazera > Okolie
Splügen Pass

Cyklocesty v okolí

Pokiaľ máme dosť času môžeme Bodamskú cyklocestu kombinovať s inými cyklocestami. V okolí jazera, zvlášť na Švajčiarskej strane, je hustá sieť cyklociest. Prechádzajú tu cyklocesty rôzneho významu od lokálnych po diaľkové. Najznámejšie:

Nemecko

Bodensee-Königssee-Radweg, Lindau–Schönau am Königsee, 425 km/ 6 200m.
Pekná cesta v podhorí Álp s výhľadmi na najvyšší vrch Nemecka Zugspitze 2 962 m.
V Hohenschwangau môžeme navštíviť najnavštevovanejšiu pamätihodnosť Bavorska zámok
Neuschwanstein a aj Hohenschwangau.
V Berchtesgadene si môžeme pozrieť jazero Königssee a navštíviť loďou kostol Svätého Bartolomeja. Miesto s peknými výhľadmi bývalé Hitlerovo sídlo Orlie hniezdo Kehlsteinhaus, výhľad na druhý najvyšší vrchol Nemecka Watzmann 2 713 m. Soľné bane v Berchtesgadene.
V Bad Reichenhall môžeme odbočiť do Salzburgu 22 km. Zo Salzburgu máme viac možností napr. využiť niektorú cyklocestu v Hornom Rakúsku alebo pokračovať do Passau na Dunajskú cyklocestu.

Ďalšie cesty vedú k Dunaju a môžeme pokračovať po Dunajskej cykloceste, ktorá je súčasťou cesty EuroVelo 6.
EuroVelo 6, je súbežná s Bodensee-Radweg v úseku Stein am Rhein–Radolfzell.
Na Dunajskú cyklocestu sa pripája v Tuttlingene.
Donau-Bodensee-Radweg, Kressbronn–Ulm: dĺžka 152 km, prevýšenie 1 200 m.
Na Dunajskú cyklocestu sa pripája v Ulme. mapa
Oberschwaben-Allgäu-Weg, okružná túra Ulm–Tettnang-Ulm, 357 km. Do Tettnangu sa dostaneme z Friedrichshafenu 10 km. V Tettnangu možnosť voľby z dvoch trás.
Východná Tettnang–Ulm: dĺžka 170 km, prevýšenie 1 600 m.
Západná Tettnang–Ulm: dĺžka 187 km, prevýšenie 1 800 m.
Na Dunajskú cyklocestu sa pripája v Ulme mapa
Hohenzollern-Radweg, Ludwigshafen–Esslingen am Neckar, 193 km, prevýšenie 2 150 m.
Od Stahringenu po Tuttlingen je súbežná s EuroVelo 6. Na Dunajskú cyklocestu sa pripája v Tuttlingene 35 km.
V Aaachu 20 km, si môžeme pozrieť najväčší nemecký prameň Aachtopf  Vsakovanie Dunaja.
Pri meste Hechingen môžeme navštíviť nádherný hrad 106 km  Hohenzollern.
Cyklocesta začína v Ludwigshafene pri žel. stanici.
Schwäbische-Alb-Weg, Ludwigshafen–Nördlingen, 320 km, prevýšenie 4 000m.
Na Dunajskú cyklocestu sa pripája v Inzigkofene 45 km.
V Sigmaringene 50 km, si môžeme pozrieť  zámok Sigmaringen.
Cyklocesta začína v Ludwigshafene pri žel. stanici.
Heidelberg-Schwarzwald-Bodensee-Radweg,
Radolfzell–Heidelberg, 290 km, prevýšenie 3 900 m.
V Donaueschingen 71 km, začína Dunajská cyklocesta.
Cyklocesta začína v Radolfzelli za žel. stanicou na brehu jazera.


Švajčiarsko

Cesty vedú po Šajčiarskych hlavných cyklocestách, ktorých je 9. všetky cyklocesty
Rheinradweg č.2, ktorá je zároveň EV 15, začína v Andermatte a končí v Bazileji.
V úseku Fußach–Stein am Rhein je súbežná s Bodensee-Radweg. Od Stein am Rhein po Bazilej je súbežná s EV 6. Dĺžka 430 km, prevýšenie 2 000 m. Pozri aj EuroVelo 15, Rheinradweg
Kto má rád kopce, tak v blízkosti Andermattu sú zaujímavé priesmyky. Gotthardpass 2 106 m, Furkapass 2 429 m, Grimselpass 2 165 m, Oberalppass 2 044 m, Sustenpass 2 224 m.
Nord-Süd-Route č.3, začína v Bazileji a končí v Chiasso neďaleko jazera Como. Dĺžka 365 km, prevýšenie 3 600 m.
Alpenpanorama-Route č.4, začína v St. Margrethen (z Fußachu 2 km po Rheinradweg) a končí v Aigle neďaleko Ženevského jazera. Dĺžka 485 km, prevýšenie 7 900 m.
Mittelland-Route č.5, začína v Romanshorne a končí v Lausanne pri Ženevskom jazere.
Dĺžka 370 km, prevýšenie 1 600 m.
Graubünden-Route č.6, začína v Chure. Chur-Thusis, dĺžka 26 km, prevýšenie 200 m
V Thusis sa Graubünden-Route rozdeľuje na dva varianty.
a) ľavý variant: pripája sa na Innskú cyklocestu a vedie po nej až na hranicu s Rakúskom.
Thusis-Martina, dĺžka 127 km, prevýšenie 2 700 m.
a) pravý variant: pokračuje okolo rieky Hinterrhein cez priesmyk San Bernardino do Bellinzoni.
Thusis-Bellinzona, dĺžka 103 km, prevýšenie 1 750 m.
Seen-Route č.9, začína v Rorschachu a končí v Montreux pri Ženevskom jazere. Cesta prechádza približne rovnakým krajom ako Alpenpanorama-Route. Dĺžka 505 km, prevýšenie 4 200 m.


Možnosti

Možností je veľmi veľa a záleží od času a záujmov čo chceme navštíviť (príroda, priesmyky, pamiatky, mestá…). Tu je len náznak množstva kombinácií.

Dunajská cyklocesta, viď. Cyklocesty v okolí - Nemecko. Je to veľmi vďačný cieľ pre cykloturistov. Ponúka sa niekoľko možností napr: môžeme ísť k prameňu Dunaja v Donaueschingen 71 km, Dunajskou cyklocestou po Tuttlingen alebo Ulm a vrátiť sa k jazeru alebo pokračovať ďalej.
Úsek  Donaueschingen–Ulm prechádza južným okrajom Švábskej Alby a patrí k najkrajším úsekom Dunajskej cyklocesty.

Saint Gallen mesto dostalo meno po írskom mníchovi Gallusovi (viď. Bregenz, Arbon). V 8. stor. bol okolo pôvodnej Gallusovej pustevny postavený kláštor a s jeho rastúcim vplyvom sa rozrastalo osídlenie až prerástlo do mesta. V 14. stor. tu vznikli cechy a prosperovali remeslá a obchod. Prosperoval textilný priemysel až do veľkej krízy v roku 1810. Dnes je St. Gallen centrom poisťovníctva a bankovníctva.
Je tu univerzita, múzeum, galéria Kunsthalle, botanická záhrada a ZOO- Wildpark Peter und Paul.

Via Mala Katedrála Sv. Gallusa a Sv. Otmara, pôvodnú kaplnku ktorú postavil okolo roku 612 mních Gallus, rozšíril Otmar po roku 719 a okolo roku 837 Gozbert. Novostavba z roku 1766 stojí na základoch starších stavieb z 9. stor. Bola postavená v barokovom štýle s nádhernou výzdobou. Má dve 68 m vysoké veže v ktorých je 9 zvonov. V kostole sú dva organy a krypty Sv. Gallusa a Sv. Otmara.
Benediktínsky kláštor patril v 8. až 11. stor. k jedným z najvýznamnejších v Európe. Po reformácii vážnosť kláštora upadala a v r. 1805 bol sekularizovaný.
Kláštorná knižnica postavená v rokoch 1758-1767 v rokokovom štýle patrí k najrozsiahlejším a najstarším na svete. Steny knižnice sú zdobené freskami a nádhernou štukovou výzdobou. Obsahuje160 tisíc vzácnych kníh, 1 650 prvotlačí a 2 100 rukopisov. Niektoré z nich pochádzajú z doby okolo 8. storočia. Nachádza sa tu aj slávna stredoveká kresba ideálneho modelu kláštora považovaná za švajčiarsku národnú pamiatku Plán zo Saint Gallen.
Tento pozoruhodný architektonický komplex je zapísaní od roku 1983 na zozname svetového dedičstva UNESCO.
katedrála
katedrála wikipedia
kláštorná knižnica wikipedia   
pamätihodnosti
kostoly v Gallen
kemp

Prístup
V Rorschachu odbočíme vľavo na  Kartäuser-Fürstenland-Route č.33, začína v Rorschachu pri Múzeu in Kornhaus (za žel. stanicou) a končí v Stein am Rhein. Dĺžka 87 km, prevýšenie 800 m. Rorschach–St. Gallen, dĺžka 15 km, prevýšenie 300 m.
Zo St. Gallenu späť k Bodamskému jazeru sa sa vrátime po cykloceste  Obstgarten-Route č.75,
St. Gallen–Arbon, dĺžka 15 km, klesanie 300 m. Odbočka je o 22 km dlhšia ako keby sme išli okolo jazera.
Späť k Bodamskému jazeru sa môžeme vrátiť aj po cykloceste  Konzil Radweg č.55,
St. Gallen–Kreuzlingen, dĺžka 41 km, stúpanie 180 m. Táto cesta bola počas Kostnického koncilu veľmi frekventovaná, lebo spájala Kostnicu s kláštorom. Odbočka je len o 5 km dlhšia ako keby sme išli okolo jazera.
Cesty č. 33, 55, 75 majú spločný bod pri kostole St. Laurenzen na rohu ulíc Turmgasse a Marktgasse.


Rýnska cyklocesta (Rheinradweg č.2)
Smerom k ústiu (v smere toku) rieky Rýn, prídeme cez Bazilej 160 km, Kolín 710 km, do Rotterdamu 1050 km.
V Bazileji začína Nord-Süd-Route č.3, prechádza stredom Švajčiarska a križuje všetky hore uvedené švajčiarske cyklocesty a tým sa nám ponúka veľa možností ako cesty kombinovať. V Andermatte prídeme k východisku Rheinradweg. Najvyšší bod cesty je  Gotthardpass 2 106 m. V Bellinzone sa pripája na Graubünden-Route.
Smerom k prameňu (proti smere toku) rieky Rýn, od Bodamského jazera odbočíme pri Fußachu. Na tejto ceste je mnoho turistických atrakcií. Dostaneme sa do pekného kraja kantonu Graubünden, ktorý má 937 horských vrcholov a 150 údolí. Neskoršie sa môžeme sa pripojiť aj na Innradweg, ktorá začína v sedle Malojapass, pri prameni rieky Inn a končí v Passau. Dĺžka 550 km.

Vaduz, hlavné mesto Lichtenštajnska. Dominanta mesta, zámok Vaduz je pre verejnosť zatvorený, ale je tam vyhliadková terasa prístupná pre verejnosť, odkiaľ je pekný výhľad na údolie.
Fußach–Vaduz 55 km.
wikipedia
pamätihodnosti
cestovanie.aktuality.sk
Vaduz
Chur jedno z najstarších švajčiarskych sídiel, najstaršie mesto vo Švajčiarsku. Mesto bolo obývané už 3000 pr.n.l. Katedrála Nanebovzatia Panny Márie z 12. stor.
Cez Chur premávajú dva slávne vlaky - Ľadovcový expres (St. Morizt–Zermatt) a Bernina expres (Chur–Tirano). Trať (Rhätische Bahn) je zapísaná do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Fußach–Chur 95 km.
pamätihodnosti
Ľadovcový expres
Bernina expres
Rhätische Bahn wikipedia

Graubünden-Route č.6
Via Mala (zlá cesta). Veľmi známa tiesňava a cesta s mostom Wildener Brücke, Via Mala postaveným v rokoch 1738–1739. Táto historická cesta opradená dejinami a legendami bola v minulosti považovaná za najnebezpečnejší úsek pri prechode Álp.
Tiesňavu vyhĺbila rieka Hinterrhein v tvrdej skale niekde až do hĺbky 300 m. Tiesňava je známa aj z románu Via Mala, ktorý napísal John Knittel v roku 1934 a jeho dielo sa hneď stalo bestsellerom. Román bol tri krát sfilmovaný (v jednom filme hrá aj Juraj Kukura).
Prístup
Cesta sa nachádza medzi dedinami Thusis a Zillis v dĺžke 8 km.
Z Churu pokračujeme po cykloceste Graubünden-Route č.6 (po dedinu Tamins je v dĺžke 11 km súbežná s Rýnskou cyklocestou).
V dedine Tamins sa cesty rozdeľujú. Rheinradweg pokračuje okolo rieky Vorderrhein a Graubünden-Route odbočuje vľavo a pokračuje okolo rieky Hinterrhein.
V Thusis pokračujeme pravým variantom smer San Bernardino.
K tiesňave prídeme z Thusis po ceste značenej ako "viaSpluga" 5 km. Prehliadka tiesňavy trvá 1 h 15min., dĺžka 3 km, prevýšenie ± 250 m.
Vstupné 6 CHF (možno platiť aj €). Fußach–Thusis 125 km.
Via Mala (cyklocesta)
wikipedia
www.viamala.ch
Zillis jedinečný románsky kostol sv. Martina, s dreveným kazetovým stropom. Je to naväčšia pamiatka švajčiarskeho maliarstva 12. storočia. Strop je zložený zo 153 obrazov s biblickými výjavmi a legendami zo života sv. Martina kostol sv. Martina. Fußach–Zillis 133 km.
Rofflaschlucht tiesňava za dedinou Andeer asi 6 km za Zillisom. Vstup do tiesňavy je pri hotely Gasthaus Rofflaschlucht hneď pri ceste Rofflaschlucht. Fußach-tiesňava 140 km.

Ďalej môžeme pokračovať k Innskej cykloceste.
a) vlakom Thusis–St. Morizt (1,5 h/15 €). Je to časť cesty Bernina expresu.
b) Z Thusis pokračovať ľavým variantom Graubünden-Route, ktorý až na záver (trať prechádza popod Albulapass 6 km dlhým tunelom) je súbežný s traťou Bernina expresu. V dedinke Bergün je železničné múzeum Albula, viac než 400 exponátov zo storočnej histórie Rhétskej železnice, na simulátore možno riadiť lokomotívu železničné múzeum.
V La Punt prídeme na Innskú cyklocestu. Thusis–La Punt 55 km/1 950 m.
Náročné stúpanie na Albulapass 24 km/1 350 m.
c) cez sedlo Splügen Pass a Chiasso na Malojapass.
Thusis–Malojapass 105 km/3 150 m.
Náročné stúpania:
Thusis–Splügen 27 km/950 m
Splügen–Splügen Pass 9 km/660 m
Chiasso–Malojapass 32 km/1 500 m, posledných 5 km prevýšenie 380 m.
d) po Graubünden-Route cez priesmyk San Bernardino až do Bellinzoni, kde táto cyklocesta končí. Mesto je známe najmä vďaka trojici hradov (Castelgrande, Montebello a Sasso Corbaro), ktoré sú od roku 2000 na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Okrem nich sú pozoruhodné aj miestne renesančné a barokové kostoly a goticko-renesančná radnica s mohutnou vežou
Z Bellinzoni pokračovať po Nord-Süd-Route do Lugana a okolo jazera Lugano a Como do Chiavenna. Ďalej ako c).
Thusis–Bellinzona 103 km/1 750 m
Bellinzona–Lugano 37 km/320 m
Lugano–Malojapass 105 km
Náročné stúpania:
Thusis–Splügen 27 km/950 m
Splügen–S. Bernardino 27 km/700 m
Chiasso–Malojapass 32 km/1 500 m, posledných 5 km prevýšenie 360 m.


top

Obsah

Bodamské jazero


Úvod
Okolo Obersee juh
Okolo Untersee
Okolo Überlingersee
Okolo Obersee sever
Ostrovy
Okolie Kilometráž
Kempy

 
© www.kstst.sk Valid XHTML 1.0 Strict