SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Julské Alpy > Skupina Jalovca a Mangrtu
Túto horskú skupinu vymedzujú dve významné sedlá: na východe Vršič (1 611 m) a na juhozápade Predel (1 156 m). Severnú hranicu tvorí riečka Sáva Dolinka, ktorá oddeľuje masív Jalovca od severne ležiaceho hrebeňa Karavániek.
Východné ohraničenie tvorí spojnica Kranjska Gora – sedlo Vršič a pokračuje na juh údolím riečky Soča až k jej sútoku s Kortinicou na juhu v blízkosti Bovce.
Na západe oddeľuje skupinu slovinsko – talianska hranica, ktorá prebieha z údolia Sávy Dolinky na juh cez masív Ponce, neskôr sa stáča na západ a vedie po hrebeni Mangrtu až na sedlo Predel. Pokračovaním juhozápadného okraja tejto horskej skupiny je spojnica Predel – Gornji Long pod Margtom. Odtiaľ vedie hranica tejto skupiny pozdĺž toku riečky Koritnica na juh až k jej ústiu do Soče. Sedlo Predel je dôležitou cestnou spojnicou medzi údolím Koritnica v Slovinsku a Rabeljským jazerom (Lago di Predi) v Taliansku.
Výraznou dominantou tejto horskej skupiny je Jalovec, ktorý sa majestátne týči nad údolím Planica. Najkrajší pohľad na jeho masív je zo Slemene, odkiaľ jeho tvar pripomína švajčiarsky Matterhorn. Od Jalovca na juh sa tiahne masív Pelce, ktorý spadá na východ do údolia Zadnija Trenta a na západ do údolia Bavšica. Masív Pelce pokračuje až k obrovskej kopuli Bavškého Grintavca, kde sa spojuje z hrebeňom, ktorý lemuje pravý breh riečky Soča. Táto južná časť skupiny je menej navštevovaná.
Východiská do tejto skupiny ležia v údolí Sávy Dolinky (Rateče – Planica a Kranjska Gora), v údolí Soče (Trenta, Soča, Bovec)a v údolí Koritnice (Gornji Long pod Mangrtom a Kluže).

DOM NA PREDELU 1 154 m
Chata stojí blízko slovinsko – talianskeho cestného prechodu. Celoročná prevádzka.

1. Bovec (483 m) – Predel 4 h
Po asfaltovej ceste 17 km.

1. Dom na Predelu – Koča na Mangrtskom sedlu (2 072 m) 3 h

Mangrt 5 h
KOČA NA MANGRTSKEM SEDLU 2 072 m
Otvorené v lete.

1. Dom na Predelu (1 154 m) – Koča na Mangrtskem sedlu 3 h
Od hraničného prejazdu po ceste smerom do údolia Koritnica. Za zostatkami starých vojenských opevnení odbočuje vľavo kamenistá cesta pod Mangrt. Po tejto ceste, zjazdnej autom, alebo blízko nej podľa značenia k chate.
2. Koriniška planina (961 m) – Koča na Mangrtskem sedlu 3 1/2 h Z planiny strmý výstup okolo loveckej chatky. Nad hranicou lesa cez niekoľko skalných stupňov na výraznú trávnatú terasu. Odtiaľ cez skalné police pod hraničný hrebienok k chate. Orientačne veľmi náročné. Len staré značenie.

Mangrt 2 h
KOČA PRI IZVIRU SOČE 876 m
Stojí v doline Trenta blízko cesty zo sedla Vršič. Asi 5 minút severnejšie vyviera nad chatou zo skalnej jaskyne riečka Soča (prístup k prameňu je vyznačený). Je to jedno z najnavštevovanejších miest v Julských Alpách. Otvorené od marca do septembra.

1. Kranjska Gora (810 m) – Vršič (1 611 m) 4 h – Koča pri Izviru Soče 7 h
Po ceste cez sedlo Vršič, 20 km.
2. Bovec (483 m) – Koča pri Izviru Soče 6 h
Po ceste pozdĺž riečky Soča, 24 km

Prechod:
1. Koča pri Izviru Soče – Zavetišče pod Špičkom (2 010 m) 4 h 2. Koča pri Izviru Soče – Tičarjev dom (1 620 m) 3 h

Jalovec 6 1/2 h, Bavški Grintavec 6 h, Prisojnik 6 h
PLANINSKI DOM TAMAR 1 108 m
Stojí takmer v závere údolia Planica. Postavený už pred 1. Svetovou vojnou, niekoľkokrát prestavovaný. Ideálne východisko horolezeckých túr do stien Velike Mojstrovky, Travniku, Štitu a Jalovca. Otvorené v lete. V susedstve zimná noclaháreň.

1. Rateče – Planica (870 m) – Planinski dom Tamar 1 1/2 h
Z dediny podľa značenia do údolia Planica a pod skokanskými mostíkmi mierne stúpajúcim údolím až k chate.
2. Gornji Long pod Mangrtom (650 m) – Kotovo sedlo (2 138 m) 4 h – Planinski dom Tamar 7 h
Z dediny údolím Koritnica až k jeho záveru nazývaného V Koncu. Odtiaľ po zaistenej cestičke cez skalné stupne a po sutinách do Kotova sedla. Zo sedla zostup vľavo na malú planinu, odtial strmo dole do skalnatej rokliny. Ďalší zostup podľa značenia až k chate. Stredne ťažké.

Prechod:
1. Planinski dom Tamar – sedlo Vratica (1 807 m) 3 h – Erjačeva koča (1 515 m) 3 1/2 h
2. Planinski dom Tamar – Jalovška škrbina (2 110 m) 3 h – Zavetišče pod Špičkom (2 050 m) 4 1/2 h

Jalovec 5 – 6 1 /2 h, Mojstrovka 4 1/2 h
ZAVETIŠČE POD ŠPIČKOM 2 010 m
Chata pod výrazným skalným kotlom nazývaným Špiček. Pôvodný malý útulok bol zriadený v r. 1935; v posledných rokoch upravený a priestor pre spánok zväčšený. Otvorené v lete.

1. Koča pri Izviru Soče (876 m) – Zavetišče pod Špičkom 4 h
Od chaty asi 1/2 h do záveru doliny Trenta ku dvom horárňam. Tu vpravo a strmo hore cez les k loveckej chate.
2. Tičarjev dom na Vršiču (1 600 m) – Zavetišče pod Špičkom 4 h
Zo sedla po tranzverzrále najprv úbočím Malej Mojstrovky a ďalej po vrstevnici až k loveckej chatke k rázcestiu. Odtiaľ podľa značenia až k chate.
3. Kluže (532 m) – Bavšica (701 m) 1 h – sedlo Čez Brežice (2 038 m) 4 1/2 h – Zavetišče pod Špičkom 6 h
Od zrúcaniny Kluže do údolia Koritnice cez rovnomennú riečku po ceste údolím do dediny Bavšica. Zjazdné osobnými autom. Odtiaľ vľavo opustenou dedinou Longie na planinu Bala. Planinou hore okolo loveckej chatky, neskôr bukovým lesom na široké sedlo Prevala nad hranicou lesa. Nasleduje najprv zostup, neskôr výstup do sedla Čez Brežice. Tu vpravo po dobre zaistenej cestičke do Škrbiny za Gradom. Za týmto výrazným sedlom vľavo po okraji firnoviska a okolo veľkých balvanov k chate. Ťažké.
4. Gornji Log pod Mangartom (650 m) – Čez Brežice (2 038 m) 4 h – Zavrtišče pod Špičkom 5 1/2 h
Údolím Koritnica až na Koritniškú planinu k salašu. Tu vpravo cez trávnaté svahy prudko hore ku skalám a exponovaným miestam v stene (istenie) do sedla Čez Brežice. Odtial ďalej rovnako ako z Kluže. Ťažké.
5. Planinski dom Tamar (1 108 m) – Jalovška škrbina (2 110 m) 3 h – Zavetišče pod Špičkom 4 1/2 h
Od chaty lesom až do záveru údolia Planica a k veľkým skalným blokom na začiatku sútesky Jalovčev ozebnik. Tu vľavo podľa značenia po zaistenom chodníčku do sedla Jablovška škrbina a ďalej strmým úbočím Goličice pod juhozápadným pilierom Jalovca na plošinu Na Jezerich k rázcestiu. Odtiaľ úbočím Velikého Ozebniku, zostup po skalách a sutinách do kotla a nakoniec krátky výstup k chate. Ťažké.

Jalovec 2 1/2 h
BAVŠKI GRINTAVEC 2 344 m
Výrazný vrchol vypínajúci sa južne od Jalovca; strmo spadá do údolia Trenta.
1. Soča (487 m) – Nad Sočo (1 385 m) 2 1/2 h – Bavški Grintavec 6 h
Z dediny od kostola na sever cez osadu Lemovje a ďalej cez les serpentínami strmo hore na planinu Nad Sočou k loveckej chatke. Odtiaľ stále strmo hore do sedla v nevýraznom hrebeni. Nakoniec sutinami a žľabom na vrchol.
2. Koča pri Izviru Soče (876 m) – planina Zapotok (1 385 m) 3 h – Bavški Grintavec 6 h
Od chaty cestou do záveru údolia Zadnija Trenta. Po 2 kilometroch cesta končí a značená cestička prechádza na južnú stranu údolia, krátko potom do severného úbočia masívu a na planinu Zapotok. Odtiaľ cez plytkú roklinu smerom k sedlu Velika vrata. Tesne pod sedlom vpravo do skalného amfiteátru pod severovýchodnou stenou Grintavca. Odtiaľ vpravo na hrebeň, potom vľavo po strmých skalách (zaistenie) a cez niekoľko skalnúch prahov na vrchol. Orientačne náročné, stredne ťažké.
3. Kluže (532 m) – Bavšica (701 m) 1 h – Škrbina v Brdih (1 990 m) 6 h – Bavški Grintavec 7 h
Z Kluže údolím až k poslednej stavbe. Tu na rázcestí vpravo až na planinu Bukovec, kde na ďalšom rázcestí opäť vpravo, najprv pozdĺž skalnej steny, neskôr výstup touto stenou a strmými žľabmi do skalnej medzery Škrbina v Brdih. Nakoniec po hrebeni na severovýchod a na vrchol. Stredne ťažké.
JALOVEC 2 643 m
Jeden z najvyšších a najkrásnejších vrcholov Julských Álp.
1. Zavetišče pod Špičkom (2 010 m) – Jalovec 2 1/2 h
Od chaty vľavo dole do skalnej muldy a potom výstup pod skaly Velikeho Ozebniku. Východnu dolinou po zaistenej ceste pod vrcholovou homoľou na plošinu Na Jezerich. Odtiaľ výstup žľabom a po ňom na vrchol. Stredne ťažké.
2. Planinski dom Tamar (1 108 m) – Jalovec 5 h
Od chaty cez les až do záveru údolia a okolo veľkých skalných blokov cez strmé suťovisko do úzkej sútesky nazývanej Jalovčev ozebnik. Výstup týmto strmým kotlom, ktorý býva prevažne pokrytý firnoviskom, veľmi náročné. Nasleduje stúpanie pod vrchol na plošinu Na Jezerich. Odtiaľ po tranzverzrále na vrchol. Stredne ťažké.
3. Planinski dom Tamar (1 108 m) – Jalovška škrbina (2 110 m) 3 h – Jalovec 6 1/2 h
Až do začiatku Jalovčeva ozebniku podľa popisu 2. Pod veľkou skalou vľavo výstup podľa značenia po zaistenej cestičke strmou stenou až do sedla Jalovška škrbina. Odtiaľ úbočím strmej východnej steny Goličice (zaistené) až na plošinu Na Jezerich. Ďalej po tranverzrále na vrchol. Ťažké.
4. Gornji Log pod Mangrtom (650 m) – Kotovo sedlo (2 138 m) 5 h – Jalovec 7 1/2 h
Z dediny cez údolie Koritnica až do jeho záveru nazvaného V Koncu. Tu vpravo podľa značenia po skalnej polici pod skalnú stenu. Touto stenou cez niekoľko skalných prahov a terás (zaistenie) až na suťovisko pod sedlom. Suťoviskom a po ceste do sedla. Zo sedla vpravo do severozápadnej steny Jalovca a po zaistenej cestičke na vrchol. Exponované, veľmi ťažké.
MALA MOJSTROVKA 2 332 m
Výrazný a dominantný vrchol rovno nad sedlom Vršič.
1. Tičarjev dom na Vršiču (1 620 m) – Mala Majstrovka 2 h
Zo sedla strmým úbočím do hlbokého zárezu, ktorý spadá z vrcholu k juhu. Ďalej strmým žľabom, na sedlo. Tu vpravo na vrchol.
2. Erjačeva koča (1 515 m) – sedlo Vratica (1 807 m) 1 h – Mala Mojstrovka 2 1/2 h
Od chaty výstup mnohými serpentínami až na sedlo. Tu vľavo k úpätiu severnej steny Malej Mojstrovky (veľký červený bod na skale). Touto stenou po zaistenej cestičke na hrebeň a po hrebeni na vrchol. Ťažké.
3. Planinski dom Tamar (1 108 m) – sedlo Vratica (1 807 m) 3 h – Mala Mojstrovka 4 1/2 h
Od chaty do sedla Vratica podľa prístupu na Erjačevovu koču. Zo sedla vpravo podľa minulého popisu. Ťažké.
MANGRT 2 678 m
Najvyšší vrchol tejto horskej skupiny; stojí vysoko nad dolinou Koritnica, o niečo vzdialený od ostatných vrcholov.
1. Koča na Mangrtskem sedlu (2 072 m) – Mangrt 2 h
Slovinská cesta (Slovenska pot). Od chaty podľa značenia až k severozápadnému úpätiu Mangrtu. Odtiaľ vpravo do steny a po značenej a istenej cestičke, ktorá vedie výraznou rampou v severozápadnej stene až tesne pod vrchol. Ťažké.
2. Koča na Mangrtskem sedlu (2 072 m) – Mangrt 2 h
Talianska cesta. Od chaty podľa značenia až k severozápadnému úpätiu Mangrtu ako v minulom popise (1 .). Tu vľavo po šikmých skalách podľa značenia, neskôr ostro vpravo pohodlne na vrchol.
SVINJAK 1 637 m
Charakteristická dominanta východne nad Bovcom.
1. Koritnica (480 m) – Svinjak 3 h
Z dediny,ktorá leží asi 3 kilometre na východ od Borovca, na severovýchod do lesa. Lesom stále hore kopcom po pravom úbočí masívu až na vrchol.
VITRANEC 1 638 m
CIPRNIK 1746 m

Dva výrazné vrcholy v zalesnenom hrebeni na juhozápade nad Krajinskou Gorou.
1. Z Krajinskej Gory lanovkou na Vitranec.
2. Kranjska Gora (810 m) – Vitranec (1 638 m) 2 h – Ciprnik 2 3/4 h
Po značenej lesnej ceste.
3. Dom v Planici (934 m) – Ciprnik 1 1/2 h
Od chaty, ktorá stojí blízko skokanských mostíkov v údolí Planica, po neznačenej lesnej ceste.