SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Julské Alpy > Skupina Škrlatice a Martuljku
Rozprestiera sa medzi dolinou Vrata, údolím horného toku Sávy Dolinky a údolím Krnice. Je to chránená krajinná oblasť. Okrem značených ciest na vrchol Špiku, Škrlatice, Dolkovy špice a Slemene je väčšina vrcholov neprístupná. Prístup je obmedzený predovšetkým stavbou tejto horskej skupiny, strmosti hrebeňov a vrcholov, veľkou expozíciou skalného terénu severnej časti Julských Álp. Nie sú tu žiadne horské chaty, len bivakové útulky. Východiská do tejto skupiny ležia v údolí Sávy Dolinky - Dovje Mojstrana, Gozd Martuljek a Kranjska Gora. (Pôvodne nazvaná Martuljkova skupina bolo odvodené od predtým najvýznamnejšieho východiska.)
BIVAK POD ŠPIKOM 1 300 m
Stojí v zalesnenej časti kotliny Pod Srcem. Ideálne východisko pre horolezecké túry v stenách Špiku, Ružice a Frdamaných políc. Kľúč u PD Martuljek.

1. Lipovčeva koča (930 m) – Bivak pod Špikom 1 h
Od chaty podľa značenia lesom až na prah kotliny. Bivak stojí v lese v západnej časti kotliny Pod Srcem.
BIVAK I V VELIKI DNINI 2 180 m
v Veliki Dnini Stojí na úzkej polici pod vrcholom Velika Ponca. Klúč v AO Jesenica.

1. Koča v Krnici (1 218 m) – Bivak 12 1/2 h
Od chaty po značenej cestičke až do doliny Gruntovica. Asi po 3/4 h odbočuje neznačená cestička, ktorá vedie do miest, kde dolina prudko zahýba vľavo; neznačená cestička vedie vpravo smerom na Škrlaticu k posledným jedľám. Od nich vľavo cez suťoviská pod úpätie južnej steny Velike Ponce. Bivak stojí nad suťoviskom pod stenou.
BIVAK II NA JEZERU 2 140 m
Stojí na malej vyvýšenine náhornej plošiny Na jezeru, vysoko nad dolinou Vrata. Výhľad na severnú stenu Triglavu. Klúč v AO Jesenica.

1. Mojstrana (641 m) – Poldov rovt (950 m) 2 h – Bivak II 5 1/2 h
Z Mojstrany do doliny Vrata až k salašu Poldov rovt (asi 3/4 h od Aljažovho domu).Tu vpravo po ceste lesom cez rozsiahlu prepadlinu, neskôr cez skalný stupeň a až na začiatok veľkého suťoviska. Odtiaľ k Bivaku hore suťoviskom pod skalnou stenou vrcholu Šplevta.
BIVAK III ZA AKOM 1 340m
Stojí nad roklinou Za Akom. Klúč v AO Jesenica.

1. Lipovčeva koča (930 m) – Bivak III Za Akom (1340 m) 1 1/2 h
2. Lipovčeva koča – Bivak pod Šipkom (1 300 m) 1 h
BIVAK IV NA RUŠJU 1 890 m
Najväčší bivak v Julských Alpách, v lete je veľmi využívaný; kachle na palivo. 10 lôžok, informácie v Aljažovom dome.

1. Aljažov dom ( 1015 m) – Bivak IV 2 1/2 h
Od chaty strmý výstup podľa značiek najprv cez les, neskôr cez skalné platne pod hrebienkom Dolkovy glavy až k hornej hranici leče na okraji skalného amfiteátra Na rušju. Bivak stojí na výraznom mieste.
2. Koča v Krnici (1 218 m) – Kriška stena (2 301 m)3 h – Bivak IV 5 h Údolím Krnica až pod stenu. Stenou vedie zaistená cesta až na hrebeň k rázcestiu. Tu vľavo je zostup do kotla Na rjušu a skalným terénom ku zďaleka viditeľnému bivaku. Ťažké.

1. Bivak IV – Kriška strana (2 301 m) 2 h – Pogačnikov dom (2 052 m) 3 h

Škrlatica 3 1/2 h, Dolkova špica 2 3/4 h, Križ 2 1/2 h
KOČA V KRNICI 1 118 m
Stojí na lesnej vyrúbanej planine, asi uprostred údolia Krnica. Postavená r. 1932; ako z mála zachováva svoju pôvodnú polohu. Otvorené cez leto.

1. Mihov dom (1 180 m) – Koča v Krnici 3/4 h
Od Mihova domu po mostíku cez potok Velika Pišnica a k chate.
2. Kranjska Gora (810 m) – Koča v Krnici 1 1/2 h Po ceste smerom na sedlo Vršič až k mostu cez potok Velika Pišnica. Tu vľavo dobrou cestou cez lučinu Lipna trata k chate.

1. Koča v Krnici – Kriška stena (2 301 m) 3 h – Bivak IV (1 980 m) 5 h
2. Koča v Krnici – Kriška stena (2 301 m) 3 h – Pogačnikov dom (2 052 m) 4 h
3. Koča v Krnici – Bivak I (2 180 m) 2 1/2 h

Križ 3 1/2 h, Škrlatica 6 1/2 h, Dolkova špica 5 h, Špik 5 h
LIPOVČEVA KOČA (KOČA V MARTULJKU) 930 m
Chata v lese nad spodným vodopádom riečky Martuljek. 12 lôžok, kľúč pri AO (Alpinistički odbor) v Jeseniciach. Časté východisko horolezcov od severu.

1. Gozd – Martuljek (750 m) Lipovčeva koča 3/4 h
Z dediny blízko hotela Špik po lesnej ceste južným smerom až k mostíku cez riečku Martuljek. Od mostíka podľa značiek asi 5 minút.

1. Lipovčeva koča – Bivak III Za Akom (1 340 m) 1 1/2 h
2. Lipovčeva koča – Bivak pod Špikom (1 300 m) 1 h

Križ 3 1/2 h, Škrlatica 6 1/2 h, Dolkova špica 5 h, Špik 5 h
DOLKOVA ŠPICA 2 582 m
Najvyšší vrchol výraznej skalnej hradby, ktorá je od vrcholu Škrlatice oddelená skalným kotlom Zadnji Dolek.
1. Bivak IV (1 980 m) – Zadnji Dolek (2 100 m) 2 h – Dolkova špica 2 3/4 h
Od bivaku k balvanu na okraji kotla Zadnji Dolek podľa popisu na Škrlaticu. Od balvana vľavo kotlom, neskôr strmo po sutinách do výrazne sfarbenej Rdečé škrbiny. Odtiaľ asi 15 minút na vrchol.
2. Pogačnikov dom (2 052 m) – Kriška stena (2 301 m) 2 h – Dolkova špica 4 1/2 h
Od rázcestia pod chatou vpravo najprv traverz, neskôr výstup pod Križ a k rázcestiu pri Kriške stene. Odtiaľ do Radačé škrbiny podľa značenia nad kotlom Na rušju. Zo štrbiny krátko na vrchol. Ľahké.
SLEME 2 076 m
Trávnatý vrchol pyramídového tvaru, západne nad Mojstranou.
1. Mojstrana (641 m) – Sleme 4 1/2 h
Z dediny do doliny Vrata. Na okraji dediny vpravo do lesa a výstup okolo vrchola Grančiše podľa značenia prevažne lesom na vyhliadkový vrchol.
ŠKRLATICA 2 738 m
Druhý najvyšší vrchol Julských Álp, ktorý padá na všetky strany vysokými a strmými stenami.
1. Bivak IV (1980 m) – Zadnji Dolek (2 100 m) 2 h – Škrlatica 3 1/2 h
Od bivaku na sever cez trávnaté úbočia. Neskôr vľavo krátky zostup a výstup sutinami vľavo hore k veľkému balvanu na okraji kotla Zadji Dolek. Odtiaľ vpravo hore kameňmi do skál a po zaistenej cestičke stenou, neskôr po vrcholovom hrebienku na vrchol. Veľmi ťažké.
2. Koča v Krnici (1 118 m) – Kriška stena (2 301 m) 2 h – Rdeča škrbina (2 530 m) 4 1/2 h – Škrlatica 6 1/2 h
Od chaty údolím až po stenu. Stenou po zaistenom chodníku až na hrebeň a k rázcestiu. Tu vľavo do kotla Na rušju. Cesta vedie vysoko nado dnom kotliny pod hrebeňom spadajúcim do údolia Krnica. V závere výstup do Rdečej škrbiny. Odtiaľto zostup najprv veľmi prudkým suťoviskom, neskôr takmer po dne kotla Zadji Dolek k obrovskému balvanu. Ďalej sutinami hore do skál a po zaistenom chodníku po stene, neskôr po hrebienku na vrchol. Veľmi ťažké.
ŠPIK 2 472 m
Najsevernejšie ležiaci prístupný vrchol tejto horskej skupiny, ktorý tvorí nad dedinou Martuljek výraznú pyramídu.
1. Kranjska Gora (810 m) – Kačji graben (920 m) 2 h – Špik 6 h
Z Kranjskej Gory okolo hotela Erika až k tiesňave nazývanej graben. Ňou mnohými serpentínami strmo hore nad hranicu lesa. Ďalej mnohými strmými žľabmi na suťovisko medzi vrcholmi Špiku a Lipnice. Odtiaľ vpravo do štrbiny medzi vrcholmi a ďalej vľavo na vrchol. Stredne ťažké, miestami zaistené.
2. Koča v Krnici (1118 m) – Špik 5 h
Od chaty na severovýchod cez morénové úbočie dolny Gruntovica. Neskôr vľavo pod vrcholkom Gramsova špica, potom ostro doprava na hrebeň. Po hrebeni na vrchol Lipnice(2 418 m) a na vrchol Špiku. Stredne ťažké.