SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Kamnické a Savinijské Alpy > Skupina Grintavce
Skupina Grintavce tvorí západnú časť centrálneho hrebeňa. Jej názov je odvodený od najvyššieho vrcholu Kamnických a Savinjských Álp - 2 558 m vysokého Grintavca. Aj ďalšie vrcholy patria k najvyšším (Skuta, Jezerská kočna atď.).
Prirodzený orografický predel skupiny Grintavce a skupiny Planjavy a Ojstrice tvoria Kamnišké sedlo; delí hlavný hrebeň na západný a východný.
Východiská ležia v údolí rieky Kokry (Zgornje Jezersko, Spodnja a Zgornja Kokra a Preddvor), na juhu v Lublaňskej kotline (mestečko Cerklje), v údolí Kamnickej Bistrice (Kamnik a Stahovica) a Savinje (Luče, Solčava a Logarská dolina).
ČEŠKA KOČA NA RAVNEH 1 540 m
Stojí severne pod Grintavcom, uprostred obrovského skalného kotla na Spodnjih Ravneh. 40+15 lôžok, otvorené v lete; chatu spravuje PD Jazersko.

1. Zgornje Jezersko (880 m) – Makekov preval (1 231m) 1 1/2 h – Češka koča 2 h
Od hotela Kazino z cesty vľavo cez most (vľavo táborisko) smerom k juhu. Nad Jezerskom prudký výstup väčšinou lesom až na sedlo Makekov preval na zalesnenom hrebeni, ktorý oddeľuje doliny Makekovu a Ravenskú Kočnu. Zo sedla po chodníku vedenom krovím a neskôr v skalách až k chate.

2. Zgornje Jezersko (880 m) – Planšarsko jezero (900 m) 1h – Češka koča 3 h
Z Jezerska po asfaltovej ceste smerom na Jezerské sedlo. Z cesty odbočuje blízko Planšarského jazera cesta do doliny Ravenska Kočna; vedie väčšinou lesom a za samotou Ancelj na konci lúky z nej odbočuje značený chodník strmo hore lesom v záp.úbočí Ravenskej Kočny. Pod vrcholom zalesneného hrebeňa sa spojí s cestou od hotela Kazino.

1. Češka koča – Kranjska koča na Ledinah (1 698 m) 1 h
2. Češka koča – Mlinarsko sedlo (2 334 m) 2 1/2h – Cojzova koča (1 793 m) 4 1/2 h
3. Češka koča – Dolška škrbina (2 317 m) 3h – Cojzova koča (1 793 m) 4 1/2 h

Výstupy:
Jezerska Kočna 3 1/2 h, Grintavec 3 1/2 h, Dolgi hrbet 3 h, Skuta 4 1/2 h, Vratca 1 h
KRANJSKA KOČA NA LEDINAH 1 698 m
Stojí na skalnom prahu v kuloáre Vodine pod ľadovcom Skuty. Bola uvedená do prevádzky 1. 8. 1977. Strecha slúži ako pristávacia plocha pre helikoptéry. 50 lôžok, otvorené v lete.

Prístup:
1. Zgornje Jezersko (880 m) – Planšarsko jazero (900 m) 1 h – Kranjska koča 2 1/2 h
Z Jezerska okolo Planšarského jazera až do záveru doliny Ravenska Kočna, kde končí cesta zjazdná pre osobné uatomobily. Odtiaľto podľa ukazovateľa (na tabuli udaný smer Lovska pot na Ledine 1 1/2 h), asi po 15 minútach končí les a cesta vedie pod záp. skalnými zrázmi Veľkej Baby a prudko stúpa po zaistenej skalnej ceste do kotla Vodine ku chate. Krásne výhľady, stredne ťažké.

2. Zgornje Jezersko (880 m) – Planšarsko jezero (900 m)1h – Žrelo (1 600 m) 2 h – Kranjska koča 2 1/2h
Až ku koncu cesty v Ravenskej Kočne k rázcestiu podľa minulého popisu (1). Na začiatku Lovskej poti ku spodnej stanici nákladnej lanovky na Českú chatu. Od tejto stanice vľavo do skalnej steny a tou po zaistenej ceste výstup až na vrchol Žrelo. Ďalej vľavo po chodníku ku chate. Stredne ťažké.

3. Češka koča (1 540 m) – Žrelo (1 600 m) 1/2 h – Kranjska koča 1 h
Od chaty vých.smerom pod úbočím Dolgiho hrbetu nad údolím Ravenska Kočna (veľmi veľa zaistených miest) až do kotla pokrytého firnoviskom. Odtiaľ výstup skalným kotlom Žrelo (zaistenie) na trávnaté úbočie a po ňom k chate. Stredne ťažké.

Prechod:
1. Kranjska koča – Kríž (2 340 m) 2 h – Frischaufov dom na Okrešlju (1 378 m) 4 1/2h

Koroška Rinka 3 1/2 h, Kranjska Rinka 4 1/2 h, Štajerska Rinka 4 1/2 h
COJZOVA KOČA NA KOKRSKEM SEDLU 1 793 m
Jedna z najstarších chát. postavená r.1897 v sedle medzi Grintavcom a Kalškou gorou a pomenovaná po botanikovi K. Zoissovi 28+24 lôžok, otvorené od 1. 6.–15. 10. V prízemí je stále otvorená nocľaháreň.

1. Zgornja Kokra (600 m) – Suhadolnik (896 m) 1 h – Cojzova koča 3 h
Z Vrtačnika po ceste lesom do údolia Suhadolniku. V osade Suhadolnik opúšťa značka cestu vpravo do lesa, neskôr vedie krovím a nakoniec po trávach až ku chate.

2. Dom v Kamniški Bistrici (601 m) – Cojzova koča 3 1/2 h
Od chaty po lesnej ceste ku križovatke značených ciest (asi 5 min.). Tu vľavo po ceste zjazdnej autom až ku spodnej stanici nákladnej lanovky na Kokrské sedlo (autom sa ušetrí asi 1 h). Od stanice vľavo po značenej ceste strmý výstup lesom, nad hranicou lesa je chodník vedený mnohými serpentínami na strmých trávnatých lúkach.

3. Dom na Krvavcu (1 700 m) – Kalški greben (2 224 m) 3 h – Cojzova koča 5 h
Po hrebeňovej ceste cez vrcholy Krvavec, Veliki Zvoh a Koren do sedla Škrbina nad planinou Dolga njiva. Odtiaľ po dobre značenej hrebeňovej ceste na vrchol Kalški greben a dole zostup na Kokrské sedlo. Stredne ťažké.

4. Češka koča (1 540 m) – Mlinarsko sedlo(2 334 m) 2 1/2 h – Cojzova koča 4 1/2 h
Od chaty do kotla Zgornje Ravne (aj cez leto množstvo snehu s možnosťou lyžovania) pod sev. stenou Grintavca podľa značenia. Stenou vľavo potom veľmi strmý výstup po exponovanej zaistenej cestičke až do západnej steny Dolgého hrbtu. Tesne pod vrcholom hrebeňa sa chodník stáča opäť na juh na Mlinarské sedlo. Zo sedla dole cez suťoviská (často sneh) do skalného kotla Veliki podi až k bivaku. Potom zostup pod hrebeňom Dolgé steny, ktorý vybieha z Grintavca k juhu. Chodník klesá až do sedla Mala Vratca a trávou ku chate. Odvážne, veľmi ťažké.

5. Češka koča (1 540 m) – Dolška škrbina (2 317 m) 3 h – Cojzova koča 4 1/2 h
Od chaty do skalného kotla pod Grintavcom. Tu pri rázcestí vpravo po odvážnej zaistenej cestičke (Kremžarjeva pot) na sedlo Dolška škrbina medzi Jezerskou Kočnou a Grintavcom. Zo sedla prudký zostup do skalného kotla Zgornji Dolci a po trávnatom úbočí Grintavca k chate. Veľmi ťažké.

1. Cojzova koča – Turski žleb (2 114 m) 3 h – Frischaufov dom (1 378 m) 4 h
2. Cozjova koča – Turski žleb (2 114 m) 3 h – Kamniška koča (1 885 m) 5 1/2 h

Výstupy:
Grintavec 2 h, Jezerska Kočna 3 h, Dolgi hrbet 3 h, Skuta 2 3/4 h, Turska gora 4 h, Kalški greben 1 1/2 h
DOM V KAMNIŠKI BISTRICI 601 m
Chata v závere údolia Kamnickej Bistrice, blízko jej prameňa. Otvorená r. 1909, 35 lôžok, celoročná prevádzka. Blízko stojí pamätník padlých partizámov. Pri sútoku Kamnickej Bistrice s Belou je unikátna tiesňava Predoselj.

1. Kamnik (380 m) – Dom v Kamniški Bistrici 3 1/2 h
Po značenom chodníku pozdĺž riečky. Alebo po ceste zjazdnej osobným automobilom, 13 km.

2. Gornji Grad (434 m) – sedlo Črnivec (902 m) 3 h – Stahovica (334 m) 6 h – Dom v Kamniški Bistrici 8 h
Po ceste zjazdnej osobnými autami, 35 km.

1. Dom v Kamniški Bistrici – Cojzova koča (1 793 m) 3 1/2 h
2. Dom v Kamniški Bistrici – Kamniška koča (1 885 m) 3 1/2 h
3. Dom v Kamniški Bistrici – sedlo Presedljaj (1 610 m) 3 1/2 h – Kocbekov dom na Korošici (1 803 m) 5 h
4. Dom v Kamniški Bistrici – Dom na Krvavcu (1 700 m) 4 h

Brana 4 1/2 h, Turska gora 5 1/2 h, Planjava 5 1/2 h, Ojstrica 7 h
FRISCHAUFOV DOM NA OKREŠLJU 1 378 m
Chata na skalnom prahu hornej časti Logarskej doliny, nazývaného Okrešelj. 12+80 lôžok, otvorené od 1.5.–15.10. Pomenovaná po alpinistovi dr. Johannesovi Frischaufovi. Prvú chatu z r. 1876 zničila v r. 1917 lavína; dnešná chata bola postavená na bezpečnejšom mieste r. 1932, rozšírená v r. 1961.

1. Dom Planincev (820 m) – Frischaufov dom (1 378 m) 1 1/2 h
Od chaty až na koniec cesty. Odtiaľto do lesa podľa značiek a okolo vodopádu Slap Rinka strmý výstup až ku chate.

2. Kranjska koča na Ledinah (1 698 m) – Križ (2 340 m) 2 h – Frischaufov dom 4 1/2 h
Od chaty pod ľadovcom (Ledenik pod Skutom) k rázcestiu značených ciest. Tu doprava až do výraznej štrbiny pod vrcholom Križa. Odtiaľ zostup po zaistenom, veľmi exponovanom chodníku, až na suťoviská v údolí Zgornji Mrzli dol (zľava prichádza chodník zo Savinjského sedla). Ďalej podľa značenia k chate. Veľmi ťažké.

3. Cojzova koča (1 793 m) – Skuta (2 532 m) 2 1/2 h – Turski žleb (2 114 m) 4 h – Frischaufov dom 5 h
Výstup cez sedlo Mala Vratca na južný okraj náhornej planiny Veliki podi až po bivak. Tu na rázcestí vľavo pod hrebeňom Dolgého hrbtu, nakoniec krátky výstup na hrebeň a až na vrchol Skuty. Z vrchola zostup podľa značenia (zaistenie) až na horný okraj Turského žľabu. Týmto žľabom (veľmi často tu býva firn) veľmi strmý zostup na Okrešelj a ku chate. Ťažké.

1. Frischaufov dom – Kamniška koča (1 885 m) 1 1/2 h

Výstupy:
Skuta 4 h, Turska gora 2 1/2 h, Brana 2 1/2 h, Planjava 3 1/2h, Štajerska Rinka 3 h, Kranjska Rinka 3 1/2 h, Križ 4 h, Mrzla gora 3 1/2 h

KAMNIŠKA KOČA NA KAMNIŠKEM SEDLE 1 885 m
Chata v sedle na hlavnom hrebeni medzi Branou a Planjavou. 45 lôžok, otvorené od 1. 6.–15. 10. V r. 1983 prestavaná a zväčšená.

1. Frischaufov dom (1 378 m) – Kamniška koča 1 1/2 h
Z Okrešlje po tranzvezrále v severnej stene Brany k chate. Ľahké.

2. Cojzova koča (1 793 m) – Turski žleb (2 114 m) 3 h – Kamniška koča 5 1/2h
Od chaty výstup cez sedlo Mala Vratca k bivaku na južnom okraji kotla Veliki podi. Tu na rázcestí vpravo a podľa značenia až na najnižšie miesto tohoto kotla. Ďalej strmý výstup po zaistenom trávnatom svahu Sleme a potom zostup skalným kotlom Mali podi k rázcestiu nad horným koncom Turského žľabu. Odtiaľto doprava po hrebeni na vrchol Turskej gory. Značený chodník potom pokračuje po hrebeni členitým skalnatým (zaisteným) terénom k traverzovej ceste v sev. stene Brany – značne exponovaný úsek! Týmto traverzom až na trávnaté Kamniško sedlo a k chate. Ťažké.

3. Dom v Kamniški Bistrici (601 m) – Kamniška koča 3 1/2 h
Od chaty okolo pamätníka padlých partizánov k rázcestiu a potom vpravo výstup lesnou cestou okolo dolnej stanice nákladnej lanovky až na lúku pod sedlom, nazývanou Na stanu. Lúkou strmo hore do sedla až k chate.

1. Kamniška koča – Kocbekov dom na Korošici (1 803 m) 3 h

Brana 1 h, Turska gora 2 h, Ojstrica 4 h

JEZERSKA KOČNA 2 540 m
Druhý najvyšší vrchol celého horstva, ktorým hrebeň centrálnej časti začína na západe.
1. Češka koča (1 540 m) – Dolška škrbina (2 317 m) 3 h – Jezerska Kočna 3 1/2 h
Od chaty hore do skalného kotla pod sev. stenou Grintavca. Z rázcestia vpravo okolo snehového poľa po Kremžarjeve poti k výraznému skalnému rebru. Po ňom prudko hore veľmi exponovanými partiami väčšinou v skalách. V sedle Dolška škrbina je možné nechať batohy a pokračovať po záp. hrebeni prudko hore až na vrchol. Tesne za sedlom sa prekonáva plazením úzka šikmá skalná rímsa asi 5 m dlhá. Temer v celej svojej dĺžke je trasa zaistená klinmi a oceľovými lanami. Veľmi často vedie po úzkych skalných rímsach na okraji stien a priehlbní. Veľmi ťažké, exponované.

2. Grintavec (2 558 m) – Jezerska Kočna 2 h
Z najvyššieho vrcholu Kamnických a Savinjských Álp vedie zaistená cestička – Špremova pot – najprv strmo dole po skalných platniach, neskôr sutinami a po hrebeni (alebo pod ním) záp. smerom až k výraznej štrbine v hrebeni. Odtiaľ pokračuje po skalách (s umelými chytmi pre lezenie) až do sedla Dolška škrbina (tu prichádza sprava cesta od Češké koče). Zo sedla na vrchol podľa predchádzajúceho opisu (1). Veľmi ťažké.

3. Cojzova koča (1 793 m) – Dolška škrbina (2 317 m) 2 1/2 h – Jezerska Kočna 3 h
Od chaty po južnom úbočí Grintavca až do kotla medzi Kočnou a Grintavcom, nazývaného Zgornje Dolci. Odtiaľ podľa značiek hore až do Dolskej škrbiny. Z tohto sedla vľavo strmo na vrchol. Zo sedla ťažké

GRINTAVEC 2 558 m
Najvyšší vrchol Kamnických a Savinjských Álp, ktorý leží v hrebeni východne od vrcholu Jezerska Kočna.
1. Češka koča (1 540 m) – Mlinarsko sedlo (2 334 m) 2 1/2 h – Grintavec 3 1/2 h
Z chaty až do sedla podľa popisu prístupu z České koče na Cojzovu koču. Zo sedla po hrebeni záp. smerom na vrchol. Veľmi ťažké, exponované.

2. Cojzova koča (1 793 m) – Grintavec 2 h
Od chaty po lúkach až k rázcestiu na južnom úbočí Grintavca. Potom výstup vpravo, najprv strmým trávnatým svahom, neskôr chodníčkom v skalách až do výraznej štrbiny v juž. hrebeni, ktorý vybieha z vrcholu Grintavca. Z tohto miesta je krásny výhľad na celú skupinu Grintavca. Ďalej strmý výstup až na vrchol.

VELIKI VRH 1 742 m
Výrazný vrchol, južne nad Jezerskom, na hrebeni vybiehajúcom sz. smerom z vrcholu Jezerska Kočna.
1. Jezersko (880 m) – Veliki vrh 2 1/2 h
Od Kazina v Jezersku najprv lesnou cestou dolinou Makekova Kočna, neskôr výstup okolo pastierskej chatky až na Murijevu planinu. Odtiaľ po hrebeni výstup až na vrchol.

VRATCA 1 880 m
Úzka štrbina západne nad chatou Češka koča, v hrebeni vybiehajúcom sz. z vrcholu Jezerska Kočna.
1. Češka koča (1 540 m) – Vratca 1 h
Od chaty asi 5 min. smerom na Zgornje Ravne. Tu pri ukazovateli doprava priamo na západ pod sz. hrebeň Jezerskej Kočny. Výstup až do skalného žľabu a po skalách na hrebeň a do štrbiny.

DOLGI HRBET 2 454 m
Najvyšší vrchol hrebeňa, ktorý leží medzi dvomi výraznými sedlami: Mlinarským na západe a Škrbinou pred Dolgim hrbtom na východe.
1. Cojzova koča (1 793 m) – Mlinarsko sedlo (2 334 m) 2 1/2 h – Dolgi hrbet 3 h
Od chaty výstup do sedla Mala Vratca a ďalej až k bivaku na južnom okraji kotla Veliki podi. Tu vľavo podľa značenia pod Dolgi hrbet k rázcestiu. Odtiaľ vľavo do Mlinarskeho sedla a zo sedla vpravo po hrebeni zaistenou cestou na vrchol. Stredne ťažké.

2. Češka koča (1 540 m) – Mlinarsko sedlo (2 334 m) 2 1/2 h – Dolgi hrbet 3 h
Od chaty po zaistenej, exponovanej ceste podľa popisu Češka koča – Cojzova koča. Zo sedla podľa značenia po hrebeni na vrchol. Veľmi ťažké.

ŠTRUCA 2 464 m
Širší, rozložitý vrchol východne nad sedlom Škrbina pred Dolgim hrbtom. Do kotla Veliki podi spadá charakteristickými, takmer zvislými hladkými stenami.
1. Dolgi hrbet (2 454 m) – Škrbina pred Dolgim hrbtom (2 380 m) 3/4 h – Štruca 1 h
Po hrebeni (takmer po celom úseku istenie, jedno miesto veľmi ťažké) vých. smerom až do Škrbiny a potom pomerne pohodlne na vrchol. Veľmi ťažké.

2. Cojzova koča (1 793 m) – Škrbina pred Dolgim hrbtom (2 380 m) 2 h – Štruca 2 1/4 h
Od chaty až k rázcestiu pod hrebeňom Dolgého hrbtu podľa popisu Crojzova koča – Dolgi hrbet. Z rázcestia vpravo strmý výstup do Škrbiny pred Dolgim hrbtom a pohodlne na vrchol.

SKUTA 2 532 m
Tretí najvyšší vrchol tohto horstva, z južnej a východnej strany charakteristický svojou pyramídovou stavbou.
1. Češka koča (1 540 m) – Mlinarsko sedlo (2 334 m) 2 1/2 h – Škrbina pred Dolgim hrbtom (2 380 m) 3 3/4 h – Skuta 4 1/2 h
Od chaty do Mlinarskeho sedla a na vrchol Dolgi hrbet podľa popisu Češka koča – Dolgi hrbet. Z vrcholu Dolgi hrbet po zaistenom chodníku (jedno miesto veľmi náročné) do sedla Škrbina pred Dolgim hrbtom. Odtiaľ podľa značenia pohodlne po hrebeni, v závere strmý výstup na vrchol Skuty. Exponované, veľmi ťažké.

2. Cojzova koča (1 793 m) – Škrbina pred Dolgim hrbtom (2 380 m) 2 h – Skuta 2 3/4 h
Od chaty až do Škrbiny podľa popisu Cojzova koča – Štruca. Zo Škrbiny podľa značenia výstup až na vrchol.

3. Frischaufov dom (1 378 m) – Turski žleb (2 114 m) 1 1/2 h – Skuta 4 h
Z Okrešlju na západ k rázcestiu značených ciest. Tu vľavo výstup do Turského žľabu a týmto žľabom až na hrebeň. (Žlab býva veľmi často pod snehom, preto je pre výstup často nutné použiť cepín a mačky). Chodník vedie ďalej vpravo po hrebeni pod južnú stenu Skuta – Rinka a k jv. skalnému pilieru, ktorý vybieha z vrcholu Skuty. Odtiaľ po strmých a hladkých skalách, zaistených fixnými lanami a kramľami až pod vrchol. Veľmi ťažké, exponované.

ŠTAJERSKA RINKA 2 289 m
Najvýchodnejšia z troch rovnomenných vrcholov, významný predovšetkým svojou mohutnou severnou stenou, ktorá strmo spadá na hornú časť Logarskej doliny, nazývanej Okrešelj.
1. Frischaufov dom (1 378 m) – Turski žleb (2 114 m) 1 1/2 h – Štajerska Rinka 3 h
Až k rázcestiu pod južnú stenu hrebienka Skuta – Rinka podľa popisu Frischaufov dom – Skuta (vyššie). Od rázcestia vpravo po trávach a skalách na vrchol. Ťažké.

KOROŠKA RINKA (KRIŽ) 2 429 m
Najsevernejší z troch vrcholov Rinek.
1. Kranjska koča na Ledinah (1 698 m) – Koroška Rinka 3 1/2 h
Od chaty okolo ľadovca pod Skutou k rázcestiu značených ciest. Z rázcestia vpravo až do výraznej štrbiny pod vrcholom Križa. Zo štrbiny podľa značenia po zaistenom chodníku na vrchol. Ťažké.

2. Štajerska Rinka (2 289 m) – Koroška Rinka 1 h
Z vrchola Štajerskej Rinky po sutiach a skalách záp. smerom k rázcestiu na hrebeni. Od rázcestia vpravo novo zaistenou cestou po hrebeni na vrchol Križa. Ťažké.

KRANJSKA RINKA 2 453 m
Najvyšší z troch rovnomenných vrcholov, ktorý hrebienkom Skuta – Rinka naväzuje na jz. ležiaci vrchol Skuty.
1. Frischaufov dom (1 378 m) – Turski žleb (2 114 m) 1 1/2 h – Štajerská Rinka (2 289 m) 3 h – Kranjska Rinka 3 1/2 h
Až na Štajerskú Rinku podľa popisu od Frischaufovho domu (vyššie). Z tohto vrcholu po sutinách a skalách k rázcestiu a vpravo na vrchol. Ťažké.

2. Koroška Rinka (2 429 m) – Kranjska Rinka 1 h
Z vrcholu Koroškej Rinky (Križ) južným snerom po hrebeni a novo vyznačenej zaistenej ceste k rázcestiu. Odtiaľto stále na juh po skalách na vrchol Kranjské Rinky. Ťažké.

TURSKA GORA 2 251 m
Vrchol v hlavnom hrebeni, východne od ústia Turského žľabu.
1. Frischaufov dom (1 378 m) – Turski žleb (2 114 m) 1 1/2 h – Turska gora 2 1/2 h
Od chaty na západ k rázcestiu značených ciest a ďalej do Turského žľabu a ním až na hrebeň. Po hrebeni vých. smerom na vrchol. Ťažké.

2. Kamniška koča (1 855 m) – Turska gora 2 h
Po trávach od chaty k severnej stene Brany a k rázcestiu. Odtiaľ stále sev. stenou Brany pod skalami a okolo skalných veží v hrebeni (nazývaných Kotliče) na južnú stenu skál. Podľa značenia strmý výstup výraznou rampou až na guľatú homoľu v hrebeni (na ťažkých miestach zaistenie). Z tohto homolovitého vrcholu zostup po skalách, tráve a sutine na vrchol Turskej gory. Ťažké.

BRANA 2 252 m
Mohutný vrchol, ktorý ohraničuje od západu Kamniško sedlo.
1. Kamniška koča (1 885 m) – Brana 1 h
Od chaty po lúke ku skalnatému sev. svahu Brany; z rázcestia hore k výraznému skalisku a k ďalšiemu rázcestiu s veľkým nápisom na skale. Odtiaľ strmý výstup podľa značiek v skalách a potom trávnatým jz. úbočím k vrcholu. Stedne ťažké.