SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Kamnické a Savinijské Alpy > Skupina Planjavy a Ojstrice
Táto skupina tvorí východnú časť skupiny centrálneho hrebeňa. Názov je odvodený od dvoch najväčších vrcholov tejto skupiny - 2 394 m vysokej Planjavy a 2 350 m vysokej Ojstrice. Východiskami sem sú Logarská dolina a údolie rieky Savinje (obce Rogovilec, Solčava a Luče).
GOSTIŠČE SESTRE LOGAR 734 m
Chata pri vstupe do Logarskej doliny, na sypkom morénovom podklade. 18 lôžok, celoročná prevádzka. Postavená pred 2. svet. vojnou ako útulok a ošetrovňa; r. 1944 vypálená nacistami a zdravotníčky poslané do koncentračných táborov. Po vojne ženami opäť obnovená.

1. Solčava (660 m) – Gostišče sestre Logar 1 h
Zo Solčavy v savinjskom údolí po asfaltovej ceste 4 km.

1. Gostišče sestre Logar – Dom v Logarski dolini (761 m) 1/2 h
2. Gostišče sestre Logar – Koča pod Olševo (1 250 m) 2 h
3. Gostišče sestre Logar – Gostišče Majerhold (1 260 m) 2 1/2 h
DOM V LOGARSKI DOLINI (HARLETOV DOM ) 761 m
Chata uprostred Logarskej doliny, na mieste nazvanom Plast. 73+60 lôžok, celoročná prevádzka. Založená DÖAV v r. 1893, neskôr prešla do vlastníctva SPD. Cez 2. svet. vojnu vypálená nacistami (spolu so susednou Tillerovou chatou). Dnešná chata postavená r. 1953 a pomenovaná po horolezcovi a partizánovi Francovi Harletovi.

1. Solčava (660 m) – Dom v Logarski dolini 1 1/2 h
Po asfaltovej ceste, zjazdnej osobnými autami a autobusmi, 6 km.

2. Gostišče sestre Logar (734 m) – Dom v Logarski dolini 1/2 h
Po asfaltovej ceste od začiatku Logarskej doliny.

1. Dom v Logarski dolini – Koča pod Ojstrico (1 370 m) 1 h
2. Dom v Logarski dolini – Dom Planincev (800 m) 3/4 h

Výstupy:
Ojstrica 5 1/2 h, Planjava 6 h, Krofička 3 1/2 h, Strelovec 2 1/2 h, Lučka Baba 5 h
DOM PLANINCEV 800 m
Chata v hornej časti Logarskej doliny. 30 lôžok, otvorené v letnej sezóne.

1. Solčava (660 m) – Dom Planincev 2 h
Zo Solčavy v savinjskom údolí po asfaltovej ceste 8 km.

2. Dom v Logarski dolini (761 m) – Dom Planincev 3/4 h
Logarskou dolinou podľa značenia.

1. Dom Planincev – Koča pod Ojstrico (1 370 m) 3/4 h
2. Dom Planincev – Fischaufov dom (1 378 m) 1 1/2h

Ojstrica 5 1/4 h, Lučka Baba 5 h
GOSTIŠČE PLESNIK 768 m
Útulňa stojí uprostred Logarskej doliny. 14 lôžok, celoročná prevádzka.

1. Dom v Logarski dolini (761 m) – Gostišče Plesnik 1/4 h
Logarskou dolinou podľa značenia.

1. Gostišče Plesnik – Koča pod Ojstrico (1 370 m) 1 h
KOČA POD OJSTRICO NA KLEMENČI PLANINI 1 370 m
Chata pod sev. stenou Ojstrice, na vých. okraji kotliny Klemenča jama. 14+10 lôžok, otvorené od 1. 6.–30. 9.

1. Dom v Logarski dolini (761 m) – Koča pod Ojstrico 1 h
Od chaty po lúke okolo Gostišče Plesnik do lesa. Podľa značenia vľavo strmý výstup bukovým lesom na juž. úbočie Logarskej doliny (v strednej časti úseku je cesta zaistená). Nakoniec smrekovým lesom na planinu k chate. Ľahké.

Prechod:
1. Koča pod Ojstrico – sedlo Škarje (2 131 m) 3 1/2 h – Kocbekov dom (1 803 m) 4 1/2 h

Ojstrica 5 h, Krofička 2 1/2 h, Strelovec 1 1/2 h, Lučka Baba 4 h
KOCBEKOV DOM NA KROŠICI 1 803 m
Chata na južnom úpätí vrcholu Ojstrica, v priestornej trávnatej kotline. 25+25 lôžok, otvorené od 1. 5.–15. 10. Pôvodná chatka, postavená r. 1876 sekciou DÖAV, vyhorela r. 1881. Nová, kamenná a väčšia chata je z r. 1882; naposledy adaptovaná v r. 1971.

Prístup:
1. Koča pod Ojstrico (1 370 m) – sedlo Škarje (2 131 m) 3 1/2 h – Kocbekov dom 4 1/2 h
Od chaty jv. smerom bukovým lesom, neskôr vpravo (s častou zmenou smeru) pod záp. stenou Krofičky až do kotla Zgornja jama. Za hranicou lesa pokračuje cesta hore mnohými serpentínami za hrebienok medzi záp. stenou Ojstrice a vrcholom Rjavčki vrh a potom zaisteným úsekom do sedla Škarje. Zo sedla podľa ukazovateľa zostup po trávnatých sutinách jz. úbočím Ojstrice, v závere strmým žľabom až k chate. Ťažké.

2. Dom v Kamniški Bistrici (601 m) – sedlo Presedljaj (1 610 m) 3 1/2 h – Kocbekov dom 5 h
Od chaty dole údolím Kamnickej Bistrice k jej stoku s riečkou Kamniška Bela. Potom údolím Kamnickej Belej výstup k rázcestiu (vľavo vedie cesta k vodopádom Orglice). Od rázcestia strmý výstup bukovým lesom k loveckej chatke, kde v blízkosti cesty vyviera prameň vody. Ďalej kosodrevinou až ku križovatke značených ciest na sedle Presedljaj a podľa ukazovateľa zostup po úzkej cestičke do kotliny Korošica k chate.

3. Kamniška koča (1 885 m) – Kocbekov dom 3 h
Od chaty mierne hore trávnatým terénom pod záp. stenu Planjavy. Po skalách a úzkych rímsach výstup (zaistenie) cez niekoľko skalných žľabov na jz. hrebeň Planjavy k rázcestiu (nápis na skale). Ďalej spodnou cestou na južnom úbočí k ďalšiemu rázcestiu. Stále vých. smerom, neskôr zostup z hrebeňa po trávnatých sutinách a serpentínami do kosodreviny kotla Pejtkova njiva. Odtiaľ opäť výstup až k chate. Stredne ťažké.

4. Rogovilec (620 m) – Kocbekov dom 4 1/2 h
Z cesty do údolia Belej a okolo hosp. stavby zv. Robanovo kmetije na JZ, väčšinou lesom, cez planivu Kot ku skalnej stene nazvanej Komarča (stena nad Bohinjským jazerom v Julských Alpách) Kamnických Álp. Od úpätia steny po zaistenom chodníku do skalného labyrintu (časté zaistenie) a na vrchol Žvižgovca. Ďalej cez Sedelce do kotliny Korošica a k chate. Stredne ťažké.

5. Luče (522 m) – planina Vodole (1 700 m) 4 h – Kocbekov dom 6 h
Z Luče údolím riečky Lučnica. Po 1,5 km odbočuje vpravo lesná cesta do osady Planinšek. Až sem (10 km) zjazdné osobným autom. Z osady najprv po ceste na sever, neskôr smrekovým lesom na západ a nakoniec na SZ do strmého terénu skalnatých veží Dleskovske planote. Odtiaľ kosodrevinou na planinu Vodole a do skalného kotla vo vých. úbočí Tolstého vrhu. Medzi Tolstým a Velikým vrhom cesta opäť klesá pod úbočie Ojstrice, kde sa na rázcestí spojí s chodníkom z Robanova kotu.

6. Luče (522 m) – Šibje (1 600 m) 4 h – Kocbekov dom 7 h
Z Luče po ceste údolím riečky Lučnica až k ústiu potoka Lučka Bela. Až sem (asi 7 km) zjazdné osobným autom. Ďalej údolím Lučké Belej (v miestach prvého prudkého stúpania je prameň – Žegnani studenec) hore do kotliny Šibje, zo všetkých strán ohraničenej skalnými chrbátmi. Odiaľ bukovým lesom pod skalnatým vrcholom Lastovca cez priečne skalné žľaby a strmé úbočia okolo starých salašov a v závere opäť skalným žľabom ku skale z nápisom Vodotočne jezero 10 min. Opäť niekoľkými žľabmi a trávnatým terénom ku križovatke s cestou od chaty v údolí Kamnickej Bistrice; podľa značiek k chate

Prechod:
1. Kocbekov dom – sedlo Presedljaj (1 610 m) 1 1/2 h – Domžalski dom na Veliki planini (1 535 m) 5 h

Ojstrica 1 1/2 h, Planjava1 1/2 h, Rzenik 4 h
OJSTRICA 2 350 m
Dominantný vrchol uzatvárajúci od juhu Logarskú dolinu.
1. Kocbekov dom (1 803 m) – Ojstrica 1 1/2 h
Od chaty na sever úzkym žľabom na lúku a k rázcestiu. Odtiaľto výstup južným úbočím podľa značenia na vrchol.

2. Koča pod Ojstrico (1 370 m) – sedlo Škarje (2 131 m) 3 1/2h – Ojstrica 4 1/2 h
Od chaty na juh k rázcestiu na začiatku kotla Zgornja jama. Po opustení hranice lesa výstup serpentínami, neskôr po zaistenom chodníku do sedla Škarje k rázcestiu. Vľavo hore jz. úbočím Ojstrice po zaistenom exponovanom chodníku na vrchol. Veľmi ťažké.

3. Koča pod Ojstrico (1 370 m) – sedlo Škrbina (1 800 m) 2 1/2 h – Ojstrica 5 h
Od chaty až k rázcestiu v kotli Zgornja jama a vľavo po Kopinškovej ceste do sedla Škrbina. Odtiaľ výstup vpravo nad údolie Robanov kot a skalnatým terénom po zaistenom chodníku cez trávnatú sutinu (veľmi často tu je sneh alebo firn) vysoko v skalnej stene k vrcholu. Ťažké, pri väčšom množstve snehu je nutné použiť cepín.
PLANJAVA 2 394 m
Najvyšší vrchol tejto časti centrálneho hrebeňa.
1. Kamniška koča (1 885 m) – Planjava 2 h
Od chaty k južnému úbočiu Planjavy. Na prvom rázcestí vľavo hore trávnatým terénom (husté značenie) k ďalšiemu rázcestiu (zprava prichádza cesta od Kocbekovho domu) a potom stály výstup až na vrchol. Ľahké.

2. Kocbekov dom (1 803 m) – Planjava 1 1/2 h
Od chaty na jv. hrebeň Planjavy a k rázcestiu, kam prichádza zaistený chodník z Kamnického sedla. Z rázcestia výstup podľa značenia až na vrchol. Ľahké.
LUČKA BABA 2 240 m
Najvyšší vrchol v hrebeni medzi Planjavou a Ojstricou.
1. Kocbekov dom (1 803 m) – sedlo Škarje (2 131 m) 1 h – Lučka baba 1 1/2 h
Od chaty na sever výstup úzkym žľabom a lúkou k rázcestiu. Vľavo hore pod sedlo Škarje a zasa vľavo južným úbočím na hrebeň a na vrchol. Ľahké.

2. Planjava (2 394 m) – Lučka baba 1 h
Z vrcholu Planjavy na východ buď po hrebienku, alebo pod ním po južnom úbočí. Členité, náročné na orientáciu, ale technicky ľahké.

3. Koča pod Ojstrico (1 370 m) – Škarje (2 131 m) 3 1/2 h – Lučka baba 4 h
Od chaty až do sedla Škarje podľa popisu Koča pod Ojstrico – Kocbekov dom. Od rázcestia tesne pod sedlom vpravo, južným úbočím hrebeňa na vrchol Lučka baba. Stredne ťažké.
KROFIČKA 2 083 m
Najvyšší vrchol hrebeňa, ktorý pokračuje z Ojstrice sev. smerom a býva tiež nazývaný Krofička.
1. Koča pod Ojstrico (1 370 m) – Krofička 2 1/2 h
Od chaty na SV po značenej ceste, najprv nízkym porastom, neskôr bukovým lesom (serpentínami) k rázcestiu pod hrebeňom. Odtiaľ vpravo nad hranicou lesa, v závere zaisteným chodníkom v skalách na vrchol. Ľahké.
STRELOVEC 1 763 m
Najsevernejší vrchol hrebeňa Krofičky.
1. Rogovilec (620 m) – Haudej (1 120 m) 2 h – Strelovec 3 1/2 h
Z cesty po transverzále do údolia Robanov kot k rázcestiu. Odtiaľ vpravo cestou hore, čiastočne lesom, k osamoteným lúkam Haudej (zprava prichádza značená cesta zo Solčavy). Ďalej väčšinou lesom cez Knezovu planinu až k rázcestiu na hrebeni; vrchol je asi 100 m vpravo.

2. Dom v Logarski dolini (601 m) – Plesnikova planina (1 350 m) 1 h – Strelovec 2 1/2 h
Od chaty Logarskou dolinou k útulni Gostišče Plesnik. Odtiaľ strmý výstup smrekovým a bukovým lesom na Plesnikovu planinu. Podľa ukazovateľa na kameni (Strelovec – Knezova planina)pokračujete lesom až k loveckej chatke pod Icmanikovou planinou. Ďalej podľa ukazovateľa vpravo až na vrchol.

3. Koča pod Ojstrico (1 370 m) – Strelovec 1 1/2 h
Od chaty na SV po značenej ceste, najprv nízkym poastom, neskôr bukovým lesom (sepentínami) k rázcestiu pod hrebeňom Krofičky. Odtiaľ vľavo strmý výstup na hrebeň a po ňom na vrchol.