SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Kamnické a Savinijské Alpy > Skupina Raduhy
Najrozsiahlejšia skupina Kamnických a Savinjských Álp. Má ešte vysokohorský ráz, je bohatá na lesy, vysokohorské lúky a pastviny. Len v oblasti najvyššieho vrchu - Veliké Raduhy (2 602 m) – sú skalnaté partie.
Na západ spadá skupina Raduhy príkro do údolia Savinje, na juhu sa svahy k rovnakej rieke skláňajú omnoho povoľnejšie. Savinja oddeľuje Raduhu na západe od skupiny Planjavy a Ojstrice a na juhu od Rogatca.
Na východe nadväzuje skupina Raduhy na skupinu Uršlja gora; hranicou medzi obidvomi tvorí spojnica Črna na Koroškem – Spodnje Sleme – Šostanj. K severu spadá táto skupina do údolia riečok Meža a Javorski potok, na SZ susedí so skupinou Olševa.
Východiská do tejto skupiny ležia v údolí riečky Savinja (Solčava, Rogovilec, Luče, Struge, Ljubno, Rečica, Mozirje, Šimhel a Žekovec) a v údolí riečky Meža (Šumel a Črna na Koroškem).

KOČA NA GROHATU 1 530 m
Štýlová drevená chata alpského typu v kotly pod sev. stenou Malej Raduhy. Postavená r. 1973 vedľa starej chaty. 20+20 lôžok, otvorené od 1. 5.–30. 9.

1. Rogovilec (620 m) – planina Javorje (1 180 m) 1 1/2 h – Koča na Grohatu 3 h
Od hostinca proti toku Savinje po značkách, neskôr lesom vedľa hlavnej cesty do osady Grobelnik. Za dedinou cesta naberá výšku, po opustení lesa prichádza na samotu Tolstolovršnik a pokračuje na planinu Javorje. Nasleduje zostup do Dolgého plazu a za Lipným plazom prechádza cesta skalným svetom sev. hrebeňa Raduhy do kotliny Grohat. Po úzkom chodníčku s krásnymi výhľadmi sa pohodlne dosiahne chata.

2. Solčava (642 m) – Bukovnik (1 321 m) 2 1/2 h – Koča na Grohatu 3 h
Po hlavnej ceste z dediny pozdĺž Savinje asi 1 km. Potom značenou odbočkou vľavo do údolia Klobaši. Pozdĺž riečky ďalej lesnou cestou alebo chodníkom až do Bukovnika. Tu od ukazateľa ciest lesom ku spodnému okraju kotliny Grohat a k chate.

3. Gostišče Šumel (790 m) – Zgornje Sleme (1 254 m) 2 1/2 h – Bukovnik (1 321 m) 3 h – Koča na Grohatu 3 1/2 h
Gostišče Šumel je dobre prístupné z obce Črna na Koroškem údolím riečky Meža po ceste zjazdnej osobným autom (10 km). Od hostinca na juh výstup do dediny Janšek; až sem sa dá dôjsť atom. Z dediny podľa značenia lesom na sedlo Zgornje Sleme a po ceste, neskôr po lesnej ceste do Bukovniku. Odtiaľ ku spodnému okraju kotliny Grohat a k chate.

1. Koča na Grohatu – Koča na Loki (1 534 m) 1 h

Velika Raduha 1 h, Komen 4 h

KOČA NA LOKI 1 534 m
Chata pod vých. stenou Raduhy, na planine Loka. Pôvodná r. 1976 vyhorela, nová je postavená z kameňa, betónu a dreva v r. 1978. 75 lôžok, otvorené v letnej sezóne.

1. Luče (522 m) – planina Kal (1 120 m) 1 1/2 h – Koča na Loki 3 h
Z Luče po moste cez riečku Savinju k ukazateľu ciest. Ďalej strmý výstup najprv po úzkej cestičke, neskôr po širokom hrebeni cez osady Spodnji a Zgornji Nadlučnik a cez les po ceste až na planinu Kal. Tu od rázcestia na spodnom, jv. úbočí Raduhy (volá sa Huda raven = zlá rovina) vpravo priamo k chate na planine Loka.

2. Struge (480 m) – Kosmačeve Rastke (1 040 m) 2 h – Cirkovnica (1 240 m) 2 1/2 h – Koča na Loki 3 h
Struge je autobusová zastávka na ceste Ljubno – Luče, asi 3 km z Luče. Od hostinca údolím riečky Dupljenk až k súteske v lese, kde je križovatka ciest. Tu vpravo po lesnej ceste cez Kosmačeve Rastke k loveckej chate na Cirkovnici. Odtiaľ sz. smerom výstup smrekovým lesom na planinu Loka k chate.

3. Koča na Grohatu (1 530 m) – sedlo Durce (1 910 m) 1/2 h – Koča na Loki 1 h
Od chaty po transverzrále do sedla Durce. Zo sedla zostup po sutinách a trávach ku chate na planine Loka.

1. Koča na Loki – Koča na Smrekovcu (1 375 m) 6 h

Velika Raduha 1 1/2 h, Komen 3 h

KOČA NA SMREKOVCU 1 375 m
Chata na juhovýchodnom úbočí Smrekovca, v lyžiarskom stredisku s množstvom lanoviek a vlekov. 20+42 lôžok, celoročná prevádzka.

1. Črna na Koroškem (573 m) – Silvester (900 m) 1 1/2 h – Koča na Smrekovcu 3 h
Cesta od severu. Z dediny po ceste údolím Javorského potoka k rázcestiu, kde sprava ústí údolie potoka Koroška Kramarica. Vedie tadiaľ značená cesta do osady Silvester. Až sem zjazdné osobným autom. Z dediny lesom do sedla Kramarica a ďalej po transverzále až ku chate.

2. Ljubno (433 m) – Ljubenske Rastke (560 m) 1 1/2 h – Atelsko sedlo (1 317 m) 3 h – Koča na Smrekovcu 3 1/2 h
Z obce údolím riečky Ljubnica do dediny Ljubenske Rastke. Tu doprava lesnou cestou údolím riečky Krumpah cez Mačkin kot a ďalej podľa značenia cez Atelsko sedlo k chate.

3. Mozirska koča na Golteh (1 360 m) – Atelsko sedlo (1 317 m) 2 h – Koča na Smrekovcu 2 1/2 h
Od chaty na sever lesom medzi vrcholy Boskovec a Ostri vrh na Hlevškú planinu. Ďalej cesta klesá lúkami do sedla Kal. Nasleduje výstup lesom po temeni Kalškého grebenu na vrchol Vranji vrh. Odtiaľto zostup na Atelské sedlo k ceste vedúcej z Ljubna do dediny Črna na Koroškem. Zo sedla po značenej ceste úbočím Črného vrchu k chate.

4. Andrejev dom na Slemenu (1 096 m) – Kramarica (1 124 m) 2 h – Koča na Smrekovcu 2 1/2 h
Transvezrálou po zalesnenom hrebeni na západ. Tolsti vrh sa obchádza po severnej strane. Z vrchola Osekaného vrchu zostup na sedlo Kramarica. Odtial lesnou cestou po značkách ku chate.

5. Koča na Loki (1 534 m) – Koča na Smrekovcu 6 h
Od chaty výstup k salašom na planine Javorje, ďalej vysokým smrekovým lesom na planinu Vodol a na sedlo Bela peč. Zo sedla severným úbočím hrebeňa, nakoniec po hrebeni k rázcestiu (vpravo do Ljubna). Od rázcestia po ceste alebo po chodníku južným úbočím Velikého Travniku do sedla Hlipovec. Nasleduje výstup na vrchol Komen (asi 5 minút severne) a prudký zostup do sedla medzi vrcholy Komen a Krnes. Po trávnatom hrebeni na planinu pod Smrekovcom a k chate.

Prechod:
1. Koča na Smrekovcu – sedlo Kramarica (1 124 m) 1/2 h – Planinska postojanka na Pudgarskem 2 h

Komen 2 h

PLANINSKA POSTOJANKA NA PUDGARSKEM 1 030 m
Chata na severnom úbočí hrebeňa Smrekovca. 10 lôžok, celoročná prevádzka.

1. Črna na Koroškem (573 m) – Planinska postojanka na Pudgarskem 2 1/2 h
Za kúpaliskom v dedine vpravo okolo lyžiarskeho vleku do lesa, ktorý končí pri samote Sane. Odtial najprv zostup do dediny Godce, neskôr zase lesom a po lúkach na samotu Najovnik. Ďalej väčšinou lúkami do Končniku a do Pudgarska k chate.

2. Črna na Koroškem (573 m) – Pristava (600 m) 1/2 h – Planinska postojanka na Pudgarskem 2 1/2 h
Po ceste z dediny na západ do osady Pristava. Z osady lesnou cestou údolím Bistra. Na križovatke ciest vľavo pozdĺž Vrtačnikovho potoka k chate.

3. Koča na Smrekovcu (1 375 m) – sedlo Kramarica (1 124 m) 1/2 h – Planinska postojanka na Pudgarskem 2 h
Od chaty po transvezrále na sedlo Kramarica. Zo sedla vľavo po lesnej ceste s krásnymi výhľadmi až po chatu.

Komen 1 1/2 h

MOZIRSKA KOČA NA GOLTEH 1 360 m
Jedna z najstarších chát v oblasti; postavená v r. 1896, dvakrát vyhorela. V r. 1969 adaptovaná a modernizovaná. 55+48 lôžok, celoročná prevádzka. Stojí južne od vrcholu Bukovca. V zime je tu v prevádzke množstvo lanoviek a vlekov.

1. Ljubno (433 m) – Podlesnik (880 m) 1 1/2 h – Mozirska koča 3 1/2 h
Z Ljubna na sever, výstup pod Tolsti vrh a po ceste do osady Kij. Z rázcestia za osadou vľavo po ceste cez samotu Podlesnik a ďalej lesom na veľkú lúku s množstvom lyžiarskych vlekov. Členitým terénom k chate.

2. Ljubno (433 m) – Grobelnik (1 120 m) 2 h – Mozirska koča 3 1/2 h
Z Ljubna pozdĺž riečky do osady Tašk. Z nej vpravo strmý výstup cez osady Drča a Zrna na samotu Grobelnik. Odtial väčšinou cez les po západnom úbočí planiny Golte až k chate.

3. Zgornja Rečica (370 m) – Goličnik (780 m) 1 1/2 h – Mozirska koča 3 h
Z dediny po ceste cez dedinu Dol-Suha a po ceste výstup lesom na planinu Goličnik. Odtial stále po lesnej ceste južným úbočím planiny Golte. Nakoniec po ceste k chate.

4. Mozirje (347 m) – Gostečnik (1 020 m) 2 h – Mozirska koča 3 h
Po ceste smerom na Žekovec 2 km k sútoku riečok Trnava a Golobnica. Tu vpravo cez most a po ceste smrekovým lesom strmý výstup na terasu a ďalej na lesnú cestu na samotu Keber. Odtiaľ strmo cez les ku križovatke na samote Gostečnik. Tu vľavo podľa značiek okolo pamätníka NOV a okolo opustených stavieb k chate.

5.Gostišče Šmihel (716 m) – Gostečnik (1 020 m) 1 h – Mozirska koča 2 h
Od hostinca k SZ, krátko lesom, neskôr po ceste na samotu Gostečnik k rázcestiu značených ciest. Tu rovno (k západu) okolo pamätníka NOV k chate.

6. Hotel Turistični center Golte (1 410 m) – Mozirska koča 1/2 h
Od hotela sv. smerom podľa značenia k chate.

1. Mozirska koča – Atelsko sedlo (1 317 m) 2 h – Koča na Smrekovcu 2 1/2 h

Boskovec 1 h, Medvedjak 1 h, Komen 5 1/2 h

HOTEL TURISTIČNI CENTER GOLTE 1 410 m
Moderné ubytovacie zariadenie sv. od vrchola Medvedjaku. 45 lôžok, celoročná prevádzka. Vedie sem gondolová lanovka (3 500 m dlhá) zo Žekovca. Jedno z najväčších lyžiarskych stredísk Slovinska, s mnohými traťami, vlekmi a lanovkami.

1. Lanovkou zo Žekovca 20 min
Do Žekovca možno dôjsť po asfaltovej ceste z Mozirje, 5 km.

1. Hotel Turistični center Golte – Mozirska koča (1 360 m) 1/2 h

Boskovec 1 1/2 h, Medvedjak 1/2 h, Komen 6 h

VELIKA RADUHA 2 062 m
Najvyšší vrchol skupiny; majestátne sa vypína nad údolím Savinje.
1. Koča na Loki (1 534 m) – sedlo Durce (1 910 m) 1/2 h – Velika Raduha 1 1/2 h
Od chaty najprv zostup, potom výstup po tranzvezrále do sedla Durce. Tu vľavo na západ po južnom úbočí vrchu Mala Raduha. Po lúkach k rázcestiu, kam zľava prichádza cesta zo sedla Durce, a ďalej až na vrchol Velikej Raduhy.

2. Koča na Loki (1 534 m) – Velika Raduha 1 1/2 h
Od chaty zostup po tranzvezrále k rázcestiu. Tu vľavo najprv po lúkach, neskôr po skalách pod južné úbočie Malej Raduhy k rázcestiu a vľavo po skalách na vrchol. Stredne ťažké.

3. Koča na Grohatu (1 530 m) – Velika Raduha 1 h
Od chaty západnými svahmi skalného kotla Grohat. Mnohými serpentínami výstup na hrebeň. Najprv cez krovie, neskôr zaisteným strmým skalnatým žľabom hore na trávnatú plošinu. Potom zostup do sedla, medzi Malou a Veľkou Raduhou a na vrchol Veľkej Raduhy. Stredne ťažké.

4. Rogovilec (620 m) – planina Arta (1 660 m) 2 h – Velika Raduha 3 1/2 h
Od hostinca pozdĺž riečky Savinje do osady Belšek. Tu vľavo cez most výstup cez les na samotu Račnik. Lesom pod južné úbočie Raduhy, neskôr zostup do tiesňavy. Z tiesňavy ku križovatke označených ciest pod planinou Kal. Tu vľavo výstup cez planinu Kal až na planinu Arta k ďalšiemu rázcestiu. Odtiaľ na západ najprv cez les, neskôr strmý výstup po lúkach a skalách na vrchol.

KOMEN 1 684 m
Najvyšší vrchol hrebeňa východne od Veľkej Raduhy.
1. Koča na Smrekovcu (1 375 m) – Komen 2 h
Po transverzrále na západ až pod vrchol. Odtiaľ 5 min na vrchol.

2. Planinska postojanka na Pudgarskem (1 030 m) – Komen 1 1/2 h
Od chaty na juh strmým úbočím Smrekovca. Mnohými serpentínami okolo hospodárskych stavieb až k jazeru Mlakuža. Od jazera opäť výstup až k najvyššiemu skalnému vrcholu na hrebeni; zľava sem prichádza transverzrála. Ďalej na západ k južnému úbočiu Komenu a odtiaľ na vrchol.

BOSKOVEC 1 577 m
Najvyšší vrchol severnej časti náhornej plošiny Golte.
1. Mozirska koča (1 360 m) – Boskovec 1 h
Od ukazateľa pri chate najprv na SV, neskôr na sever. Mierne stúpanie cez les končí na vrchole, kde je riedky smrekový porast.

MEDVEDJAK 1 563 m
Najvyšší vrchol južnej časti plošiny Golte.
1. Hotel Turistični center Golte (1 410 m) – Medvedjak 1/2 h
Po východnom úbočí okolo lyžiarskych vlekov až ku stĺpu na vrchole.