SPRIEVODCA

Sprievodca > Pešia turistika + VHT > Ötscher
Ötscher (1 893 m) je najvýraznejší vrch dolnorakúskych Álp. Z vrcholu sú nádherné výhľady a pri dobrej viditeľnosti možno obdivovať hory v Štajersku a Hornom Rakúsku. Okolo tohto vrchu sa rozkladá najväčšia prírodná rezervácia v dolnom Rakúsku Ötscher-Tormäuer s rozlohou 170 km². Najpôsobivejšia je tiesňava Ötschergräben nazývaná tiež „grand kaňon Rakúska“. Patrí k najkrajším tiesňavám v strednej Európe. Na turistov tu čakajú bizarné skalné formácie, divoké tiesňavy a vodopády.
Tu je opísaný trojdenný výlet. Cesty možno rôzne kombinovať. Spali sme na chate Vorderötscher Schutzhaus, kde sme si dopredu zabezpečili ubytovanie na dva dni. Pred začatím túry sme prespali v kempe Erlaufsee pri St. Sebastiane (5 km od Mariazellu).

Prvý deň
Prechod tiesňavou Ötschergraben na chatu Vorderötscher Schutzhaus.
V dedine Wienerbruck odbočiť na stanicu (Banhof) kde je parkovisko. Hneď oproti stanici cez koľaje je asfaltová cesta, ktorá vedie k 200 m vzdialenému hostincu, tu je vstup do tiesňavy Ötschergräben. (vstupné – dospelý 2, deti 0,5 €).
Sledovať značku Ötschergraben. Okolo vodopádu Lassingfall prídeme na miesto Stierwaschboden kde je vodná elektráreň. Chodník pokračuje tiesňavou na chatu Ötscherhias (680 m) cesta [622/277]. Na chate sa nedá ubytovať, ale ponúkajú tu občerstvenie.
Z chaty po 20 min. prídeme k vodopádu Mirafall. Neskoršie na mieste zvanom Moisengraben míňame odbočku na Rauher Kamm a pokračujeme tiesňavou ďalej. Tesne pred vodopádom Schleierfall odbočiť po moste cez potok vľavo na Vorderötscher Schutzhaus (888 m).
Časový rozpis:
Wienerbruck – Stierwaschboden 3/4 h – Ötscherhias 1 3/4 h – Schleierfall 3 h – Schutzhaus Vorderötscher 3 3/4  h. Celkový čas: 3 1/2 – 5 h

Druhý deň
Výstup na Ötscher (1 893 m).
Od chaty zostúpiť späť do tiesňavy a odbočiť vľavo k vodopádu Schleierfall a pokračovať červenou značkou. Cesta najprv stúpa lesom, neskoršie čistinou až prídeme na širokú lesnú cestu. Rozcestník tu nie je, vľavo pokračuje cesta na Riffelsattel (1 284 m). Cesta na Rauher Kamm pokračuje vpravo. Po ceste prídeme na miesto Jäger Herz (926 m), kde je veľký senník. Tu odbočíme vľavo na modrú značku (tabuľa). Chodník prudko stúpa lesom až príde na druhú, o niečo užšiu cestu, ktorá nie je na mape. Za cestou chodník opäť pokračuje modrou značkou (tabuľa).
Strmším stúpaním sa dostaneme nad hranicu lesa. Okolo jaskýň Geldloch a Taubenloch (ak chceme navštíviť jaskyne nutná čelovka) sa dostaneme na hrebeň 1 535 m. Tu začína hrebeňovka Rauher Kamm na Ötscher. Výstup cez Rauher Kamm pri dobrých podmienkach zvládne aj priemerný turista. Nie je vyslovene ťažký, ale treba mať istú chôdzu a odolnosť proti závratom. Niektoré krátke miesta zodpovedajú obťažnosti I+ UIAA. Nie sú tam reťaze ani umelé stupy. Hrebeň je dobre značený, ale treba pozorne sledovať značky lebo sú tam aj slepé odbočky. Počas výstupu môžeme obdivovať pekné výhľady na obe strany. Prechod hrebeňom Rauher Kamm nedoporučujeme pri nestálom počasí, za hmly, pri námraze alebo opačným smerom. V zime a pri námraze doporučujeme lano, cepín, mačky.
Koniec hrebeňa je predvrchol, ktorý vidíme od začiatku ako najvyšší bod. Na predvrchole je aj vrcholová kniha. Vrchol so železným krížom je vzdialený 10 min., ale už sa pokračuje len po mierne zvlnených lúkach. Z vrcholu zostúpiť k chate Ötscherhaus (1 418 m). Pri zostupe sa cesta rozdvojuje. Pravá vetva klesá priamo na chatu. Ľavá vedie najprv na vyhliadkový kopec Hüttenkogel (1 526 m). Je tam aj ďalekohľad. Od chaty pokračovať chodníkom dole šikmo vľavo a ďalej po zjazdovke zabočiť na juh do sedla Riffelsattel (1 284 m).
Zo sedla Riffelsattel zostúpiť červenou a žltou značku [622/277] na Ötschergraben. Cesta vedie najprv po lúke, neskoršie lesom až prídeme na širokú lesnú cestu. Prejdeme okolo uzavretej starej chaty Spielbichler až sa dostaneme na miesto kde sme ráno vystúpili na cestu. Tu odbočiť vpravo, prejsť červenou značku na Ötschergraben a okolo vodopádu Schleierfall sa vrátiť späť na chatu.
Časový rozpis:
Schutzhaus Vorderötscher – Schleierfall 1/2 h – Jäger Herz 1 1/2 h – Rauher Kamm 3 1/2 h – Ötscher 5 1/2 h – Ötscherhaus 6 1/4 h – Riffelsattel 6 1/2 h – Spielbichler 7 1/4 h – Schleierfall 8 h – Schutzhaus Vorderötscher 8 3/4 h. Celkový čas: 7 1/2–9 1/2 h

Kratší výstup na Ötscher
z dediny Lackenhof (809 m) ísť najprv asfaltovou cestou na Ötscherwiese (895 m) a k horárni Raneck (953 m). Tu odbočiť k Bärenlacken sattel (944 m) a odtiaľ vpravo na hrebeň. Pokračovať hrebeňovkou Rauher Kamm na vrchol Ötscheru. Zostup do Lackenhofu cez chatu Ötscherhaus a sedlo Riffelsattel.
Lackenhof – hrebeň Rauher Kamm 2 h – Ötscher 4 h – Lackenhof 6 1/2 h
Použitím lanovky pri zostupe ušetríme 3/4–1 h.

Najľahší výstup na Ötscher
z dediny Lackenhof (809 m) sa vyviesť lanovkou k chate Ötscherhaus a od chaty vystúpiť na vrchol Ötscheru. Zostup na chatu Ötscherhaus tou istou cestou a cez sedlo Riffelsattel do Lackenhofu.
Lackenhof – chata Ötscherhaus lanovkou – Ötscher 1 1/4 h – Lackenhof 3 3/4 h
Použitím lanovky pri zostupe ušetríme 3/4–1 h.

Podľa času a kondície môžeme zo sedla Riffelsattel vystúpiť vpravo na Kleinen Ötscher (1 552m) 1 1/2 h.
Zo sedla Riffelsattel môžeme pokračovať na Schutzhaus Vorderötscher aj cez Feldwiesalm (1 314 m) a Halterhütte „In der Brach“ (možnosť jednoduchého občerstvenia) na Eisener Herrgot (1 468 m). Tu odbočiť vľavo dole.
Časový rozpis:
Riffelsattel – Feldwiesalm 2 1/4 h – Eisener Herrgot 3 1/4 h – Schutzhaus Vorderötscher 4 1/4 h

Tretí deň
Prechod z chaty Vorderötscher Schutzhaus do Mariazellu.
Z chaty strmo vystúpiť na Eisener Herrgot a cestou [622] pokračovať vľavo hrebeňom smerom na Gemeindealpe (1 626m). Vysielač na vrchole vidno už od chaty. Po prekonaní záverečného stúpania dôjdeme k chate Terzerhaus (1 611 m). Z vrcholu sú pekné výhľady na Schneeberg, Schneealpe, Göller, Veitsch, Hochschwab, Dürrenstein, Ötscher, jazero Erlaufsee a vidno aj Mariazell. Tu sa môžeme rozhodnúť ako ďalej:
a) zísť lanovkou do Mitterbach am Erlaufsee a cestou k jazeru Erlaufsee – 3 km.
Lanovka Terzerhaus – Mitterbach (7 €), skupina 20 ľudí a viac (6 €)
b) zísť pešo k jazeru Erlaufsee. Ak si to cestou rozmyslíme môžeme na lanovku nasadnúť aj nižšie (medzistanica).
Pri jazere sa môžeme rozhodnúť či ostaneme v kempe alebo budeme pokračovať až do Mariazellu. Mariazell je významné pútnické miesto.
Časový rozpis:
Schutzhaus Vorderötscher – Halterhütte „In der Brach“ 1 1/4 h – Terzerhaus 2 h – kemp Erlaufsee 4 h – Mariazell 5 h

Ďalšie možnosti:

Odkazy na internete:
Fotky
Kemp
Schutzhaus Vorderötscher návrhy túr aj s mapkami. mail: vorderoetscher@gmx.at