SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Velebit > Velebit chaty a vrcholy
VRATNIK 698 m. Výrazné horské sedlo medzi severným Velebitom a pohorím Velika Kapela; motel s 20 lôžkami.

1. Senj - Vratnik 3 h
Po ceste od Jadranského mora 14 km.
2. Otočac (459 m) - Vratnik 6 h
Po ceste z vnútrozemia 28 km.

1. Vratnik - Oltari (940 m) 4 1/2 h - Zavižan (1 594 m) 7 1/2 h
PLANINARSKI DOM NA ZAVIŽANU
1594 m. Chata bola postavená v r. 1952 na základoch bývalej Krajaćovy chaty. Je to najvyššie položený horský objekt v Chorvátsku; slúži zároveň ako meteorologická stanica (súčasť európskej siete). Stále otvorené, lebo meteorológ je súčasne správcom chaty. 26 lôžok. Blízko sa nachádza velebitská botanická záhrada.

1.Vratnik (697 m) - Oltari (940 m) 4 1/2 h - Zavižan 7 1/2 h
Pod motelom po vozovej ceste do osady Stolac a do Liskovca. Odtiaľ na kamenité pastviny a okolo vrcholov Prolog (1 066 m) a Čukovec (1 022 m) do dediny Tuževac. Cez osadu Rakita a sedlo Lumbarde do dediny Oltari. Označená trasa odtiaľ vedie najprv po makadamovej ceste, potom z nej odbočuje vpravo k hájovni Na Siči, zase sa na túto cestu vracia a jej serpentíny až k chate.
2. Jurjevo (20 m) - Oltari (940 m) 3 h - Zavižan 6 h
Z dedinky na pobreží po asfaltovej ceste do dediny Oltari (14 km); možno tiež využiť cesty, ktorá skracuje serpentíny tejto cesty. Z Oltarov na Zavižan podľa predchádzajúceho popisu. Až tesne pod Zavižan je možné dôjsť osobným autom po makadamovej ceste (z Jurjeva 31 km).
3. Gornja Klada (350 m) - Babrovača (900 m) 3 h - Zavižan 5 h
Z dedinky, ktorá leží na jadranskej magistrále, po označenej ceste cez dedinky Vukušići a Dragičevići a cez lúky k opusteným domom na Babrovači. Odtiaľ cez lúky na terasu Živa vodica (silný prameň) a zase cez lúky a bukový les k chate.
4. Krasno (800 m) - Jezera (1 500 m) 1 1/2 h - Zavižan 3 1/2 h
Z dedinky vo vnútrozemí podľa označenia cez osadu Aniča na trávnatú náhornú plošinu Jezera a do sedla Zalovačka kosa. Zo sedla bukovým lesom na makadamovu cestu a po nej k chate.

1. Zavižan - Rossijevo skladište (1 580 m) 2 1/2 h

Vučjak 1/4 h, Mali Rajinac 2 h, Gromovača 2 1/4 h, Veliki Kozjak 5 h
ROSSIJEVO SKLONIŠTE
1 580 m. Núdzová kamenná chatka v severnom Velebite, nazvaná po botanikovi Rossim. 12 lôžok. Pri chatke je cisterna s vodou, ktorú je potrebné prevariť.

1. Zavižan (1 594 m) - Rossijevo sklonište 2 1/2 h
Od chaty zostup na cestu a po nej smerom na Studence k rázcestiu. Ďalej južnými svahmi Zavižanu lesom, neskôr kamenitým terénom k rázcestiu pod vrcholom Gromovača. Cez nízke sedlo pod Pasarićev kuk a pod bariérou Novotného kuku k chatke.
2. Starigrad - Velike Brisnice (550 m) 1 h - Rossijevo sklonište 4 1/2 h
Od jadranského pobrežia podľa značenia do dediny Velike Brisnice (3,5 km). Za dedinou vľavo a strmým svahom v serpentínach ku studni a cez salaše Plančice a Klanac do Smrčevých dolín. Ďalej východným úbočím Gromovača strmo hore k chatke.

1. Rossijevo sklonište - Planinarsko sklonište na Alanu (1 305 m) 3 1/2 h

Crikvena 1/2 h
PLANINARSKO SKLONIŠTE NA ALANU
1 305 m. Hájovňa z ubytovňou pod vrchom Alančić (1 611 m). V chate je kuchyňa a dve izby s 22 lôžkami, vedľa chaty cisterna s vodou. Kľúče v súkromnej chate blízko hájovne.

1. Rossijevo sklonište (1 580 m) - Na Alanu 3 1/2 h
Najprv do sedla medzi vrcholmi Hirčev a Rossijev kuk a ďalej pôvabným terénom Rožanskch kukov (predtým nepriechodný) až do sedla medzi západný a východný vrchol Crikveny. Západným úbočím Krajačeva kuku až pod Goli vrh, do sedla medzi ním a Serovským vrhom a po trávnatých pastvinách východným úbočím Alančića zostup serpentínami k ubytovni na sedle Veliki Alan.
2. Jablanac (20 m) - Na Alanu 4 h
Od morského pobrežia z dediny Jablanac po asfaltovej ceste asi 4 km k Jadranskej magistrále (možno využiť skratiek). Ďalej po ceste z mnohými serpentínami (označená cesta ich skracuje) až k hájovni. Zjazdné osobnými autami, 21 km.

1. Na Alanu - Pejakuša (800 m) 6 1/2 h
2. Na Alanu - Štirovača (1 100 m) 5 h

Zečjak 1 1/4 h, Šatorina 5 h
PLANINARSKO SKLONIŠTE PEJAKUŠA
800 m. Opustená osada Pejakuša leží na prímorskej strane Velebitu. Domy slúžia ako súkromné chaty, jedna z chát je turistická ubytovňa s 8 lôžkami a kuchynkou. Cisterna z vodou pri chatke.

1. Rossijevo sklonište (1580 m) - Na Alanu (1305 m) -Pejakuša 6 1/2 h
Označená cesta začína 300 m nad ubytovňou na križovatke z cestou Jablanac-Štirovača a vedie najprv východnou stranou vrchu Beli kuk na sedlo Vrata. Pokračuje cez chrbát Pliševica do bukového lesa a lúkou do obory Grabarje cez ďalší strmý trávnatý terén pod vrchol Kozja vrata (1 399 m). Označená cestička pokračuje úbočím Lukšanovce do lesnatých západných svahov Ogradnika a k prameňu Gornje korito nad Mliništem. Od prameňa pokračuje cez sedlo Stražbenica, krasové polje Radlovac, okolo vrcholov Radlovačko brdo (1 251 m) a Ljuljaček (1 279 m) do údolia Splovine, kde opúšťa prímorské úbočia masívu. Nasleduje mierny zostup dediny Vrbanjska duliba, za dedinou pohodlný výstup do lesa, kde hneď na jeho okraji odbočuje chodníček do Pejakuši.
1. Pejakuša - Oštarije (924 m) 6 h
Šatorina (1 624 m) 2 h
PLANINARSKO SKLONIŠTE OŠTARIJE
924 m. Turistická ubytovňa (16 lôžok) v rovnomennej dedine pri ceste Gospić-Karlobag, blízko okraja lesa, s vodovodom a kuchyňou. Kľúč vo vedľajšej obývanej budove. Názov Oštarije je rímskeho pôvodu (ostaria - hostinec).

1. Gospić (565 m) - Oštarije 5 h
Po asfaltovej ceste na sedlo Oštarije, 21 km. Autobusové spojenie z Gospića.
2. Karlobag (30 m) - Oštarije 4 h
Po asfaltovej ceste od Jadranského mora, 19 km. Autobusové spojenie.
3. Pejakuša (800 m) - Dabarska kosa (900 m) 3 1/2 h - Oštarije 6 h
Miernym stúpaním na juhovýchod na salaš Brizovac, za ním zase na Premužićovim chodníkom, ním západným úbočím Budakovho brda (1 317 m) na lúku Jeličić plan. Odtiaľ západným úbočím Solinu (1 267 m) a Čopina vrchu (1 186 m) - s výhľadmi na more - ku križovatke pod vrcholom Visibaba (1 160 m). Z križovatky zostup okolo trhliny v stene, z ktorej celý rok kvapká voda (Kapljuva), na sedlo Dabarska kosa. Chodník križuje cestu Mrkvište-Karlobag a vedie pravou stranou údolia Papratnjak až na sedlo Prpić kosica. Tu začína lesná cesta do dediny Stupačinovo. Za dedinou prichádza chodník na cestu Kalanjeva ruja-Oštarije; pri nej vpravo obmurovaný prameň vody nazývaný Petrovac.
Prechod:
1. Planinarsko sklonište Oštarije - Šugarska duliba (1 210 m) 6 h - Jelova ruja (950 m) 8 1/2 h
Bačić kuk 3 1/2 h
LUGARNICA ŠTIROVAČA
1 100 m. Hájovňa s ubytovňou (36 + 20 lôžok) pod vrcholom Štirovac (1 596 m). Pri chate prameň pitnej vody, chata v správe PSH Záhreb, väčšinou verejnosti neprístupná; stále otvorená je však útulňa so šporákom a 5 lôžkami.

1. Na Alanu (1 305 m) - Štirovača 5 h
Až do lesnatých západných svahov Ogradniku podľa popisu z Velikeho Alanu na Pejakušu. Tu asi 10 minút za sedlom medzi vrcholom Ogradnik a jeho výbežkom rázcestie. Odtiaľ podľa ukazovateľov na Šatorinu k ďalšiemu rázcestiu v lese. Podľa značenia ostro vľavo zostup na lúku Dokozina plan a cez sútesku Grlo do lesa a na dno Štirovačké kotliny. Ďalej ihličnatým lesom na križovatku a vľavo podľa značenia k hájovni.
2. Na Alanu (1 305 m) - Širovača 3 h
Po ceste okolo letných táborov Mirev na križovatku Mrkvište a vpravo niekoľkými serpentínami k hájovni. Zjazdné osobnými autami 13 km.
3. Gospić (565 m) - Klanac (650 m) 3 h - Donje Pazarište (1 060 m) 5 h - Štirovača 9 h
Až do Pazarište po asfaltovej ceste, ďalej po zjazdnej ceste cez dediny Veliki Plan a Bakovac k rázcestiu Klementi a cez dedinku Petrašice na Štirovačku, 48 km.
Šatorina (1 624 m) 2 1/2 h
top
LUGARNICA JELOVA RUJA 950 m. Hájovňa na hrebeňovke Velebitu. Časť slúži ako ubytovňa (8 lôžok). K dispozícii kuchyňa a cisterna z vodou. Toho času v zlom stave.

Prístup:
1. Gospić (565 m) - Rizvanuša (600 m) 2 h - Jelova ruja 5 h (27 km)
Z Gospića po ceste smerom do Brušan. Asi po 1 km pred Brušanmi vľavo po ceste cez most do dediny Rizvanuša. Po ceste ďalej až na rázcestie Zovinovac (18,5 km z Gospića) a stále lesom po serpentínach k hájovni.
2. Planinske sklonište Oštarije (924 m) - Šugarska duliba (1 210 m) 6 h - Jelova Ruja 8 1/2 h
Od školy v Oštarijach na juh, po 50 m vľavo do lesa a k rázcestiu. Tu vpravo na hrebeň Sladovača a podľa značenia po lúke do Kljajiny doliny a na cestu prichádzajúcu sprava z dediny Knojsko. Ďalej zase lesom na križovatku, kam zľava ústi cesta z dediny Brušane. Odtiaľ na začiatok údolia Ramino korito, tu vľavo lesom až na trávnatú plošinu Ripište (pôvodné značenie viedlo zaujímavejším terénom vpravo po prímorskej strane) a krátko k Šugarskej dulibe (pozostatky chaty) so studňou. Od studne na juhovýchod najprv lesíkom, neskôr cez húštinu a skaly na trávnatú plošinu z výhľadom na more. Ďalej striedavo lúkami a lesom až na cestu z Brušan. Po tejto ceste k odbočke a potom vpravo k hájovni.

1. Jelova ruja - Gojtanov dom na Visočici (1 460 m) 3 h

Visočica 3 1/4 h
GOJTANOV DOM NA VISOČICI
1 460m. Veľká chata (26 lôžok) asi 1 km západne pod vrcholom Visočica. Kuchyňa, studňa s vodou. Chata v správe PD Visočica v Gospići, bez hospodára, v sezóne otvorená.

1. Jelova ruja (950 m) - Gojtanov dom 3 h
Z Jelovej ruje po ceste na východ, od konca lesa výstup údolím až na skalnatý, húštinou porastený hrebienok. Za týmto hrebeňom do bukového lesa, na lúku Trošeljevac a strmo na Velikú poljanu (lúka východne pod vrcholom Trošeljev vrh). Odtiaľ zostup lesom na rázcestie Poljana a na cestu vedúcu od rázcestia Zovinovac. Podľa značenia po ceste, potom vpravo lesným chodníkom k chate.
2. Gospić (565 m) - Rizvanuša (600 m) 2 h - Zovinovac (850 m) 3 h - Gojtanov dom 6 1/2 h
Po asfaltovej ceste smerom na Brušane. Asi 1 km pred dedinou vľavo po ceste cez dedinu Rizvanuša na rázcestie Zovinovac. Tu vľavo k prameňu Vodice (926 m, prameň 20 metrov pod cestou) a ďalej do miesta, kde vpravo hore odbočuje cestička na rázcestie Poljana (až sem zjazdné autom, z Gospića 25 km). Odtiaľ po ceste a lesnom chodníku ku chate.
3. Gospić (565 m) - Divoselo (600 m) 1 1/2 h - Poljana (1 150 m) 5 h - Gojtanov dom 5 1/2 h
Z Gospića po označenej ceste do dedinky Divoselo. Ďalej po poľnej ceste na križovatku Pijevac, tu vpravo okolo pamätníka do dediny Veliki Kraj a vozovou cestou na juh cez les na lúky pri Duliby a k omurovanému prameňu Delukino vrelo. Odtiaľ k prameňu Vodice, na križovatku na rázcestí Poljana a podľa značenia k chate.
4. Mandalina (40 m) - Stapina (960 m) 3 1/2 h - Poljana (1 150 m) 6 1/2 h - Gojtanov dom 7 h
Z dediny od Jadranu po označenej ceste do dediny Bristovac a cez doliny Sjauševac a Stapina (tu je nízka jaskyňa s pitnou vodou a turistická útulňa) výstup až k rázcestiu Poljana. Z rázcestia po ceste a chodníku ku chate.

1. Gojtanov dom - Dom pod Štirovcom (1 350 m) 6 h

Visočica 1/4 h
PLANINARSKI DOM POD ŠTIROVCOM
1 350 m. Veľká chata (56 lôžok) v úzkom údolí východne pod vrcholom Štirovac, v južnej časti Velebitu. Má prízemie, poschodie, povalu, kuchyňu, studňu s pitnou vodou. Vedľa chaty útulňa s 5 lôžkami. Chata je otvorená v sezóne.

1. Gojtanov dom (1 460 m) - Dom pod Štirovcom 6 h
Od chaty po VPP alebo cez vrchol Visočice, alebo jej úbočím do sedla. Odtiaľ na vrchol Mala Visočica. Nasleduje zostup do kotlinky Seline a okolo ostatkov salašov, potom lesíkom na pastviny Rudine a hustým bukovým lesom na sedlo medzi Počiteljským vrchom (1 545 m) a Jalovcom (1 602 m). Ďalej do trávnatej kotlinky Janjčarica a lesom do kotliny Oglavinovac. Okolo pozostatkov salašov na dno tejto kotliny, kde sa VPP križuje s cestou Počitelj-Veliko Rujno. Na druhej strane kotliny výstup do lesa a ním až na lúku Mali Javornik. Odtiaľ zostup na planinu Veliki Javornik, do južného kúta tejto planiny a podľa značenia pod vrchol Badanje. Nasleduje zostup do sedla Štirovačka kosa k rázcestiu a vľavo na rázcestie v údolí Štirovac (1 295 m). Tu vpravo údolím Čorina prosina mierny výstup k chate.
2. Medak (576 m) - Dom pod Štirovcom 4 h
Z dediny na severovýchodné úpätie Velebitu po označenej ceste k úpätiu vrchu Bukova glava, lesnou cestou k osade Zagoračka varoš a na Počivalo. Odtiaľ po ceste Medačka staza (oddávna dôležitý spoj medzi vnútrozemím a morom) okolo otvoru do priepasti Puhajka a skalnatou súteskou Medačka vrata až do údolia Štirovac k rázcestiu. Tu vľavo k chate.
3. Borisov dom (550 m) - Dom pod Štirovcom 4 h
Od chaty najprv na sever výstup do osady Ramići, potom nad Velikou Paklenicou až do sedla Buljma a ďalej na sedlo Štirovačka kosa. Zostup k rázcestiu a vpravo k chate.

Prechod:
1. Dom pod Štirovcom - Bunovac (1 168 m) 2 1/2 h - sedlo Bunovački vrati (1 620 m) 4 1/2 h - Ivine vodice (1 250 m) 6 h

Vaganski vrh 2 1/2 h, Babin vrh 1 1/2 h, Malovan 4 h, Sveto Brdo 6 h
BORISOV DOM U VELIKOJ PAKLENICI
550 m. Turistická chata (40 lôžok) s reštauráciou a celoročnou prevádzkou; v správe PD Paklenica Zadar. Stojí na území národného parku Paklenica. Pred chatou je terasa, pod ňou tečie potok, pri chate je bazén a v blízkosti prameň vody.

1. Starigrad (30 m) - Borisov dom 3 h
Zo Starigradu po ceste od benzínovej pumpy pri výjazde smerom na Zadar. Po 200 m pri kostole sv. Petra vľavo cez dedinu Marasovići k parkovisku pri vtupe do Veľkej Paklenice. Označená cesta vedie ďalej súteskou Klanac po dne rokliny, vychádza na lúku Anića luka a pokračuje k odbočke k jaskyni Manita peć. Odtiaľ pozdĺž vodovodu cez most na východný breh k mlynu Katića. Pri druhom moste prechádza cesta späť na západný breh k chate.

1. Borisov dom - Dom pod Štirovcom - (1 350 m) 4 h
2. Borisov dom - Ivine vodice (1 250 m) 3 1/2 h

Babin vrh 4 h, Vaganski vrh 5 h, Malovan 6 1/2 h
IVINE VODICE
1 250 m. Núdzová ubytovňa (6 lôžok) v južnej časti Velebitu, na prímorskej strane hrebeňa. Stále otvorené, blízko je prameň.

Prístup:
1. Dom pod Štirovcom (1 350 m) - Bunovac (1 168 m) 2 1/2 h - sedlo Bunovački vrati (1 620 m) 4 1/2 h - Ivine vodice 6 h
Od chaty okolo prameňa do úzkeho údolia pod vrcholom Štirovac a hustým lesom k prameňu Vagan. Strmý výstup zalesneným úvalom pod severovýchodnými stenami najvyšších velebitských vrcholov na trávnatú planinu Medački dolac k prameňu. Odtiaľ na lesnú cestu a po nej na rozľahlú lúku Bunovac. Po chodníčku do juhovýchodneho kúta tejto lúky a potom strmý výstup cez les na sedlo Bunovački vrati na hlavnom hrebeni, k rázcestiu. Ďalej po VPP až do trávnatej kotlinky Čičina dolina. Vpravo podľa značenia zostup k chatke.
2. Borisov dom (550 m) - Ivine vodice 3 1/2 h
Od chaty asi 10 minút na sever a výstup do dedín Ramići a Parići. Z Parićov vpravo nad koryto Velikej Paklenice, lesom cez potok a po jeho brehu strmý výstup na sedlo medzi kaňomni Velikej a Malej Paklenice, nazývané Martinovo mirilo (950 m). Odtiaľ na severovýchod lesnatým hrebeňom k útulni.
3. Seline (40 m) - Mala Paklenica (470 m) 1 1/2 h - Ivine vodice 3 h
Od kostola z dediny na morskom pobreží na sever podľa značenia do sútesky Mala Paklenica. Podľa značiek medzi veľkými spadnutými skalnými blokmi k rázcestiu v hornej časti sútesky. Ostrý výstup vľavo na Lekinu njivu a vpravo na vrch Veliko Močilo. Označená cesta ďalej ostro stúpa súteskou Klanac a odtiaľ zostupuje na sedlo Martinovo mirilo a na severovýchod k útulni.

1. Ivine vodice - Sveto brdo(1 751 m) 1 1/2 h - Mali Halan (1 049 m) 6 h
Vaganski vrh 4 h, Malovan 2 1/2 h, Sveto brdo 2 1/2 h
MALI HALAN
1 045 m. Výrazné horské sedlo v južnej časti Velebitu; vedie tadiaľ prašná cesta z vnútrozemskej dedinky Sveti Rok do prímorskej osady Maslenica a stojí tu hájovňa. Možnosť táborenia a núdzového prespania.

1. Lovinac (599 m) - Mali Halan 4 1/2 h
Od železničnej stanice v Lovinacu na vnútrozemskej strane hrebeňa po prašnej ceste z mnohými serpentínami a 14% stúpaním cez dediny Sveti Rok, Staro Selo a Silovići. Zjazdné osobnými autami, 17 km.
2. Obrovac (85 m) - Mali Halan 6 h
Z mestečka na prímorskej strane hrebeňa po prašnej ceste. Zjazdné osobnými autami 24 km.
3. Ivine vodice (1 250 m) - Sveto brdo (1 751 m) 2 1/2 h - Mali Halan 6 h
Od útulne ostrý výstup ľavým okrajom lesa až do kotlinky Čičina dolina k rázcestiu. Ďalej po VPP trávnatými svahmi (s výhľadmi na more) a strmým výstupom na vrchol Sveto brdo. Zostup z vrcholu najprv na východ po hrebeni, neskôr po južnom úbočí vrchola do lesa a ním na lúky Dušice. Označená cesta obchádza prameň na druhej strane lúky a stúpa k niekoľkým kolibám. Od nich vedie lesom cez dve rázcestia a cez hrebeň na lesnú cestu. Po nej na cestu z dediny Sveti Rok a na sedlo Mali Halan.

Sveto brdo 4 h, Tulove grede 2 h
top
VUČJAK 1 644 m. Vrchol s prekrásnym výhľadom v severnej časti Velebitu, priamo nad chatou Zavižan.

1. Zavižan (1 594 m) - Vučjak 1/4 h
Od chaty strmý výstup na sever.
MALI RAJINAC 1 699 m
Najvyšší vrchol severnej časti Velebitu. V blízkosti vrcholu na planine Jezera výskyt jedinečnej a bohatej flóry.

1. Zavižan (1 594 m) - Mali Rajinac 2 h
Od chaty zostup na cestu a po nej smerom na Oltari k označenej odbočke. Tu vpravo do bukového lesa, ďalej na planinu Gornja jezera a na Buljevac (rázcestie). Odtiaľ severovýchodným úbočím Pivčevca, cez lúky Šargovica a cez les k zrúcanine chaty. Od križovatky s chodnikom Lom-Jezera-Krasno zmiešaným lesom na lúku zo skalnatými stenami, cez tzv. Vrata na rebro a ním na vrchol.
GROMOVAČA 1 677 m
Vyhliadkový bod v severnej časti Velebitu, juhozápadne nad chatou Zavižan.

1. Zavižan (1 594 m) - Gromovača 2 1/4 h
Od chaty po Premužićovej cestičke asi 2 h smer Rossijevo sklonište k vyznačenej odbočke. Od tohto rázcestia výstup krovinami na vrchol.
VELIKI KOZJAK 1 629 m
Vrchol nad krasovým polom Veliki Lubenovac a nad prírodnou rezerváciou Rožanski kukovi. Jedna z najkrásnejších oblastí Velebitu.

1. Zavižan (1 594 m) - sedlo Lubenovačka vrata (1 474 m) Veliki Lubenovac (1 265 m) 3 1/4 h - Veliki Kozjak 5 h
Od chaty po ceste (smer Studenci) do miesta nazývaného Tromedja (1 257 m); tu vpravo po cestičke do Dubokej doliny, kde sa cestička spojuje s vozovou cestou od hájovne Veliki Lom. Lesom a po lúke až k odbočke na Rossijevo sklonište (nápis na kameni), od odbočky priamo na sedlo Lubenovačka vrata medzi hrebeňmi Rožanski a Hajdučki kukovi. Bukovým lesom cez prírodný park nazývaný Plančica (lúky a smreky) na krasové polje Veliki Lubenovac k hájovni. Od hájovne ostrý výstup do lesa, dvakrát cez cestu Veliki Alan-Lubenovac a k odbočke tejto cesty smerom k hájovni Vranjkova draga. Tu vľavo lesom výstup ku skalnému rebru a ním pod západnú stenu vrcholu. Úpätím steny vpravo k jej východnému okraju a ďalej na vrchol.
CRIKVENA 1 641 m
Vrchol v severnej časti hrebeňa, v jednej z najkrásnejších partií Velebitu, nazývanej Rožanski kukovi.

1. Rossijevo sklonište (1 580 m) - Crikvena 1/2 h
Od útulne po VPP do sedla medzi východným a západným vrcholom Crikveny. Zo sedla krátko na vyšší, západný vrchol s hladkými platňami a s vrcholovou schránkou.
ZEČJAK 1 622 m
Druhý najvyšší vrchol v strednom Velebite.

1. Na Alanu (1 305 m) - Zečjak 1 1/4 h
Zo sedla po VPP do Barićeva dolca, odtiaľ z cesty vľavo do ďalšieho, nižšie položeného údolia a jeho úbočím podľa značenia na vrchol.
ŠATORINA 1 624 m
Najvyšší vrchol strednej časti Velebitu, ktorý má vzhľad strmej pyramídy alebo stanu (chorvátsky šator). Samotný vrchol má dve hlavy, oddelené plytkým sedlom.

1. Na Alanu (1 305 m) - sedlo pod Ogradnikom (1 100 m) 3 1/4 h - Šatorina 5 h
Zo sedla Veliki Alan až do sedla pod Ogradnikom ako na útulňu Pejakuša. Za sedlom asi 10 minút odbočka na Šatorinu a Štirovaču, potom vľavo serpentínami a výstup lesom na sedlo medzi vrcholmi Ogradjenica (1 614 m) a Ogradjenik (1 604 m) a cez lúky a lesíky okolo závrtov až k rázcestiu (vľavo k Štirovaču). Tu priamo - pohodlný výstup mnohými serpentínami na vrchol.
BAČIĆ KUK 1 304 m
Najvyšší vrchol vápencového hrebeňa Dabarských kukov, ktorý sa vypína severozápadne nad sedlom Oštarije.

1. Planina sklonište Oštarije (924 m) - Bačić kuk 3 1/2 h
Od chaty po VPP na križovatku pod Visibabou (viď Oštarije, prístup 3 - obrátene) 2 1/4 h. Tu podľa ukazovateľov do sedla Bačić kosa (1 090 m) medzi vrcholy Čopin vrh a Visibaba. Odtiaľ vľavo najprv lesom, potom trávnatým terénom a opäť lesom do sedla (1 130 m) medzi vrcholy Solina a Bačić kuk. Ďalej podľa značenia, v závere stenou na vrchol.
VISOČICA 1 619 m
Výrazný vrchol južnej časti Velebitu s krásnym rozhľadom.

1. Gojtanov dom na Visočici (1 460 m) - Visočica 1/4 h
Od chaty na juhovýchod strmý výstup na hrebeň a ním na vrchol.
VAGANSKI VRH 1 758 m
Najvyšší vrchol Velebitu; leží v južnej časti pohoria.

1. Dom pod Štirovcom (1 350 m) - Vaganski vrh 2 1/2 h
Do sedla Štirovačka kosa a po širokej ceste na rázcestie Marasovac ku studni. Ďalej výstup cestičkou na juhovýchod, skalami a krovím na sedlo, z neho traverz južnými svahmi Babina vrchu na trávou porastený hrebeň so štyrmi malými hlavicami. Po hrebeni na vrchol Vaganského vrchu.
2. Borisov dom (550 m) - Vaganski vrh 5 h
Od chaty po ceste na severovýchod okolo osád Ramići a Parići na križovatku označených ciest. Tu vpravo tzv. Lipovou stazou k ďalšiemu rázcestiu. Tu je výstup vľavo medzi stenami na velebitský hrebeň a po ňom podľa značenia na vrchol.
BABIN VRH 1 741 m
Významný vrchol v severozápadnom susedstve najvyššieho vrcholu Velebitu.

1. Dom pod Širtovcom (1 350 m) - Babin vrh 1 1/2 h
Podľa značenia do sedla Štirovačka kosa a k rázcestiu pri studni Marasovac. Od studne cestičkou medzi skalami a krovím na sedlo pod vrcholom. Z križovatky označených ciest na sever a na vrchol.
MALOVAN 1 709 m
Ďalší výrazný vrchol najvyššieho hrebeňa Velebitu, juhovýchodne od Vaganského vrchu.

1. Dom pod Štirovcom (1 350 m) - Vaganski vrch 2 1/2 h - Malovan 4 h
Cez sedlo Štirovačka kosa, okolo studne Marasovac až na vrchol Vaganski vrh po trase VPP. Z Vaganského vrchu zostup do sedla pod Segestinom a cez nízky chrbát k rázcestiu pri Malovanskom jazere (1 600 m). Krátko za jazerom z rázcestia podľa označenia na severovýchod na vrchol.
SVETO BRDO 1 751 m
Druhý najvyšší vrchol Velebitu; leží v južnej časti najvyššej hrebeňovej partie Velebitu.

1. Ivine vodice (1 250 m) - Sveto brdo 2 1/2 h
Od útulne výstup ľavým okrajom lesa, neskôr trávnatým terénom do kotlinky Čičina dolina. Odtiaľ podľa značenia lúkami s výhľadom na more. V závere ostrý výstup na vrchol.
TULOVE GREDE 1 120 m
Významný dolomitový skalný útvar južne od sedla Mali Halan.

1. Mali Halan (1 054 m) - sedlo Vrhprag (865 m) 1 h - Tulove grede 2 h
Zo sedla Mali Halan najprv po ceste na juh k úpätiu tohto skalného útvaru. Odtiaľ dve varianty výstupu. Prvá vedie od murovaného úkrytu na juhovýchod do údolia Dolac pod Tulom. Uprostred Dolca strmý výstup k štíhlemu 10 m vysokému obelisku; okolo neho na lúku a vľavo medzi stenami na vrchol. Druhý variant vedie od úkrytu pri ceste po označenej trase skalnatým terénom na vrchol.