SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Julské Alpy > Skupina Kaninu
Táto horská skupina sa ako celok rozkladá ako na slovinskom, tak aj na talianskom území. Hranica Slovinsko–talianska vedie zo sedla Predrl (1 156 m) cez vrcholy Jerebica (2 152 m), Prevala (2 067 m), Prestreljenik (2 499 m), Kanin (2 587 m), Črni Vogel (2 422 m) a vrcholmi Velikej a Malej Baby k hraničnému prejazdu v údolí riečky Učja. Štátna hranica obmedzuje túto oblasť zo západu a severozápadu, údolia Koritnica spolu s Bonveckou panvou od východu a juhovýchodu. Južný okraj lemuje pravý prítok Soče – riečka Učja.
Oblasť je orientovaná od východu na západ a jej stred tvorí holá a pustá náhorná plošina z niekoľkými výraznými skalnými útvarmi. Od hlavného vrcholu Kaninu sa tiahne na juh výrazná hrebeňová rázsocha, v ktorej leží Malý Kanin, Črni Vogel a vrch Žlebi. Pod severnými stenami hlavného hrebeňa sa rozkladá neveľký, ale známy Kanínsky ľadovec.
Pre oblasť Kaninu ako na slovinskom, tak aj na talianskom území sú typické rozbrázdené náhorné plošiny. Sú to územia z úzkymi a hlbokými ryhami, špárami a priepasťami, pri ktorých vzniku zohral dôležitú úlohu sneh, ktorý tu mnoho mesiacov pokrýva terén. Tieto zaujímavé lokality sa nachádzajú v nadmorskej výške približne 2 000 m a južne od hlavného hrebeňa Kaninu. Pod vrcholmi sú navyše mohutné brázdy a rokliny, zvlášť na južnej strane neobvykle široké. Je preto výhodné navštíviť túto skupinu začiatkom leta, pretože rokliny a žľaby sú ešte vysnežené a na prekonávanie menej náročné.
Pri hmle je na náhorných plošinách dosť ťažká orientácia. Celá oblasť je prakticky bez vody. Lanovka z Bezovca pod Prestreljnik ľahko sprístupňuje celú členitú a roztrúsenú oblasť náhorných plošín a umožňuje zimné a jarné lyžovanie.
Východiskom do tejto skupiny je stredisko Bezovec.

KOČA PETRA SKALARJA 2 250 m
Chata na Konjskom sedle severne od vrcholu Konjce. Otvorené v lete.

Prístup:
1. Horná stanica lanovky (2 200 m) – Koča P. Skalarja 1/2 h
Po značenej cestičke pod skalným oknom Prestreljenika a cez krátky skalný prah k rázcestiu. Tu vľavo do Konjského sedla. Chata je z ďaleka viditeľná.
2. Bovec (483 m) – planina Gozdec (1 303 m) 2 1/2 h – Koča P. Skalarja 7 h
Z Bovca po ceste a ďalej podľa značenia cez planiny Na psih a Gozdec. Odtiaľ na severozápad cez skalnú terasu na okraj Krlišče k rázcestiu (zvyšky bývalej chaty P. Skalarja, ktorá vyhorela 1. 1. 1972). Tu vpravo cez krasový terén severne od vrcholu Veliki Škedenj. Ďalej vľavo východným úbočím Konjce až k chate.

Výstupy:
Kanin 2 1/2 h, Prestreljnik 1 1/2 h
JEREBICA 2 125 m
Najvýchodnejší vrchol masívu Kaninu, juhozápadne nad sedlom Predel.
1. Možnica (598 m) – Jerebica 5 h
V miestach, kde cesta z Bovca na sedlo Predel prekračuje riečku Koritnicu, odbočuje pred mostom cesta do údolia riečky Možnica. Od mosta údolím, neskôr bukovým lesom a vpravo výstup cez niekoľko trávnatých prahov opäť do lesa. V závere strmo na hrebeň a vpravo po trávnatom chrbte na vrchol.
KANIN 2 587 m
1. Bovec (483 m) – Kanin 8 h
Až ku zostatkom bývalej chaty P. Skalarja rovnako ako vyššie popísaný prístup (2 .) k chate na Konjskem sedle. Tu na rázcestí vľavo mnohými muldami rozsiahleho karového územia okolo skalných stien Visoké glavy (zostáva vľavo) do sedla Kaninska škrbina. Zo sedla po hrebeni vpravo na vrchol.
2. Koča P. Skalarja (2 250 m) – Kanin 2 1/2 h
Od chaty na sever ako k hornej stanici lanovky. Pri rázcestí nad skalným prahom vľavo a vysoko nad skalným kotlom Dolgi podi pod hrebeňom až pod strmý žľab. Týmto žľabom na východný hrebeň a po ňom (istenie) na vrchol. Ľahké.
PRESTRELJENIK 2 499 m
Ľahko prístupný vrchol priamo nad hornou stanicou kabínovej lanovky. V južnej stene charakteristické skalné okno.
1. Horná stanica lanovky (2 200 m) – Prestreljenik 1 h
Od stanice lanovky krátky výstup do sedla Škrbina pod Prestreljnikom. Tu vľavo po hrebeni na vrchol.
2. Bovec (483 m) – sedlo Prevala (2 067 m) 5 h – Škrbina pod Prestreljnikom (2 282 m) 6 1/2 h – Prestreljnik 7 h
Z Bovca cez planinu Krnica a ďalej cez dolinu Krnica až na sedlo Prevala. Odtiaľ výstup vľavo po kamenistom úbočí do Škrbiny pod Prestrelejenikom a po hrebeni na vrchol.
ROMBON (VELIKI VRH) 2 208 m
Nápadná homoľa vypínajúca sa vysoko nad údolím Koritnica na sever od Bovca.
1. Bovec (483 m) – planina Goričica (1330 m) 2 1/2 h – Rombon 5 h
Od kostola v Bovci na prvom rázcestí nad mestom vpravo cez lúky a okolo hospodárskych usadlostí k prameňu pod skalným stupňom. Odtiaľ cez skalný prah na planinu Goričica a ďalej okolo zrúcaniny Čuklja. V závere pred vrcholom veľmi strmý výstup.