SPRIEVODCA

Sprievodca > … > Julské Alpy > Skupina Razoru a Prisojniku
Zahrňuje územie medzi sedlami Luknja (1 758  m) a Vršič (1 611 m). Obidve sedlá tvoria zároveň vodný predel medzi údoliami Sávy Dolinky a Trenty. Severné steny vrcholov tejto skupiny strmo padajú do dolín Krnica a Velika Pišnica, južné úbočia rovnako veľmi strmo do dolín Trenta, Mlinarica a Zadnjica. Na severovýchode nadväzujú hrebene tejto skupiny bez výrazného prechodu Kriškou stenou na skupinu Škrlatice. Kriški podi s prekrásnymi jazerami a s chatou Pogačnikov dom. Východiská do tejto skupiny ležia v údolí Sávy Dolinky (Kranjska Gora, sedlo Vršič) a v údolí Trenta (dedina Na Logu).

ERJAVČEVA KOČA NA VRŠIČU 1 515 m
Chata pod sedlom Vršič. Postavená už v r. 1901 Rakúsko-nemeckým alpským spolkom (DOAV) a pomenovaná Vosshütte; po 1. Svetovej vojne už nesie meno prírodovedca Frana Erjevca. Celoročná prevádzka.

1. Kranjska Gora (810 m) Erjavičeva koča 4 h
Po ceste, zjazdnej osobným automobilom a autobusom, 11 km.
2. Kranjska Gora (810 m) – Mihov dom (1 180 m) 1 1/2 h – Erjačeva koča 3 h Po ceste na sedlo Vršič okolo chaty Mihov dom a pamätníka Ruska kapelica k chate.
3. Planinski dom Tamar (1 108 m) – sedlo Vratica (1 807 m) 3 h – Erjavčeva koča 3 1/2 h Od chaty lesom na juh, okolo vodopádu Črna voda a úzkou strmou roklinou s bukovým lesom na planinu Sleme. Odtiaľ vpravo do sedla Vratica. Zo sedla prudký zostup po serpentínach k chate.

1. Erjavčeva koča – Tičajev dom (1 620 m) 1/2 h

Mala Mojstrovka 2 1/2 h, Prisojnik 4 h
KOČA NA GOZDU 1 226 m
Otvorené v lete.

1. Kranjska Gora (810 m) – Koča na Gozdu 1 1/2 h
Po ceste, zjazdnej osobným automobilom a autobusom, 8 km.
2. Mihov dom (1 180 m) – Koča na Gozdu 1/2 h Po ceste 2 km smerom na sedlo Vršič. Blízko chaty stojí pamätník Ruska kapelica.

Prisojnik 5 h
MIHOV DOM 1 180 m
Bývalá vojenská strážnica, po 1. Svetovej vojne prestavaná na horskú chatu. Nesie meno významného slovinského horolezca Miha Ariha, ktorý padol v Julských Alpách r. 1944 ako partizán. Otvorené v lete.

1. Mihov dom – Erjačeva koča (1 515 m) 1 1/2 h
2. Mihov dom – Koča na Gozdu (1 226 m) 1 /2 h
3. Mihov dom – Koča v Krnici (1 118 m) 3/4 h

Prisojnk 5 1/2 h , Špik 5 h
POGAČNIKOV DOM NA KRIŠKIH PODIH 2 052 m
Stojí na skalnom prahu doliny Kriški podi nad dolinou Zadjica. Otvorené v lete.

1. Aljažev dom (1 015 m) – sedlo Luknja (1 758 m) 2 h – Pogačnikov dom 5 h
Od chaty údolím Vrata pod severnú stenu Triglavu a vpravo hore do sedla Luknja. Zo sedla strmo hore po lúkach a cez skalné prahy až nad horný okraj veľkej skalnej rokliny. Tu vľavo na vrchol Bovški Gamsovec. Zostup po zaistenej ceste v západnej stene do sedla Vrata a skalnatým kotlom na Pogačnikov dom. Stredne ťažké.
2. Aljažev dom (1 015 m) – sedlo Vrata (2 180 m) 3 h – Pogačnikov dom 4 h Od Aljažova domu údolím Vrata. Za pamätníkom s karabínou pri rázcestí vpravo a strmo hore bukovým lesom. Na ďalšom rázcestí vpravo po sutinách a cez skalné stupne do sedla Vrata. Odtiaľ podľa značenia k chate.
3. Koča v Krnici (1 118 m) – Kriška stena (2 301 m) 3 h – Pogačnikov dom 4 h Hore údolím, najprv cez kosodrevinu, neskôr sutinami až pod stenu. Stenou po zaistenej cestičke až na hrebeň a k rázcestiu. Tu vpravo do sedla Bovška vratica pod vrcholom Križe a zostup na plošinu Kriški podi až k chate. Ťažké.
4. Koča Zlatorog (622 m) – Pogačnikov dom 4 h Od chaty v osade Na Logu po lesnej ceste do doliny Zadnjica. Asi po 20 min na rázcestí vľavo. Po bývalej vojenskej ceste až nad hranicu lesa a pod stenu Pihavce. Početnými serpentínami výstup až k chate.
5. Tičajev dom (1 620 m) – Mlinarica (1 980 m) 3 1/2 h – sedlo Planja (2 349 m) 5 1/2 h – Pogačnikov dom 6 1/2 h Zo sedla Vršič po transverzále až na hrebienok Gladki rob. Tu vpravo zostup lesom, neskôr traverz z Kranjskej planiny pod južnými úbočiami Prisojnku. Nakoniec výstup do trávnatého kotla Mlinarica pod hrebeňom medzi Prisojnikom a a Razorom. Tu je prameň vody. Od prameňa výstup pod úbočie severozápadnej steny Razoru k výraznej rampe. Touto rampou a po skalných poliach zaistenou cestičkou na sedlo Planja medzi vrcholmi Razvor a Planja. Odtaľ zostup až k chate. Ťažké.
6 . Bivak IV (1 980 m) – Kriška stena (2 301 m) 2 h – Pogačnikov dom 3 h Od bivaku výstup skalným kotlom Na rušju až k rázcestiu na Krišké stene. Tu vľavo podľa značenia krátky výstup do sedla Bovška vratca. Ďalej zostup úbočím Kriškých podov až k chate. Ľahké.

Prechod:
1. Pogačnikov dom – sedlo Luknja (1 758 m) 2 h – Tržaška koča na Doliču (2 152 m) 6 h

Výstupy:
Razor 2 h, Planja 1 1/2 h , Pihavec 1 1/2 h , Križ 1 1/2 h , Stenar 2 h , Bovški Gamsovec 1 1/2 h , Dolkova špica 4 1/2 h , Škrlatica 6 h , Prisojnik 6 h
POŠTARSKA KOČA NA VRŠIČU 1 725 m
Najvyššie položená chata nad sedlom Vršič. Otvorené v lete.

Prístup:
1. Tičarjev dom (1 620 m) – Poštarska koča 20 minút.
Od chaty bezprostredne nad sedlom Vršič po širokej ceste podľa značenia.

Prechod:
1. Poštarska koča – Mlinarica (1 980 m) 3 1/2 h – Pogačnikov dom (2 052 m) 6 1/2 h

Prisojnik 5 h, Razor 6 h
TIČARJEV DOM NA VRŠIČU 1 620 m
Chata bezprostredne nad sedlom Všič; je jeho najfrekventovanejším miestom. Postavená r. 1913, adaptovaná r. 1963. Nesie meno jedného zo zakladateľov GRS (obdoba našej Horskej služby) dr. Josipu Tičarovi. Otvorené v lete.

1. Kranjska Gora (810 m) – sedlo Vršič (1 611 m) 4 h
Po ceste, zjazdnej osobným autom aj autobusom, 12 km.
2 . Bovec (483 m) – sedlo Vršič (1 611 m) 8 h Po ceste údolím Trenty, 32 km, autobusové spojenie.
3. Erjavčeva koča (1 515 m) – Tičarjev dom 1/2 h Od chaty pod sedlom Vršič po ceste, 500 m.
4. Koča pri Izviru Soče (876 m) – Tičarjev dom 3 h Podľa značenia údolím riečky Limarica

Prechod:
1. Tičarjev dom – Mlinarica (1 980 m) – 3 1/2 h – Pogačnikov dom (2 052 m) 6 1/2 h
2 . Tičarjev dom – Poštarska koča (1 725 m) 20 minút.
3. Tičarjev dom – Zavetišče pod Špičkom (2 050 m) 4 h

Prisojnik 5 h, Razor 6 h, Mojstrovka 2 h, Jalovec 6 h
BOVŠKI GAMSOVEC 2 392 m
Vrchol na hrebeni, ktorý začína Pihavcom a končí Stenarom.
1. Pogačnikov dom (2 052 m) – Bovški Gramsovec 1 1/2 h
Po tranzverzrále do sedla Vrata. Z rázcestia vpravo pod hrebienkom po zaistenej cestičke až na vrchol. Stredne ťažké.
2. Aljažev dom (1 015 m) – Luknja (1 758 m) 2 h – Bovški Gamsovec 3 1/2 h
3. Tržaška koča Doliču(2 152 m) – Luknja (1 758 m) 3 h – Bovški Gamsovec 4 1/2 h

Od chaty zostup do sedla Luknja a stále po tranzverzrále až na vrchol.
KRIŽ 2 410 m
Nevýrazný, ale ľahko prístupný vrchol v hrebeni, ktorý oddeľuje kotle Kriški podi a Na rušju.
1. Pogačnikov dom (2 052 m) – Križ 1 1/2 h
Od chaty k rázcestiu 200 m pod chatou. Tu vpravo a výstup úbočím kotla Kriški podi do sedla Bovška vratca. Od rázcestia vpravo na vrchol. Ľahké.
2. Bivak IV (1 980 m) – Kriška stena (2 301 m) 2 h – Križ 2 1/2 h
Výstup kotlom Na rušju až k rázcestiu na hrebeni Kriškej steny. Tu vľavo podľa značenia do sedla Bovška vratca a vľavo krátko na vrchol.
PIHAVEC 2 414 m
Západný sused Triglavu, ktorý je od najvyššieho vrcholu Julských Álp oddelený sedlom Luknja. Z východu ohraničuje krasový kotol Kriški podi.
1. Pogačnikov dom (2 052 m) – Pihavec 1 1/2 h
Najprv po tranzverzrále smerom do sedla Luknja. Asi po 15 minútach odbočka vpravo. Podľa nápisu na skale po novej, zaistenej cestičke na vrchol. Stredne ťažké.
PLANJA 2 453 m
Južný sused Razoru.
1. Pogačnikov dom (2 052 m) – Planja 1 1/2 h
Od chaty až do sedla medzi Razorom a Planjou ako Razor. Zo sedla vľavo po ľahkej cestičke na vrchol.
PRISOJNIK 2 547 m
Najvyšší vrchol rozložitého masívu, ktorý sa strmo vypína nad dolinou Velikej Pišnice a tvorí nádherný amfiteáter Kranjskej Gore. Často býva nazývaný tiež Prisank. Charakteristický je hlavne veľkým skalným oknom (tzv. Prednje okno, na rozdiel od Zadnjího okna pod vrcholom Zadnjího Prisojniku, ležiaceho východnejšie).
1. Koča na Gozdu (1 226 m) – Prisojnik 5 h
Po Hanzovej poti. Od chaty asi 100 m zostup do tiesňavy potoka Suha Pišnica. Odtiaľ k úpätiu severnej steny. Vstup na skaly začína blízko vodopádu a vedie vpravo cez hladkú skalu. Ďalej cez skalné prahy k nápisu Hanzova stena a cez firnovisko k rázcestiu. Tu vľavo zaistenou stenou priamo proti vrcholu. Nad posledným firnom výstup na hrebeň a po zaistení na vrchol. Veľmi ťažké.
2. Koča na Gozdu (1 226 m) – Prisojnik 5 h
Po Kopčišarjeve poti až k rázcestiu nad Hanzovou stenou viď 1. Odtiaľ vpravo nad suťoviskami až k výrazne kolmej skalnej platni s ďalším nápisom (Prisojnik, okno). Po zaistení cez platňu najprv vľavo, neskôr vpravo do výrazného žľabu a ním hore až pod stenu. Pod ňou traverz vľavo, ďalej cez výrazný skalný prah (zaistenie pomocou klinov a lán) do Predného okna. Oknom na vrcholový hrebeň a na vrchol. Veľmi ťažké.
3. Tičarjev dom (1 620 m) – Pristojnik 5 h
Po Kopčiščarjeve poti od chaty najprv po tranzverzrále. Na vrchole Solné glavy zostup podľa značenia k výraznej kolmej skalnej platni. Odtiaľ ďalej podľa popisu 2. Od Koče na Gozdu. Velmi ťažké.
4. Tičarjev dom (1620 m) – Gladki rob (1880 m) 1 1/2 h – Prisojnik 4 h
Zo sedla Vršič po transverzále na bočný hrebeň Gladki rob k rozcestiu. Odtiaľ vľavo hore k Prednému oknu a po hlavnom hrebeni na vrchol.
5. Erjavčeva koča (1 515 m) Prisojnik 4 h
Od chaty k úpätiu severnej steny Prisojnika a k výraznej skalnej platni s nápisom Prisojnik, okno. Odtiaľ po Kopčišarjeve poti – viď popis 2. od Koče na Gozdu. Veľmi ťažké.
6. Pogačnikov dom (2 052 m) – Mlinarica (1 980 m) 3 1/2 h – Prisojnik 6 h
Od chaty do sedla medzi vrcholy Razor a Planja a zostup po zaistenej cestičke výraznou rampou v severozápadnej stene Razoru na planinu Mlinarica. Tu je prameň vody (pri cestičke). Ďalej po Jubilejnej ceste vpravo na hrebeň a výraznou strmou rampou (zaistenie) výstup na trávnatý šikmý terén v severnej stene Zadnjiho Prisojniku až pod vrchol Zvoniki. Celý tento úsek je zaistený. Nakoniec ľahký výstup na vrchol. Celkovo veľmi ťažké.
7. Trenta (741 m) – Kranjska planina (1 680 m) 3 h – Prisojnik 5 h
Od ústia potoka Mlinarica do riečky Soča v doline Trenta podľa značenia cez Mlinaricu, okolo Kugyho pamätníka, čiastočne aj po ceste a nakoniec hore cez les k salašom na Kranjskú planinu. Odtiaľ po tranzverzrále na vrchol.
RAZOR 2 601 m
Jeden z najvýznamnejších vrcholov v Julských Alpách. Majestátne sa vypína nad dolinou Krnica. Na západe nadväzuje na masív Prisojniku.
1.Pogačnikov dom (2 052 m) – Razor 2 h
Zostup asi 200 metrov k rázcestiu. Tu vľavo k úpätiu južného hrebeňa cez suťoviská a dva skalné stupne do sedla medzi vrcholy Planja a Razor. Zo sedla vpravo po hrebeni na vrchol.
2. Tičarjev dom (1 620 m) – Mlinarica (1 980 m) 3 1/2 h – sedlo Planja (2 349 m) 5 1/2 h – Razor 6 h
Až do sedla Planja viď Pogačnikov dom, prístup 5. Zo sedla vľavo po hrebeni na vrchol. Ťažké.
STENAR 2 501 m
Mohutný, samostatne stojaci vrchol, ktorý sa vypína nad dolinou Vrata od západu.
1. Pogačnikov dom (2 052 m) – sedlo Vrata (2 180 m) 1 h – Stenar 2 h
Po tranzverzrále do sedla Vrata k rázcestiu. Tu vľavo pod úbočie Stenaru, na trávnaté terasy a na vrchol.
2. Aljažev dom (1 015 m) – sedlo Vrata (2 180 m) 3 h – Stenar 4 h
Údolím Vrata k pamätníku s karabínou. Za pamätníkom vpravo strmo hore bukovým lesom, neskôr po sutinách a cez skalné stupne do sedla Vrata. Tu vpravo na trávnaté terasy a na vrchol.