SPRIEVODCA

… > Kamnické a Savinijské Alpy > Skupina Meniny planiny a Dobrovolje
Skupiny najviac vzdialené od centrálneho hrebeňa Kamnických a Savinjských Álp. Ich geologická stavba sa veľmi podobá štruktúre susednej Velikej planiny; základnou horninou je tu dachsteinský vápenec.
Severnú hranicu tejto oblasti tvoria - proti skupine Rogatce - údolia riečky Dreta. Na západe ju sedlo Črnivec spojuje so skupinou Velikej planiny, na juhu spadá do údolia riečok Nevljica a Motnišnica; Montišnica potom spolu s Celjskou kotlinou tvorí aj východnú hranicu tejto oblasti. Oba horské hrebene od seba oddeľuje sedlo Lipa.
Menina planina je rozsiahla náhorná plošina, dosahujúca výšku 1 200 m až 1 500 m; tiahne sa v dĺžke asi 10 km od západu na východ, jej šírka dosahuje až 5 km. K juhu spadá strmo do Tuhinjskej doliny a do údolia riečky Motnišnica; južné úbočia sú väčšinou trávnaté alebo aj skalnaté. Les pokrýva severnú časť tejto planiny.
Dobrovolje je usporiadaním podobné, avšak nižšie; dosahuje výšku 800 až 1 000 m. Úbočia sú menej strmé, väčšinou pokryté lesným porastom. Je tu niekoľko prístupných krasových jaskyní.
Východiská do tejto skupiny ležia v údolí Drety - sedlo Črnivec, Gornji Grad, Šmartno ob Dreti a Vransko.

DOM NA MENINI PLANINI 1 453 m
26+18 lôžok, otvorené od 1. 6.-do 30. 9.

1. Gornji Grad (413 m) - Dom na Menini planini 3 h
Z mesta podľa značenia do lesa a hore pozdĺž potoka po ceste až na veľkú lúku s kostolom sv. Floriána. Okolo osamelých domov samoty Šemprimožnik cez cestu a smrekovým lesom výstup na križovatku s ďalšou cestou. Tu vpravo do lesa a na planinu Ovčji stan. Cez hornú časť planiny na cestu a po nej k chate.

2. Sedlo Črnivec (902 m) - planina Travnik (1 180 m) 1 3/4 h - Dom na Menini planini 4 h
Od Gostišča pri Mejasu na sedle Črnivec po značkách na východ. Cesta vedie po hrebeni, miestami po lúkach a planinách cez les.

Prechod:
1. Dom na Menini planini - Planinsko zavetišče na Bibi (1 308 m) 1 h

Vivodnik 1/2 h

PLANINSKO ZAVETIŠČE NA BIBI 1 308 m
12 lôžok, otvorené v letnej sezóne v sobotu a nedeľu.

Prístup:
1. Šmartno ob Dreti (377 m) - sedlo Slape (925 m) 2 h - Planinsko zavetišče na Bibi 3 1/2 h
Z dediny okolo kúpaliska a cez les až na samotu Krnčnik. Ďalej lesnou cestou až do osady Leskovnik (až sem zjazdné os. autom, 9 km). Odtiaľ na juh okolo prameňa riečky Voložnica ku križovatke značených ciest v sedle Slape (samota Slopnik). Tu vpravo po ceste k chate.

2. Vransko (338 m) - sedlo Slape (925 m) 2 1/2 h - Planinsko zavetišče na Bibi 4 h
Z tržnice od rázcestia značených ciest na západ dolinou riečky Merinca. Po značkách cez osadu Prapreče, krátko lesom do dediny Kale a jz. smerom k Lovskému domu v Orehovci. Od chatky lesom na hrebienok a na západ až na sedlo Slape. Okolo pamätníka padlých partizánov po lesnej ceste až k chate.

3. Dom na Menini planini (1 453 m) - Planinsko zavetišče na Bibi 1 h
Po ceste, neskôr cez široké sedlo až pod južné úbočie Velikého vrchu. Stále jv. smerom a na planinu Bibi k chate.

Prechod:
1. Planinsko zavetišče na Bibi - sedlo Slape (925 m) 1 h - Lipa (725 m) 1 1/2 h - sv. Jošt (955 m) 2 h -Planinski dom na Čreti pod Gozdom (956 m) 4 h

Goli vrh 1 h

PLANINSKI DOM 1. ŠTAJERSKEGA BATALJONA NA ČRETI POD GOZDOM
956 m

6+12 lôžok, otvorené od 1. 5.-30. 9.

1. Vransko (338 m) - Planinski dom na Čreti pod Gozdom 3 h
Z tržnice na sever cez mostík až pod jv. úbočie Dobrovolje. Lesom strmý výstup na planinu a k chate.

2. Planinsko zavetišče na Bibi (1 308 m) - sedlo Slape (925 m) 1 h - Lipa (725 m) 1 1/2 h - sv. Jošt (955 m) 2 h - Planinski dom na Čerti 4 h
Od chaty najprv po lesnej ceste. Z planiny Nova poljana zostup lesom do sedla Slape po samotu Slopnik. Tu od rázcestia vľavo až do osady Leskovnik. Za osadou cez les po vrstevnici, nakoniec zostup na sedlo Lipa. Odtiaľ výstup ku kostolu sv. Jošta a k rázcestiu. Podľa značenia cez planinu a cez les, neskôr po lesnej ceste sev. úbočím Tolstého vrchu okolo pamätníka NOV. Ďalej opäť zostup na lesnú cestu a po nej na lúku a k chate.

Tolsti vrh 1 1/2 h

VIVODNIK 1 508 m
Najvyšší vrchol masívu Menina planina.
1. Dom na Menini planini (1 453 m) - Vivodnik 1/2 h
Od chaty jz. smerom po chodníku cez lúku na nevýrazný vrchol.

GOLI VRH 1 426 m
Výrazný vrchol vo východnej časti Meniny planiny, nad sedlom Slape.
1. Planinsko zavetišče na Bibi (1 308 m) - Goli vrh 1 h
Od chaty po ceste na sever až po pamätník partizánov. Odtiaľ vpravo hore trávnatým terénom až na najvyšší vrchol.

TOLSTI VRH 1 077 m
Výrazný vrchol severnej časti planiny Dobrovolje.
1. Planinski dom na Čreti pod Gozdom (956 m) - Tolsti vrh 1 1/2 h
Od chaty lesnou cestou, neskôr vľavo po chodníčku až k pamätníku NOV na severnom úbočí Tolstého vrchu. Odtiaľ na juh rovno k vrcholu.