KRONIKA

Kronika > Švajčiarsko - Francúzko 1997
štvrtok
Ráno 21. augusta o 9.00 sme išli zo Starej Turej autobusom do Nového Mesta nad Váhom, kde pristúpili ďalší. O 11.30 sme už boli na hranici s Rakúskom a o 12.10 sme pokračovali v ceste smer Viedeň. Zastavili sme sa v Salzburgu 18.00, kde sme mali prestávku. O 20.00 sme opäť sedeli v autobuse, ktorý mieril k hraniciam s Nemeckom. Po 70-tych kilometroch Nemeckom sme opäť prekročili hranice do Rakúska. O 22.30 sme sa zastavili na odpočívadle asi 60 km pred Innsbruckom, kde sme prespali na odpočívadle.

piatok
Ešte pred 6.00 sme zbalili spacáky a o 7.00 sedeli v autobuse na ceste do Innsbrucku. Tam sme mali rozchod do 10.00. V parku tam žijú papagáje, ale videla som len jedného žltého. Park zdobili krásne farebné kvety sadené do obrazcov podľa farby. Po ceste do Švajčiarska boli tmavohnedé drevené domčeky ozdobené kvetmi na oknách aj balkónoch, skalnaté vrchy s vodopádmi a tunely. Jeden Arlbergský tunel bol 15,4 km dlhý. Prešli sme Lichtenštajskom do Švajčiarska, kde sme si pozreli Luzern. prístav a lode, leví pamätník (socha leva vytesaná v skale), drevený most s vežou ozdobený kvetmi a obrazmi. Večer sme zase zabivakovali na odpočívadle s terasou s výhľadom na jazero a kopce.

sobota
Ráno sme sa pred svitaním zbalil. Ďalšou zastávkou bol Grindelwald a potom sme našli kemp v Lauterbruneri kde sme postavili stany a vybalili sa. Doteraz sme autobusom prekonali prevýšenie 5 680 m. Mali sme výhľad na veľké bralo s vodopádom, ku ktorému sa dalo dostať chodníkom a tunelíkmi vysekanými v skale. Po obede sme si šli pozrieť veľký vodopád Trümmelbach (vstup 10 CHF). Išli sme lanovkou v takej jaskyni a potom sme obzerali vodopád, ktorý sa všelijako krútil, hučal a sprchoval nás. Voda tam tečie z ľadovcov vrchov Eiger, Mönch, Jungfrau. Maximálny prietok na jar dosahuje 20 000 l/sek. Potom sme sa pozerali na bungee jumping z lanovky. Pozreli sme si ešte náš vodopád pri kempe a pomaly varili večeru a išli spať. Večer sme na kopcoch v diaľke nad Breithornom videli vrtuľník ako tam lieta a niekoho hľadá. Mal silné reflektory, ktoré dosvietili až na nás.

nedeľa
Ráno nás autobus zaviezol do Grindelwaldu a odtiaľ sme išli na Eigergletcher (2 320 m). Bola tam zastávka zubačky, ktorá chodí do tunela, ktorý je vybudovaný v Eigery od roku 1912 a vedie na Jungfraujoch (3 454 m). Na severnej stene Eigeru bolo vidieť okná z ktorých sa môžu pozerať cestujúci zubačky. Z Jungfrau (4 158 m) padali malé lavíny, na lúčke sa pásli kozy od polovice biele a od druhej polovice čierne. Chceli sme vystúpiť aj na Eiger (3 970 m) ale zistili sme že by sme to do zajtra do odchodu autobusu nestihli. Poležali sme si na tráve a potom pomaly išli do Kleine Scheideggu (2 061 m). Už z diaľky bolo počuť trubača s dlhou trúbou väčšou než je on. Kúpili sme si klobásu a kolu (10 CHFR) aj veľký zmrzlinový kornútik. Všade bolo veľa Japoncov a aj nápisy a prospekty boli v japončine. Po večery sme pomaly schádzali smerom do Wengenalp (1 873 m). Cestou sme natrafili na pekný bivak, tak sme tam prespali. Večer bola zima. Mali sme výhľad na zasnežený Eiger (3 970 m), Mönch (4 099 m), Jungfrau (4 158 m), z ktorých každú chvíľu rachotom padali lavíny. Uspávankou nám bolo cinkanie zvoncov kráv, ktoré sa pásli na lúke. Svietil veľký mesiac a hviezdičky a občas aj jedna padla.

pondelok
Ráno bol krásny východ slnka. Spoza Eigeru svietili slnečné lúče a osvetľovali vrcholky kopcov Mönch a Jungfrau za ním. Po raňajkách sme pomaly zišli do Wengenu. Odtiaľ sme sa odviezli zubačkou do kempu a začali sa baliť na odchod. V kempe som si kúpila suvenír - symbol Švajčiarska - malý ozdobný kravský zvonec. O 16.00 sme vyrazili do Francúzka. Večer sme prešli hranice a prespali v Chamonix. Mali sme výhľad na krásne osvetlené mesto v pozadí s kopcami.

utorok
Ráno sme sa vyviezli lanovkou (190 FRF tam a späť, nosnosť 36 osôb) na Aiguille du Midi (3 842 m), tam sme mali krásny výhľad. Mont Blanc (4 807 m) a ostatné kopce sme mali ako na dlani kým nám viditeľnosť nepokazila hmla a mraky. Boli tam vyhliadkové terasy a dve veľké reštaurácie. Poobede nás lanovka zaviezla opäť do Chamonix, kde sme sa prechádzali a popozerali pekné mesto.

streda
Skoro ráno odišla jedna skupina na Mont Blanc (4 807 m). Ostatní si išli obzrieť najväčší ľadovec v Európe. Mer de Glace. Hore na Montenvers sme sa odviezli zubačkou (65 FRF tam a späť), popozerali okolie. Pozreli sme sa aj do tunela v ľadovci, kde bol z ľadu vysekaný medveď, kuchyňa, spálňa, obývačka, kúpeľňa. Miestnosti boli doplnené postavami. Dalo sa tam odfotiť aj s dvoma bernardínmi. Z jaskyne sme sa šli poprechádzať po ľadovci. Neskôr sme sa napásli na čučoriedkach a potom sme šli späť zubačkou do Chamonix. Odtiaľ sme šli autobusom k lanovke Les Houches pre tých, ktorý sa ešte v ten deň mali vrátiť. Večer sme sa ubytovali v Chamonix v kempe. Horolezci vystúpili na chatu Aigile du Gouter (3 817 m). Najprv išli lanovkou z Les Houches 1 008 m (53 FRF) a potom zubačkou (45 FRF) do výšky 2 372 m. V noci prišla búrka s vetrom 130 km/hod. Skoro odfúklo chatu. Nasnežilo cca pol metra snehu.

štvrtok
Ráno sme sa chystali na Le Brevent (2 500 m), ale od rána pršalo, tak sme ostali v kempe v autobuse a pozerali video, čo natočil šofér na tomto výlete. Poobede sme prišli autobusom k lanovke a čakali, kým všetci naši zídu. Hore celú noc a dopoludnia do výšky 2 400 m snežilo. Napadlo asi pol metra čerstvého snehu a na vrchol sa nebude dať vystúpiť najmenej 4 dni a hlásili ešte ďalšie búrky a sneženie. Zostup z chaty v tom počasí bol ťažký a nebezpečný. Prvých 250 m zostupovali 1,5 h. Naši ešte pomohli zostúpiť českej výprave. Boli vystrojený ako na Snežku. Keď sa všetci postupne poschádzali, kúpili sme si ďalší suvenír - malú (asi 5 cm veľkú) postavičku svišťa a vrátili sa do kempu. Tam sme pobalili stany, posledný krát pozreli Chamonix a vyrazili k Taliansku. Išli sme tunelom pod masívom Mont Blanku (11,6 km). Tú noc sme prespali už na odpočívadle v Taliansku.

piatok
Prvým talianskym mestom, kde sme mali rozchod, bola Verona. Obzreli sme si koloseum, sochu Júlie a balkón, pod ktorým jej spieval Rómeo. Chvíľu sme ho hľadali, ale nakoniec sme ho našli. Ďalšou zastávkou boli Benátky. Popozerali sme si prístav, lode, pochodili úzke uličky s obchodíkmi a mosty. Z nich sme obzerali gondoly. Nezabudli sme ani na námestie a chrám sv. Marca, Dóžov palác, most Vzdychov a Rialto. Na námestí bolo veľa holubov a niektorí ich kŕmili kukuricou a omrvinkami. Robili nám nad hlavami nálety. Odtiaľ sme mierili na pláž Lido di Jesolo. Tam sme na piesku pri šume vĺn, žmurkajúcich hviezdičiek a mraku chvíľami osvetľovanom bleskami, prespali.

sobota
Ráno sme nezmeškali nádherný východ slnka. Najprv bola obloha fialová, neskôr do ružova, potom začala modrieť a spoza majáku vykukli prvé zlatisté lúče až nás oslepili. Ubytovali sme sa v kempe hneď pri mori. Tam sme sa vybalili a utekali k moru. Večer o 20.00 sme si šli obzrieť nočný život neďalekého mesta Jesolo. Do 22.00 sme sa prechádzali veľkou ulicou s obchodmi a reštauráciami. Neušli nám ani pouličný maliari a hltač ohňov. Zaspávali sme v kempe pod holým nebom.

nedeľa
Ráno sme opäť bežali na pláž pozrieť si východ slnka, tiež tak krásny. Celý deň sme sa kúpali. O 16.00 sme už pobalení sedeli v autobuse pripravení na odchod smerom k Rakúsku. Večer sme prešli hranice a prespali sme na odpočívadle, kde sme sa opäť uložili pod hviezdičky.

pondelok
V autobuse sme ráno trochu dospávali noc a ani sme sa nenazdali a boli sme doma - na hraniciach so Slovenskom. Za chvíľu sme boli v Trenčíne, kde sme sa museli s niektorými rozlúčiť. Ešte sme sa spoločne odfotili a my pokračovali do Starej Turej. Dokopy sme v autobuse najazdili 3 004 km.