KRONIKA

Kronika > Dolomity – Brenta 1998
streda
Zo Starej Turej sme odchádzali 12. augusta o 10.30 autobusom do Nového Mesta nad Váhom, kde nastúpili ďalší. Odtiaľ sme išli do Bratislavy a potom cez hranice do Rakúska smer Viedeň, Gratz. Večer sme zastali na odpočívadle pri meste Spittal a.d. Drau a tam sme aj prespali.

štvrtok
Ráno sme prekročili hranice s Talianskom. Išli sme cez mesto Bolzano a zastavili sme v meste Madonna di Campiglio (1 550 m). Dlho sme hľadali miesto na parkovanie. Chvíľu sme sa prechádzali po meste a 16.30 sme už nabalení išli lanovkou (18 000 lír) z Madonna di Campiglio do sedla Passo del Grosté (2 442 m). Odtiaľ sme pokračovali cestou Sentiero Alfredo Benini na Cima del Grosté (2 897 m) kde sme prespali na bivaku pod skalou. Západ slnka bol nádherný.

piatok
Ráno sme pokračovali štrbinou Bocchetta dei Camosci (2 770 m). V úväzoch a zaistení sme išli cestou Sentiero Alfredo Benini východnou stranou Campanile dei Caposci (2 926 m) a Cima Falkner (2 999 m) na Cima Sella. Najvyšší bod cesty je 2 900 m. Pokračovali sme do sedla Bocca del Tuckett (2 648 m). Tu sme nabrali do skoro už prázdnych fliaš vodu z ľadovca. Zo sedla cestou Sentiero delle Bocchette Alte vystúpime strmo hore k rebríkom a istiacim lanám a exponovane vedenou "Garbariho policou" križujeme strmú východnú stenu Cima Brenta (3 150 m). Potom ľahším terénom popod Cima Brenta a nasleduje prudký zostup zaistený lanami a rebríkmi do Bocca Alta dei Massodi a opäť hore exponovane na plochý vrchol Spallon dei Massodi (3 020 m). Z vrcholu opäť podobným terénom klesáme do sedla Bocca Bassa dei Massodi (2 790 m) a stúpame na Cima Molveno (2 917 m) a pre dnešok posledné klesanie k ľadovcu Vedretta dei Sfulmini a po jeho okraji na Rifugio A. Alimonta (2 580 m). Pri chate sme si navarili večeru a tam sme aj prespali pod hviezdami a mesiacom, ktorý osvetľoval okolité kopce.

sobota
V sobotu sme pokračovali cestou Via delle Bocchette Centrale po okraji ľadovca Vedretta dei Sfulmini do Bocca d'Armi. Po ľadovci sme kráčali opatrne, lebo mal trhliny. Miestami bol krásne modrý. Potom sme vyliezli rebríkmi v severnej strane Torre di Brenta (3 008 m) na exponovanú policu v jej východnej stene a ňou pokračujeme popod veže Sfulmini (2 910 m) stále po exponovanej polici k východnej stene Campanile Alto(2  937 m). Išli sme okolo krásnej skalnej veže Campanile Basso ( 2 877 m) nazývanej "Guglia". Na nej liezlo niekoľko skupín horolezcov. Pokračovali sme rebríkmi k stenám Cima Brenta Alta. Miestami sa dobre zaistená cesta zužuje na 30 až 40 cm. Cez Bocca di Brenta (2 552 m) sme prišli na chatu Rifugio T. Pedrotti (2 491 m). Táto cesta bola vybudovaná v roku 1936 a je považovaná za najkrajšiu v skupine Brenta. Pokračovali sme cestou Sentiero Livio Brentari po suťovom teréne s pohľadom na najvyšší vrch Brenty mohutnú Cima Tosa (3 173 m). Cez visutý most sme nastúpili na cestu Sentiero dell' Ideale. Cez početné rebríky a laná sme dosiahli skalný chrbát Sella d. Tosa (2 860 m) a zostúpili sme na ľadovec Vedretta d'Ambiez. Po ľadovci a cez zaistené skaly sa s námahou dostávame do sedla Bocca d'Ambiez (2 871 m). Zo sedla prudko klesáme pozdĺž volného lana na veľký ľadovec Vedretta dei Camoscipo po veľmi neschodnom a lámavom teréne. Každú chvíľu sa uvoľní nejaká skala a musíme dávať pozor aby nepadla na nás. Na ľadovci sa napájame na cestu Sentiero d. Martinazzi ktorá vedie medzi Cima Tosa (3 173 m) a Cima d'Ambiez (3 102 m) strmo dolu. Na ľadovci boli veľké trhliny, niektoré plné vody. Za ľadovcom bola samá, zle schodná šutolina. Večer sme na pevnej zemi medzi skalami zabivakovali pod Crozzon di Brenta. Z plachty sme si postavili prístrešok zachytený o skaly, čakan a palice. Bol pekný výhľad na kúsok osvetlenej Madonny di Campiglio. Plachta sa nám, ako sme zistili v noci, zišla. Prišla silná búrka a padali aj krúpy. Ešus, ktorý sme mali vonku bol ráno kopcom plný krúpov väčších ako hrach.

nedeľa
Ráno sme navarili z vody z ľadovca, ktorá tiekla neďaleko v potoku. Pokračovali sme na chatu Rifugio dei Brentei Maria e Alberto (2 182 m). Bola tam kaplnka s pamätníkmi tých, ktorý na horách zahynuli. Pri chate sme všetko mokré posušili. Potom sme vystúpili na rázcestie pod Cima Mandron do výšky 2 400 m. Pokračovali sme cestou Sentiero SOSAT, ktorá vedie cez úzke, ale dobre zaistené skalné police a cez viacero rebríkov južnou stenou Punta di Campiglio (2 876 m). Ďalej cesta vedie cez obrovské pole zrútených skál a okolo Punta Massari (2 846 m) k chate Rifugio del Tuckett (2 272 m). Tam sme sa nezastavili, ale sme pokračovali už dole na chatu Rifugio Casinei (1 826 m). Tam sme si kúpili čokoládovú tyčinku a pivo. Potom sme klesali k chate Rifugio Vallesinella (1 513 m), kde sme si dali nanuk a pivo. Odtiaľ bol krásny a posledný pohľad na Dolomity. Cestou do Madonna di Campiglio sme sa zastavili pri krásnom a veľkom vodopáde Cascate di Mezzo. V Madonna di Campiglio sme sa poumývali v potoku, vybalili a prespali sme na lúčke neďaleko mesta.

pondelok
V pondelok sme si spravili voľný deň na oddych a prechádzku po meste. Madonna di Campiglio je pekné mestečko, malé, ale s veľkým cestovným ruchom. Je obklopené z jednej strany Dolomitami a z druhej strany pohorím Adamello Presanella, ktoré pripomína naše Tatry, ale chýba tu kosodrevina (ako často v Alpách) a hneď nad hranicou lesa je tráva. Je tam veľa lanoviek. Najväčšou pamiatkou mesta je malý kamenný kostolík sv. Márie s gotickým oltárom z 15. storočia. Chodili sme po obchodoch, námestí a boli sme na informáciách zistiť aké bude počasie v nasledujúcich dňoch. Kúpili sme peknú knihu Magické Dolomity s 360 farebnými fotkami (20 000 lír). Po obede sme išli do kempu v dedine Daré, vzdialenej od Madonna di Campiglio 25 km.

utorok
Ráno nás autobus zaviezol do mesta Pinzolo (773 m). Odtiaľ sme chceli ísť peši na Cima Presanella (3 558 m). Poobede sme došli na druhý bivak Roberti alla Presanella (2 204 m). Pred ním bol ešte jeden luxusný bivak s krbom a drevom. Začalo pršať, tak sme sa najedli a počkali čo s počasím. Keď prestalo pršať, rozhodli sme sa ísť ďalej lenže sme zablúdili a z výšky 2 700 m sme sa museli pre nedostatok času vrátiť na prvý bivak. Boli tam už niektorí z nášho autobusu a aj traja taliani, ktorí hľadali pamiatky z 1. svetovej vojny. Boli tam tri štvorposchodové postele s dekami a vankúšmi, lavice a stôl, pec na kúrenie a varenie, riad a nejaké potraviny. Ostali sme tam na noc pätnásti.

streda
Ráno o 4.00 vstávali niektorí naši, ktorí sa rozhodli vystúpiť na vrchol Cima Presanella. My sme okolo 8.00 bivak poupratovali a pomaly sme išli dole. Cestou sme sa najedli malín a lesných jahôd. Boli sme sa pozrieť na veľký vodopád Cascate di Nardis. V Pinzolo, kde nás čakal autobus, sme sa ešte poprechádzali po meste a kúpili nejaké potraviny. Pinzolo je významným strediskom cestovného ruchu v údolí Val Rendena. Najvýznamnejšou pamiatkou je kostol sv. Vigilia z 15.–16. storočia. Poobede zase začalo pršať. Autobus parkoval pri kostole a vrtulník priviezol do márnice mŕtvolu nejakého horolezca vo vreci. Položil ju na trávu blízko autobusu. O chvíľu ju zobrali policajti. Večer sme išli zase do kempu v Daré. Hrali sme ping-pong a dlho do večera sme sa rozprávali.

štvrtok
Ráno sme z kempu ušli pred dažďom do mestečka Riva del Garda (78 m), kde bolo pekne. Mesto leží v severnej časti jazera Lago di Garda. Mesto založili zo strategických dôvodov Rimania a neskôr ich vystriedali Benátčania. Guľatá veža vysoko nad mestom, okolo ktorej sme išli, je zbytok pevnosti, ktorú vybudovali Benátčania. Hladina jazera je vo výške 65 m n.m., jeho dĺžka je 51 km, šírka 17 km, hĺbka 346 m a plocha jazera je 370 km². Plávali po ňom člny, lode a plachetnice. Z Riva del Garda sme išli cestou Ferrata Centenario S. A. T. Via dell' Amicizia na kopec Cima S. A. T.(1 250 m). Išli sme fixnými lanami a cez dva veľmi dlhé, exponované rebríky (45 m a 75 m). Ďalšími lanami sme prišli na Cima S. A. T. Odtiaľ bol krásny výhľad na okolité kopce – oproti Monte Baldo, Rivu a jazero. Zostupovali sme smerom na juh po rebríku dole ku kaplnke Capanna S. Barbara (560 m) a naspäť do Riva del Garda. Prešli sme sa po meste, dali sme si pizzu a išli sme aj na pláž k jazeru, kde sa niektorí aj kúpali. Spali sme pri diaľnici.

piatok
V piatok sme išli do mestečka Mori (197 m). Tam sme absolvovali náročnú cestu Via ferrata Monte Albano na kopec Monte Albano (660 m).Táto cesta patrí k najťažším v Dolomitoch. Išli sme okolo pútnického kostolíka Santuario di Monte Albano. Ďalej okolo pekného odpočinkového miesta a lesom k nástupu. Cez zvislé a previslé zaistené steny, traverzy sme na vrchol prekonali 200 metrov steny. Každý hovoril, že to bola najťažšia cesta. Zostupovali sme zaistenou cestou s označením Rientro attrezzato dole ku kostolíku a do Mori. Cestou z Mori sme sa stavili v mestách Trento a Bolzano. Trento je hlavné mesto provincie na rieke Adige a už pred 5 000 rokmi ho obývali Ligurovia. Stred mesta tvorí námestie Piazza a Duomo s krásnou neptúnovou studňou postavenou roku 1768. V strede mesta sú bohato zdobené domy a mnoho palácov a kostolov. V roku 1 508 tu býval aj cisár Maximilián. Bolzano je hlavné mesto provincie a je druhé najstaršie mesto v Južnom Tirolsku. Založili ho Rimania aby kontrolovali odtiaľto prístup k alpským priesmykom. Neskôr tu vládli Habsburgovia. Centrom starého mesta je Waltherplatz a je tam mnoho kostolov a pekných starých domov. Na jednej starobylej ulici je v podchodoch množstvo obchodov. Ďalej sme potom odbočili do údolia Grödner, kde sme chceli v sobotu urobiť túru v Messnerovom rodisku. Pretože sa počasie zhoršilo a vyzeralo to na prechod frontu išli sme domov. Večer sme prekročili hranice s Rakúskom a spali sme na odpočívadle za Innsbruckom, kde nás nadránom zastihol dážď.

sobota
V sobotu sme už cestovali cez Nemecko a Rakúsko domov a colnice medzi štátmi už boli zrušené. S niektorými sme sa rozlúčili v Bratislave a niektorými v Novom Meste nad Váhom. V Starej Turej sme boli okolo 17.00.