KRONIKA

Kronika > Rakúsko - cyklo 2010
8.-16. 8. 2010

nedeľa
V sobotu večer sme naložili veci a bicykle na auto a v nedeľu ráno o 3 h sme išli cez BA a Viedeň do najstaršieho mesta v Rakúsku Enns (281 m) 7:25. Tam sme vyložili veci a o 8:10 sme cez námestie prešli mestom na cyklocestu Ennsradweg R7. Cesta vedie okolo rieky Enns do mesta Steyr. Tam sa vlieva do rieky Enns rieka Steyr.
Pokračovali sme cez Temberg, Losenstein, Großraming, Altenmarkt a Großreifling do mestečka Kirchenlandl (17:30). Tam sme prespali v stane na gazdovstve pri hostinci Brückenwirt (3,30 €). Celú cestu sa striedali stúpania a zjazdy. Večer a v noci bola búrka.
116 km, 7h 25 min

pondelok
Ráno sa stále mračilo a bolo mokro po daždi. O 8:45 sme pokračovali ďalej a o hodinu už svietilo slnko. Cez Hieflau, naturpark Gesäuse, mestečko Admont do mesta Liezen. Až po Admont bola cesta kopcovitá. Cestou R7 sme pokračovali až po Trautenfels. Tu sme odbočili vpravo na cestu B 145 Salzkammergut Bundesstraße, kde sme sa napojili na Salzkammergut radweg R19, (pozor nemýliť si túto štajerskú cyklocestu s hornorakúskymi cestami Panoramaradweg R19 a Salzkammergut radweg R2) a ňou cez Bad Mitterndorf sme prišli do Bad Ausee. Na R19 boli prudké stúpania, od 2,5 km po 6,5 km sme vystúpali 180 metrov, miestami mala cesta 16% a 2-3× sme museli ťažké bicykle s batožinou aj tlačiť. Neskoršie už neboli také prudké stúpania, cesta viedla po pekných pasienkoch a kopaniciach s peknými výhľadmi na Grimming (2351 m) a okolité kopce.
V Bad Ausee sme odbočili na Hallstatt. Opäť bolo prudké, našťastie krátke stúpanie, kde sme museli tlačiť bicykle, neskoršie nasledoval niekoľko kilometrový strmý až 24% zjazd až do Obertraunu. Po 5 km sme prišli do mestečka Hallstatt (511 m) pri jazere Hallstätter see. O 18:25 sme už boli v kempe Klausner-Höll (osoba 7 €, stan 4 €) kde sme boli aj v Júny.
122 km, 7h 17 min

utorok
Ráno 8:15 sme šli k jazeru Hallstätter see, odtiaľ sme sa odviezli aj s bicyklami (4,10 €) loďkou na druhý breh jazera a pokračovali cyklocestou Salzkammergut radweg R2 okolo jazera do mesta Lauffen a Bad Ischl. Po dokúpení potravín sme z Bad Ischl išli najprv na Traunsee a asi po 5 km sme odbočili vľavo na Weißenbachtalradweg R15 a údolím Weißenbachtal sme prišli k jazeru Altersee. O 14:00 sme sa ubytovali v Unterach am Attersee v kempe Inselcamp (osoba 4,5 €, stan 3 €, kúpeľný poplatok 0,77 €, žetón – teplá voda 6min. 1 €). Postavili sme stan a išli sme sa previezť do mestečka Mondsee a okolo jazera Mondsee. Chceli sme ho obísť celé dokola, ale na druhej strane jazera bola zavretá cesta pre padajúce kamene tak sme sa vrátili tou istou cestou (18:40).
Našli sme peknú feratu na Drachenwand.  www.drachenwand-klettersteig.at/
93 km, 7h 30 min

streda
Pôvodne sme chceli zostať ešte deň v kempe a previezť sa okolo jazier Attersee a Traunsee cez Gmunden, ale ráno sa nám nepozdávali oblaky, tak sme radšej išli o 8:00 ďalej. Pokračovali sme po opačnom brehu ako včera okolo Mondsee cestou R2. Cesta išla aj cez osvetlené cyklo tunely, ktoré boli vedľa tunelov pre autá. Odbočili sme vľavo na cestu č.154 a prišli sme do St. Gilgenu pri jazere Wolfgangsee. Ďalej sme pokračovali cestou č. 158 k jazeru Fuschlsee. Miestami sme išli po ceste, miestami bol pruh pre cyklistov. Neskoršie sme sa napojili opäť na R2 a ňou sme prišli až do Salzburgu.
Salzburg je štvrté najväčšie mesto Rakúska ale pre množstvo zachovaných historických pamiatok ho nazývajú aj Rímom severu. Mesto sa preslávilo aj ako rodisko W. A. Mozarta.
Ako prvé sme navštívili zámok Mirabell. Zámok bol postavený v roku 1606 na podnet biskupa Wolfa Ditrichom von Raitenaa. Sú tu krásne záhrady a prepychová mramorová sála, kde sa v súčasnosti konajú svadobné obrady. Dominantou sú „Anjelské schody“, ktoré vedú do mramorovej sály a sú jedny z najkrajších v strednej Európe. Zo záhrady bol aj pekný výhľad na Hohensalzburg
Potom sme prešli do centra okolo domu kde sa narodil Mozart. Bolo tam strašne veľa turistov, hlavne z Japonska tak sa tam pomaly nedalo ani prejsť. Pozreli sme si námestie a pokračovali sme okolo rieky Salzach cyklocestou Taurenradweg R3A. Asi po 20 km sme prišli do mesta Oberndorf. Bol tam pekný most Länderbrücke.
Mesto Oberndorf je známe tým, že tu prvý krát zaznela svetoznáma koleda "Tichá noc, svätá noc". Po prvýkrát ju uviedli arnsdorfský učiteľ a organista Franz Xaver Gruber a kaplán Joseph Mohr v kostole Sv. Mikuláša 24. decembra 1818. Text piesne napísal Mohr už roku 1816 vo farnosti Mariapfarr. Gruber skomponoval pred Vianocami 1818 k jeho básni melódiu. Pieseň sa okamžite stala veľmi populárnou, hoci bola prvýkrát predstavená len v sprievode gitary. Dnes je preložená do 300 jazykov a nárečí.
V 90-tych rokoch 19. storočia bol kostol sv. Mikuláša niekoľko krát ťažko poškodený povodňami tak musel byť nakoniec začiatkom 20-teho storočia zbúraný. Na tomto mieste bola postavená kaplnka, ktorá pripomína vznik slávnej koledy. Výstavba kaplnky pre hospodársku a politickú krízu trvala dlho (1924‑1937). Stille-Nacht-Kapelle (Kaplnka Tichej noci) v Oberndorfe je dnes turistickou atrakciou. Navštevuje ju tisíce návštevníkov z celého sveta, zvlášť počas vianočných sviatkov.
 www.stillenacht.info
Odtiaľ sme pokračovali popri rieke Salzach a potom odbočili na cestu Ibmer Moorradweg R25 a po pár km sme prišli do kempu (17:45) pri jazere Höllerersee (6,80 €). Vo všetkých jazerách okolo ktorých sme išli bola voda čistá ako v mori.
100 km, 6h 18 min

štvrtok
Ráno 7:45 sme pokračovali cestou R25 poľnohospodárskym krajom a pri Burghausene sme sa znovu napojili na cestou R3A. Po ceste bola odbočka na výhliadku odkiaľ bol pekný pohľad na sútok riek Salzach a Inn. Asi po 10 km sme prišli do mesta Braunau am Inn. Boli sme aj pri Hitlerovom rodnom dome. Aby tam len k vôli nemu nechodili turisti dom nie je označený, ale od roku 1989 je pre ním pamätný kameň proti vojne a fašizmu, na ktorom je vytesané „Za mier, slobodu a demokraciu. Už nikdy viac fašizmus. Milióny mŕtvych varujú.„
Tu cesta R3A končí a ďalej pokračuje okolo rieky Inn až do Passau ako Innradweg R3.
Prešli sme cez mestečká Obernberg am Inn a Schärding. V oboch mestách boli na námestí úzke farebné domčeky. Asi 15 km pred Passau sa Darinke zlomila špica na zadnom kolese a mala osmičku. V Passau (18:00) sme šli do kempu (8 €). V kempe bolo niekoľko španielskych rodín s malými 2-3 ročnými deťmi, ktoré sa viezli na prívesných vozíkoch. Na vozíkoch mali baskické vlajky. Boli sme sa pozrieť miesta kde sa vlieva Ilz a Inn do Dunaja a na kotviace lode ktoré sa plavia po Dunaji. Potom aj na námestí v dóme Sv. Štefana a hore na kopci v kláštore. Odtiaľ bol krásny výhľad na celé osvietené mesto a odkiaľ sme prišli bolo vidieť búrku a blýskajúcu sa oblohu. Potom začalo liať a pršalo celú noc. Do kempu sme prišli mokrý.
114 km, 7h 13 min

piatok
Ráno sa mračilo a trochu popŕchalo ale potom sa vyčasilo a bolo pekne. V centre sme našli servis pre bicykle, tak sme tam hneď ráno išli, už pol hodinu pred otvorením mal otvorené a do hodiny vymenil celé koleso (65 €). Pôvodné koleso malo slabý ráfik, aby mohlo byť zaťažené batožinou.
Z Passau (10:30) sme pokračovali s vetrom v chrbte po ľavej strane Dunaja cestou Donauradweg R1. Neskoršie sme sa preplavili kompou na pravý breh do mestečka Engelhartszell, kde sme si pozreli kláštor Nanebovzatia Panny Márie, ktorý bol vybudovaný v roku 1293 a pokračovali po pravej strane Dunaja.
Prešli sme zákruty nazývané Schlögener Schlinge, kde Dunaj mení dvakrát svoj smer. Od Schlögener Schlinge po Grafenau sa to dá prejsť aj kompou.
V Aschachu sme prešli opäť na ľavý breh a pokračovali do Linzu. Vyzeralo to na dážď tak sme sa v meste ani nestavili a pokračovali do kempu. Ostali sme v kempe asi 5 km za mestom (18:30) Camp am Pleschingersee (5, 70 €, žetón – teplá voda 3 min. 0,50 €). Večer zas bola búrka.
108 km, 6h 12 min

sobota
O 7:30 sme odchádzali z kempu a po pár km sme odbočili na Anton Brucknerradweg R14. Cestou sme cez Asten prišli do St. Florian, kde sme navštívili v kláštore augustiánov pekný, veľký barokový kostol postavený v rokoch 1686-1708 podľa plánov talianskeho architekta Carlo Antonio Carlone.
Odtiaľ sme pokračovali do Ennsu presne na miesto kde sme v nedeľu začínali. Prešli sme kompou na ľavú stranu Dunaja do mestečka Mauthausen. Ďalej až do Bratislavy sme išli po ceste Donauradweg R1. Asi 10 km za mestom začalo svietiť slnko, tak sme to využili na sušenie vecí. Pred Greinom sme po moste prešli na pravú stranu, zmenil sa aj vietor a až po Klosterneuburg sme ťahali proti vetru. Potvrdilo sa zmena vetra = zmena počasia.
V meste Ybbs sme navštívili múzeum bicyklov a mohli sme si aj na niektoré sadnúť a odfotiť sa. Na námestí sme si dali dürüm kebap a pokračovali ďalej.
Za Ybbsom začína kraj Nibelungov. Na ľavej strane bolo vidieť na kopci baziliku v Maria Taferl. V Melku (18:00) sme ostali v kempe (5 €). Postavili sme stan a išli sa pozrieť aj do centra. V cukrárni na námestí sme si dali zmrzlinu. V noci pršalo.
125 km, 6h 55 min

nedeľa
Ráno sa stále mračilo, o 7:30 sme šli ďalej ale hneď za Melkom prišla búrka tak sme sa schovali pod most a keď to trochu prestalo pokračovali sme ďalej. Vstúpili sme do Wachau kraja úrodných viníc.
Táto jedna z najstarších kultúrnych oblastí Rakúska bola vybraná v r. 2000 ako kultúrne dedičstvo UNESCO. Prišli sme do malého pekného mestečka Dürnstein. Tu na hrade bol väznený anglický kráľ Richard Levie Srdce (1192-1194).
Boli tam malé obchodíky s výrobkami z marhule - fľaštičky s alkoholom (rôznych tvarov a veľkostí), kozmetiku (mydielka a krémiky) a veľká ponuka vín.
Pred mestom Krems sme videli na kopci benediktínsky kláštor Götweig. Cez Krems sme prešli historickým jadrom a mostom prešli na pravú stranu. Opäť sme využili slnko na sušenie vecí.
V Tullne sme si pozreli centrum a pri Dunaji studňu Nibelungov. V Klosterneuburgu (17:50) sme ostali v kempe (8,60 €). Po postavení stanu sme si zvonku pozreli mohutný 900 rokov starý kláštor Klosterneuburg.
115 km, 6h 35 min

pondelok
Ráno bolo pekne, jasno, o 7:40 sme pokračovali do Viedne. V centre sme si pozreli Hofburg a navštívili sme dome motýľov - Schmetterlingshaus (5,50 €). Ďalej sme šli smer BA, asi 10 km pred Hainburgom nás zastihla silná búrka, tak sme prvý krát za 9 dní zmokli.
V BA (16:00) už svietilo slnko. Šli sme rýchlikom 17:57 do Nového Mesta nad Váhom a odtiaľ (19:30) na biku cez Čachtice na Turú (20:30).
117 km, 6h 50 min

spolu 1010 km za 9 dní

Používali sme mapu Radkarte Oberösterreich 2010, možno ju objednať zdarma na
 www.radfahren.at
Na tejto mape nie je vyznačená cesta  Salzkammergut radweg R19.
Prídeme na ňu, ak na ceste č. B 145, po 800 m odbočíme na prvej križovatke vľavo na Utergrimming.
Na cykloceste Ennsradweg R7 je niekoľko prevýšení a v 55km úseku Kleinreifling-odbočka na Weng im Gesäuse sa ide po cestách č. 115 a 146 bez cyklocesty.