KRONIKA

Kronika > Totes Gebirge 2005
štvrtok
Naša 11 členná výprava odchádzala 1. septembra mikrobusom Fiat Ducato (12 miest + šofér) s prívesom zo Starej Turej o 7.00 cez Bratislavu do Rakúska. Poobede sme boli v dedine Hinterstoder (591 m), tam sme sa nabalili na 3 dni a šli peknou dolinou na chatu Priel-Schutzhaus (1 420 m) a ubytovali sme sa na dve noci (11 €/noc).
Prístup do Hinterstoderu:
Do dediny sa odbočuje z diaľnice č. A 9 (E 57). Je tam sústava tunelov. Od Linzu je pred odbočkou 5 nasledovných tunelov: Hungerbichl, Klauser, Traunfried, Spering a nasleduje posledný tunel na ktorom je už na začiatku návesť na Hinterstoder. Hneď za tunelom vpravo a pozorne sledovať značenie.
Od Rottenmannu za mýtom nasledujú tunely Bosrucktunnel, Krengraben, Schöllberg.

piatok
Ráno bolo trochu zamračené a kopce boli v hmle. Nechali sme si na chate veci a o 7.00 sme išli k nástupu na feratu. Odtiaľ sa niektorí rozhodli traverzovať k normálnemu chodníku a pokračovali na Großer Priel (2 515 m). My sme išli feratou Bert-Rinesch-Klettersteig po kramlách a rebríkoch, niektoré boli kolmé až previsnuté, až na vrchol Großer Priel, kde bol obrovský kríž. Výstup nám trval 3 hod. Tam sme sa stretli s ostatnými. Výhľady sme kvôli hmle nemali. Potom sme zišli cez Schlune a sedlo Brotfall Scharte. Vyčasilo sa, tak sme sedeli na lúke a kochali sa okolitou prírodou. Videli sme celé stáda kamzíkov. Potom sme sa vrátili na chatu. Večer sa spustil dážď.
Poznámky k ferate:
Je presne taká ako v popise. Dlhá, vzdušná, náročná, ale nie je tam miesto kde by bolo treba maturovať. Najviac previsnutý je prvý rebrík na začiatku traverzu. Notfallbox je približne v polovici cesty. Nad ním je posledná sústava rebríkov ktorá nás dovedie k vrcholovej knihe. Odtiaľto je cesta ľahká, ale aj keď už je „cítiť“ vrchol, ku krížu je to cca ešte 1/2 hodina.
 popis feraty – www.bergsteigen.at
 Popis feraty a veľa fotiek z cesty – www.chyska.ic.cz/

sobota
Ráno bolo slnečno, modrá obloha, zbalili sme sa a o siedmej sme išli na Klinserschlucht (1 807 m). Odtiaľ sme chceli ísť Stodertalersteigom na Spitzmauer (2 446 m) a potom na chatu Pühringer Hütte. Keď sme si pripravovali úväzy behom piatych minút prišla hustá hmla, ochladilo sa a začalo pršať, tak ten vrchol sme si rozmysleli a rozhodovali sme sa, či budeme pokračovať na chatu Pühringer H., alebo sa vrátime späť odkiaľ sme prišli. Potom sa dva krát blízko nás zablyslo, zahrmelo a bolo rozhodnuté že sa vrátime. Keď sme boli na chate Priel-Schutzhaus prestalo pršať a potom začalo svietiť slnko, tak sme sa posušili a pomaly zišli dole do Hinterstoderu. V dedine boli hasičské slávnosti a hralo tam niekoľko dychoviek. Ako náhradný program sme si urobili výlet do Wildalpenu na rieke Salza. Pri Palfau sme išli do kempu Gasthof Eschau, ale keďže sme nemali spacáky a stany, ubytovali sme sa v izbe na matracoch s dekami (11 €, raňajky v cene). V kempe bola prekážková lanová dráha.

nedeľa
Ráno bolo pekne, o 8.30 sme mali na raňajky švédske stoly: čerstvé pečivo, maslo, šunku, syr, lekvár, nutelu, koláčiky; na pitie čaj, kávu alebo džús. Pekná zmena po konzervových dňoch s trojdňovým chlebom. Niektorí šli do peknej tiesňavy Wasserloch (3,5 €), kde je 5 vodopádov 22–37 m vysokých. My sme sa vybrali krátkou feratou Kaisergams-Klettersteig na kopec Mendlingstein (983 m) pri obci Palfau. Cesta vedie väčšinou lesom. Posledný úsek bol rovná skala s kramľami v miernom previse. Z hora bol pekný výhľad do doliny, na modrozelenú rieku Salza. Rieku splavovalo veľa raftov a člnov. Zišli sme dole tou istou cestou, stretli sme sa s ostatnými a išli domov. Na Starej Turej sme boli o 19.30.

Popis feraty:
Za Palfau odbočíme z cesty č. 25 na cestu č. 24 smerom na Wildalpen. Nástup na feratu je hneď za mostom cca 10 m vľavo (oproti autobusovej zastávke). Vedľa skalného bloku je nenápadný chodník. Cesta vedie strmo lesom. Pod skalou odbočíme vpravo a dôjdeme k štrbine s polyamidovým lanom. Pokračujeme popod previs vpravo k 10 m nezaistenému výšvihu (2− UIAA). Ďalej je už oceľové lano. Strieda sa les so zaistenou cestou. Najťažšie úseky sú pod vrcholom, najprv doprava exponovaný traverz a potom záverečný výšvih (D). Tieto ťažšie miesta sa dajú obísť. Keď po treťom zaistenom výšvihu začne doprava dlhší, mierne klesajúci traverz môžeme pred exponovaným traverzom pokračovať vľavo nenápadným chodníkom, ktorý nás za cca 3 min. dovedie k vrcholu. Zostup vedie tou istou cestou. Ak chceme pri zostupe obísť záverečné ťažšie miesta zostúpime smerom na západ (k rieke Mendling) nenápadným chodníkom (bielo-čierne značenie), ktorým dôjdeme k traverzu. Ďalej pokračujeme feratou dole.
 popis feraty – www.bergsteigen.at
Tiesňava je cca 4 km od feraty na ľavej strane cesty (parkovisko) smerom na Wildalpen.